איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש הזה… / אנשי הזית

בחברת “אנשי הזית” מועסקים אנשים בעלי צרכים מיוחדים – בעלי מוגבלויות פיזיות, מתמודדי נפש ואסירים משוחררים. יניב זבאן, מנכ”ל החברה, מדבר על נתינה אמיתית לכל אדם באשר הוא אדם, ולא כקלישאה

כששואלים את יניב זבאן, הבעלים והמנכ”ל של חברת “אנשי הזית”, מה יוצא לו מהעסקה של עובדים בעלי צרכים מיוחדים ואסירים משוחררים אצלו בעסק, הוא עונה בפשטות: “כשבא אליי אסיר שעבד אצלי והשתקם, ואומר לי ‘ זה שלקחת אותי לעבוד אצלך, אני חייב לך את החיים שלי’, זה שווה לי הכל”.

חברת “אנשי הזית” היא חברת בוטיק המתמחה בייצור שמן זית ומוצרי עילית נלווים כמו זיתים, טחינה וממרחים שונים. “אנשי הזית” מגדלים את הזיתים בעצמם, בכרמים השייכים להם במושב שדה עוזיהו שבדרום, ומקפידים על שימוש בחומרים טבעיים בלבד, עם הרבה אהבה למקצוע, השקעה וחזון של חקלאות עברית במיטבה.

יניב מספר כי נחשף לראשונה לרעיון להעסיק אסירים משוחררים, כאשר פנו אליו מהרשות לשיקום האסיר ושאלו האם יהיה מוכן לקלוט אסיר משוחרר בתהליך שיקום לתקופת עבודה מינימלית. יניב הסכים לנסות.  “לצערי, אני מכיר אישית אנשים שישבו בכלא. החיים לקחו אותם לכל מיני מקומות, וכשהשתחררו, היה להם קשה מאד להתקבל לחברה אחרי שנדבקה בהם סטיגמת העבריין, ולהצליח לחזור למסלול של חיים נורמטיביים. אני מאמין שאפשר לשקם אנשים. לעתים הם התדרדרו רק בגלל שלא היה מי שיעזור להם”.

יניב קלט אסיר משוחרר שעבד אצלו שנה וחצי והמשיך בעבודה גם אחרי תום התקופה שנקבעה מראש. היום אותו אסיר לשעבר הוא סיפור הצלחה: עובד בעבודה מסודרת, נשוי ועזב לגמרי את עולם הפשע. יניב גאה לספר שהם חברים עד היום. וכך, מה שהתחיל אצל יניב כתרומה לקהילה, הפך להעסקה שוטפת, יומיומית של אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות ושכליות, מתמודדי נפש ואסירים משוחררים. כשלושה עובדים כאלה נמצאים כיום בצוות של יניב.

“אנשי הזית” עובדים מול מחלקת הרווחה של מועצה אזורית באר טוביה. לעובדים המיוחדים, המגיעים לחצי יום עבודה, מתאימים תפקידים שיוכלו לשאת, כמו אריזה, גזירת שקיות, הדבקת מדבקות וכדומה. ועדיין, עבורם זוהי מעמסה פיזית ונפשית לא פשוטה.

ויש גם התמודדויות. יניב: “זה בהחלט מאתגר ומורכב להעסיק משתקמים ועובדים בעלי מוגבלויות. עובד שאינו בריא פיזית, עלול לא להגיע לעבודה שבוע בגלל מחלה, ואסירים נעדרים בגלל יציאה לבית המשפט או לקצין מבחן. ההספק של העובדים האלה נמוך מהממוצע, והם גם נוטים להיגרר לוויכוחים עם עובדים אחרים ועלולים להתפרץ ולאבד שליטה. צריך לדעת עם מי לצוות אותם, איך לדבר איתם ואיך להרגיע אותם”. הכרת התודה העצומה מצד המשפחות, שאינן חדלות להתרגש ולהתפעל מכך שהבן / הבת מצליחים להתמיד במקום עבודה למרות הקשיים והמוגבלויות – היא התמורה שמחממת ליניב את הלב וגורמת לו להרגיש שהוא עושה את הדבר הנכון.

יניב: “יש לי יכולת להתמודד עם האתגרים שהעסקת משתקמים ופגועי נפש מביאה. אני מבהיר להם החל מהיום הראשון: ‘בעיניי אתם עובדים רגילים לכל דבר ועניין, ואני מצפה ממכם לעמוד ביעדים’. חוץ מזה, אני מאמין שאני צריך לשמש דוגמה אישית לדור הבא, לבנות שלי, שפוגשות את העובדים האלה יום יום בחצר הבית, שם נמצא העסק. זאת המשמעות של חינוך בעיניי. מאד מפריע לי המצב החברתי היום; הניכור והאגואיזם, כל אחד דואג רק לעצמו, כולם נעולים מול המסכים ומתעלמים מהזולת. אני בן 42 וכשגדלתי במושב, היה לנו בחבר’ה מישהו חריג, עם בעיות. הכי קל היה לנדות אותו, אבל אנחנו דווקא דאגנו לו ולקחנו אותו אתנו לכל מקום. זה המוטו שלי גם היום”.

איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש הזה?…

“אנשי הזית” היא חברת בוטיק המתמחה בייצור שמן זית ומוצרי עילית נלווים כמו זיתים, טחינה וממרחים שונים, ואף מייצרת ‘ליין’ של סבונים. החברה מייצרת שישה סוגים של שמני זית, משישה זנים של זיתים, ושני סוגים של שמני זית ברנדי (תערובת שמנים). “אנשי הזית” מגדלים את הזיתים בעצמם בכרמים השייכים להם, ומקפידים על חקלאות עברית בלבד, עם 100% חומרים טבעיים, 200% נשמה ו-0% קיצורי דרך.

לאתר >>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר