תערוכות

תערוכה חדשה בגלריה ללימודי אפריקה, יחסי חליפין וחילופי עתים Change & Exchange
התערוכה החדשה בגלריה ללימודי אפריקה מזמינה את המבקר לסיור בין יבשות ומציעה התבוננות, באמצעות יצירות אמנות, ביחסים המורכבים בין המקומי לעולמי 

ימים אלה של הפגנות סביב נושא מהגרי העבודה מאפריקה הם הזדמנות מצוינת להכיר את המטען התרבותי שאנשים אלה נושאים עימם. התערוכה שנפתחה בימים אלה בגלריה ללימודי אפריקה מנסה לעקוב אחר המגמות העיקריות  המעצבות את זירת התרבות והאמנות התוססת ביבשת האפריקאית החווה תמורות מסחררות. התערוכה מנסה להראות כי האמנים האפריקאים, כמו אמנים אחרים ברחבי העולם, יוצרים אמנות בכלים שונים ולשווקים שונים, אך תמיד מתוך תגובה למציאות החיים הסובבת אותם.

במשך עשורים רבים התפיסה המקובלת במערב הייתה כי האמנות האפריקאית חדלה להתקיים וכל ביטוי יצירתי ביבשת, לפחות מתחילת המאה ה-20, הוא העתק. אנשי המערב סברו כי עם הכיבושים הקולוניאליים וההשפעה ההולכת וגוברת של הדתות המונותאיסטיות, המסורות המקומיות חדלו להתקיים ואיתן דעך כל ביטוי חזותי שליווה אותן. לכן, כל המשכיות של יצירה מסורתית נתפס כמיועד לשוק התיירים ההולך ומתפתח. מצד שני, כל יצירה אמנותית עכשווית נתפסה גם היא כהעתק מכיוון שהאמנים האפריקאים עשו שימוש בכלים וסגנונות מערביים.

3

המגמה הראשונה, אחריה עוקבת התערוכה, קשורה ליצירות שמקורן במסורות ילידיות, אשר נארגות במציאויות ההווה. מגמה זו, הניכרת בעיקר באזורים כפריים, מיוצגת על ידי יצירות של בני בּאגה מגינאה קונאקרי. במהלך מאה השנים האחרונות, נחשפו בני הבאגה להשפעות חיצוניות בדמות הקולוניאליזם, המיסיונריות, הג'יהאד האסלאמי הברוטלי ולבסוף, עם זכייתה של גינאה בעצמאות, השלטון הסוציאליסטי הריכוזי שניסה לפתח תרבות המונים מודרנית. חילופי העתים הללו גרמו לרוב המנהגים המסורתיים להיעלם. כיום, תחת שלטון סובלני יותר, הבאגה מפיחים רוח חיים בתפיסות עולם ופרקטיקות עתיקות יומין שבהן תופסות האמנויות מקום מרכזי. היצירות המוצגות כאן מייצגות כולן התחדשות זו.

2

אמנות עכשווית היא מגמה או קטגוריה מרכזית נוספת, הניכרת בעיקר בכרכי הענק של אפריקה. יצירות אלו הן רובן פרי עמלם של אמנים שהתחנכו בבתי ספר מערביים ובחסות מערבית, והן מיועדות לשוקי אמנות מערביים וכן לקהל קטן יותר של המעמד הבינוני האפריקאי המתהווה. אמנים עכשוויים אלה מגיבים למציאות החברתית-פוליטית של ימינו באמצעות טכניקות מודרניות כגון צילום, וידאו וקולאז'. היצירות המוצגות כאן שייכות לאמנים אנגולים שביקרו לא מכבר בישראל. כמה מהעבודות הן תוצרים של סדנא משותפת להם ולסטודנטים מהמחלקה לאמנות חזותית במכללת שנקר.

5

הקטגוריה השלישית, אותה אצר דייויד גוס, מגלמת את סוגת המזכרות. זוהי פרקטיקה תרבותית מודרנית המושרשת בדרך כלל במקורות מסורתיים אך משוחררת מעול המסורת. המזכרות נועדו כולן לתת מענה לביקוש של תיירים המבקרים באפריקה. תערוכה זו מבליטה נטיות של התחדשות ויצירת קונספטים וסגנונות אמנותיים חדשים, כמו גם גלגולים מאוחרים של הקיים. מגוון הטכניקות והאקלקטיות של היצירות המוצגות בתערוכה מזמינים את המבקרים בה להעריך את המציאויות המורכבות של החיים באפריקה בת זמננו.

4

פתיחה: 18 לינואר 2014  I  סגירה: 18 למאי 2014
אוצרת: עידית טולידאנו
מקום:  מגדלי ארלוב, קומה 22 בשדרות רוטשילד 46, תל אביב יפו.

חזרה לחדשות ועדכונים