יחסי ציבור תכשיטים
מאת: נועה ארבר.
דורי צ’נגרי מעצבת תכשיטים ברקמת יד, תך אחר תך, חרוז אחר חרוז מושחל ונאזק בין סרטי סוטאש,
במארגים קלועים, סרוגים ומתפתלים. עדיים אמנותיים, נטולי מתכות אצילות, שיבוצי יהלומים ואבני חן יקרות
אותם היא מעצבת במבחר רב של סגנונות, חומרים וצבעים שחוברים, בעבודת קולאז’ מתוחכמת,
ליצירות מופת מרשימות. עגילים, צמידים וענקי צוואר ענקיים מוצבים לתפארת על במת בגדים
שככל שהם נקיים ומינימליסטים כן מתעצמת נוכחותם של התכשיטים.
דורי מעצבת בטכניקות מורכבות שאולות מעולם הטקסטיל והתפירה העילית, סגנון ייחודי, שונה מהמוכר,
שמשלב מלאכות יד קלאסיות בתמהיל ססגוני ונועז של חומרים ושילובי צבעים נדירים.
רעיונות שנרקחים בדמיונה של דורי שלא דומים לשום דבר אחר אך עשויים להזכיר בססגוניותם אומנויות פולקלור,
שילובים נועזים ואקראיים שפוגשים בשווקים אקזוטיים ונופים ציוריים.
אלא שהשוני בין אמנותה של דורי לאומנויות מצויות הוא כמו ההבדל בין האופנה העממית לאופנה עילית,
בין מחוספס למלוטש ובין חובבני לאמנותי. אכן עיצוב מתוחכם שהחסר במרכיבים יוקרתיים לא גורע מאצילותם.
ההתחלה
דורי נחתה בעולם הטקסטיל לגמרי במקרה, מודעה בעיתון על פתיחת קורס לעיצוב טקסטיל בשנקר
שינתה תוכניות קודמות ללמוד ביולוגיה לטובת לימודים שיש בהם תכנים יצירתיים.
אכן מחשבה שבדיעבד הצדיקה את עצמה והפכה אותה לאמנית בכל ישותה ואישיותה.
לאחר שסיימה את הלימודים בשנקר, המשיכה להרחיב את ההשכלה האמנותית, למדה והתמחתה בעיצוב טקסטיל ב- TOOTAL ,
מפעל טקסטיל במנצ’סטר- אחת מבירות הטקסטיל החשובות, עבדה בסטודיו של CYRIL KOWALEWSKI בפריז ובמפעלי טקסטיל בארץ ובחו’ל.
בנוסף היא למדה תולדות האמנות באוניברסיטה של ציריך וציור באקדמיה “פורט רויאל” בפריז.
במהלך לימודיה בפריז התוודעה דורי לאמנות הקולאז’ שהפכה ליסוד עיצוביה האמנותיים.
בתחילה עיצבה אביזרים שונים ותיקים וב-1987 החלה להתמקד בעיצוב תכשיטים רקומים בשרוכי סוטאש צבעוניים
(שרוכי כותנה מחופים בחוטי משי, זהב או כסף) וגם רקמה ועיטרה דגמים של מעצבים מקומיים ביניהם תמרה יובל,
גדעון אוברזון, יובל רביד ולאה גוטליב בגוטקס.
ב”חנות קטנה ומטריפה” ברח’ דיזנגוף, מוצגים עיצוביה של דורי, העין נודדת מתכשיט אחד למשנהו ולא שובעת ממקסם העיצובים
והדמיון של העדיים ומהעיצוב המזמין והידידותי של החנות, שדומה יותר לגלריה לאמנות.
על מדפי עץ מחוספסים מוצבות קבוצות של עדיים קטנים וגדולים, מעוררי השראה ותשוקה
שכמותם היא מציגה גם בתערוכות וירידי תכשיטים בינלאומיים, בגלריות, מוזיאונים, מגזינים בינלאומיים וחנויות נבחרות ברחבי העולם.
אלו תכשיטים בסגנון אחר, שמצויים גם באוספים של עיתונאיות, כוכבות, ונשות חברה. הסטייליסטית והמעצבת האמריקאית הפופלארית,
פטרישייה פילד, רכשה תכשיטים של דורי לסדרה “סקס והעיר הגדולה” ומתאמת האביזרים בבית המלוכה המרוקאי,
שראתה את עיצוביה של דורי, נשבתה והזמינה במהלך השנים, מגוון שונה של עיטורי שיער שעוצבו במיוחד לנסיכות של בית המלוכה.
“לא ידענו למי מיועדים התכשיטים, מספרת דורי, התהליך היה דיסקרטי
והתנהל באמצעות הסוכנת ההולנדית שלנו שנהגה להמציא לנו פיסות בדים מאוסף הבגדים של הנסיכות על מנת שנתאים להם עיטורי ראש”.
קצת על דורי
דורי דמות מוכשרת ומרתקת שמעניין לשוחח איתה, להאזין לדעותיה ולחשיבה היצירתית שלה ולגלוש גם לנושאים
שאינם עוסקים בעולמה היצירתי והזר לסגנון העיצובים המצויים. מסקרן לדעת כיצד מתגבשים הרעיונות שלה,
להבין, ולו במעט, את עוצמת התשוקה לחומרים ולצבעים, היכן היא מוצאת את כל המרכיבים וכיצד מתנהלים המהלכים היצירתיים.
ואמנם ביקור בסטודיו של דורי איננו עניין שבשגרה. סטודיו שוקק פעילות ורוקמות מנוסות שמשחזרות את
דגמיה המקוריים של דורי וסביבן עשרות צנצנות שמכילות אוספים נדירים של חרוזים, חבילות שרוכים צבעוניים שניצבות כמו ספרים
על מדפים וערב רב של מרכיבים אחרים. אוספי אבנים צבעוניות ומלוטשות, אבני קריסטל של סברובסקי,מרכיבי עץ ומתכות,
צדפים, חרוזים וכפתורים, חרוזי זכוכית אמנותיים, פסלונים מיניאטוריים, מלאכים, פרחים שרשרות וחוליות.
מגוון יוצא דופן של “שמונצס” אותם היא מוצאת במקומות בלתי צפויים, במחסני אביזרים, באוספים ישנים ובשווקים
שיהפכו בקסמיה לקולאז’ אמנותי. לא כל אחד מסוגל להבחין בפריטים השונים והמשונים,
רק עיניים סקרניות כמו של דורי מצליחות לגלות אותם, ורק חושים סוערים משכילים לדמיין ולחבר אותם ליצירות מרתקות.
28 שנים של יצירה סיזיפית חלפו על דורי והיא עדין חשה שזו תחילת הדרך. “העבודה מרתקת אותי,
מסקרנת ומאתגרת לגלות חומרים ולהפוך אותם למשהו שונה. ואכן הסקרנות והעניין שהיא מוצאת בתחומי אמנות ויצירה,
בסביבה העוטפת אותה, בהתרחשויות וחדשנות ובמיוחד העניין שהיא מוצאת באנשים, הן בין תכונות האופי של דורי שמנחות את התנהלותה.
איכפת לה מה שקורה סביבה והיא מחפשת דרכים לתת לזה ביטוי בעבודותיה. “אני אוהבת לשהות במחיצתם של אנשים צעירים ומבוגרים,
ללוות אותם בתחנות שונות של חייהם, ללמוד עליהם ומהם. אישיותם של האנשים משתקפת בחיצוניות שלהם,
ומבחינתי בתכשיטים שהם עונדים. אם מי שהיא עונדת תכשיט שעיצבתי הוא הופך, בתחושתי, לחלק מאישיותה
ומהסקרנות שלה לבחון חוויות חדשות, להתנסות בעיצוב שונה גם אם משתקפים בו סתירות. ניגודים מאתגרים אותי,
אומרת דורי, כמו שילובים בין מודרני לישן, פשוט למרכב, מגמתי לייחודי. אנשים בעלי סגנון מיוחד אוהבים את העיצובים שלי,
אני מאמינה שהם משמחים ומנחמים גם אם לא צריכים אותם”. לא אחת קיבלה דורי הצעות עבודה מפתות,
אך היא לא נפלה במלכודת. “לא רציתי לאבד את החופש היצירתי, אני מעדיפה אופקים פתוחים ונקיים ממסגרות שאינן שלי”.
על כישוריה היחודיים
את כישוריה הייחודיים ואופקיה הנרחבים גילתה חברת סברובסקי שבחרה בה, מספר פעמים, לעצב דגמים, כראות עיניה, להשלמת האוספים של החברה.
מחברת סקיצות הצמודה אליה תמיד מאפשרת לה לרשום חוויות ומחשבות ולאייר רשמים ורעיונות,
המחברות נאספות לארכיון שמתעד את אחד משלבי העבודה הרבים של דורי שמקפידה להתעדכן באופנה,
לעיין במגזינים של אופנה ועיצוב, לעקוב אחר חומרים וצבעים חדשים, מגמות ותחזיות לשנים הבאות,
עד לרגע בו היא מתחילה לתכנן את הקולקציה החדשה. בשלב זה היא מתנתקת ומתמסרת לרשמים שנחרטו בזיכרונה,
בונה את קבוצות הצבעים החדשים, הרעיונות, והחומרים שעדיין לא השתמשה בהם ומפתחת נפחים פיסוליים חדשים לקבוצות הקולקציה.
לכל קבוצה נבחר שם שמאפיין את סגנונה או מקור ההשראה, כמו קבוצת התכשיטים השחורים המכונה “פרחי האופל”, שנולדה בתקופה שלאחר המלחמה.
עדיים כאלה ניתן לעצב רק מתוך אהבה וכמיהת יצירה ואכן דורי אוהבת ונהנית מהעבודה ומתהליכי העיצוב,
היא לא צריכה לנסוע להודו, לדבריה, על מנת ללמוד על טקסטילים או לסין כדי ללמוד על צבעים. עולמה היצירתי טעון עד גדותיו,
בדומה לחייה האישיים השזורים בהרמוניה לצד בן זוגה שמנהל את החברה, מלווה ותומך בה לאורכה של הדרך.
“אילולא גיורא, לא היו לי השקט והשלווה ליצור. הוא נכס שמעניק ביטחון, מחבר אותי למציאות ומאפשר לי להיות על הקרקע ובו זמנית להמריא לגבהים דמיוניים”.