מאת: נעה ארבר.
ההיסטוריה של נעלי הספורט מתחילה אי שם במאה ה-19, אך רק במהלך המאה ה-20 נופץ הטאבו שהוטל עליהן על ידי נשים שחיפשו נוחות ומצאו אותה ב”קול- סטייל”. סגנון לבוש מודרני ומאופק שכולל מכנסי ג’ינס, חולצות -T ופולו, משקפי שמש וסניקרס מוטבעים בסמל של בית אופנה או חתימתו של מעצב שהפכים אותם לפריטים ואביזרים יוקרתיים. אין ספק שנעלי הספורט נוחות יותר מכל נעל אחרת, אך מי היה מדמיין שאי פעם ישלפו אותן ממגרשי הספורט ויציבו אותן על שולחן הדיונים של מעצבי האופנה. קרל לגרפלד, השורד האחרון בקבוצת המעצבים הוותיקים ואחד האצנים היותר נועזים שמשכיל, ממרום גילו, לעקוף צעירים ממנו, להפתיע ולהגיע לקווי סיום עצמתיים שותף למהפך שמעניק לסניקרס תווית של שיק.
מעצבים רבים טיפלו בעבר בנעלי הספורט, מחקו את מראן הקלאסי ופתחו בפניהן מלתחות חדשות, אך איש מבין המעצבים לא העז לטלטל אותן לבמת האופנה העילית בדרך מתוחכמת כפי שעשה זאת קרל לגרפלד. אמנם, ככל שלגרפלד צובר שנים, כך גם אוצרות דמיונו מועשרים ברעיונות מקוריים. לגרפלד, שאיננו נרעש מרעיונות חריגים, עיצב לשאנל שני אוספים מופלאים לחורף 2015-2014. אוסף קוטור ואוסף של אופנה מוכנה ללבישה שכל אחד מהם, מעבר להיותו מקורי ומרהיב, בלט ברעיונות מרימי גבה. ואמנם מי היה מעז להציג אוסף קוטור של מערכות חורפיות עם סנדלים, ועוד כאלה שמזכירים סנדלי ים? לגרפלד, המוכר כמי שחוצב להבות בביקורות שהוא מחלק, לא חשש מחיצי הביקורות שעשויים לפגוע בו עצמו והגדיל להציג רעיונות קוטביים גם באוסף האופנה המוכנה ללבישה. הפעם בחר לגרפלד לנעול לדוגמניות נעלי סניקרס עם כל מערכות הלבוש שעיצב, בין שאלו מערכות לשעות היום או בגדי ערב מפוארים. נשמע אולי הזוי, אלא שהסניקרס לא היו מהסוג שניתן לרכוש בחנויות ספורט גם אם הן נבחרות. לגרפלד הפליא להעניק לסניקרס הספורטיביות חזות מתוחכמת שבדומה לדגמי הקולקציה יוצרו במסורת העשייה המוקפדת של אומני העילית של בית שאנל, בטכניקות ואיכויות, שמאפיינות נעלי סניקרס קלאסיות. נעלי הסניקרס שהותאמו לפריטי הלבוש עוצבו במלאכת מחשבת של טלאים שאולים מאוצר הבדים והחומרים היוקרתיים מהם עוצבו הבגדים והאביזרים של הקולקציה: בדי צמר איכותיים במרקמי טוויד ובוקלה בקשת סוערת של צבעים, עיטורי זמש ועורות צבעוניים, מרקמי כסף וזהב, מרקמים מקומטים, בוהקים או מחוספסים. בדומה לסניקרס קלאסיים גם לאלו של שאנל סוליות גומי עבות, מעוצבות בעיבודים משוכללים ומוטבעות בלוגו האיקוני של שתי אותיות C שלובות על מדרך הסוליה.
כאיש חזון שרואה רחוק, לגרפלד לא טעה כאשר הציג את נעלי הסניקרס הדמיוניות ולא הותיר צל של ספק שהמראה הספורטיבי הוא גם אלגנטי, חדשני ולבטח נוח. אין להניח שיהיה מי שיבקר את לגרפלד, או רעיון קוטבי זה או אחר שלו, מאחר ו”הקיסר הגדול”, כפי שהוא מכונה ומוכר, על מטעניו התרבותיים והיצירתיים, נחשב כאחד הוירטואוזיים הגדולים והקשובים לתמורות בעולם העיצוב והאמנות, מעצב שמשכיל, מזה שנים ארוכות, לחזות את העתיד הרבה לפני שהוא מגיע.