איש בנשימתו יחיה / דליה מנטבר

הרבה אנשים שואלים אותי האם יש דבר כזה “נשימה נכונה”? אז התשובה שאולי תפתיע אתכם היא שאין נשימה נכונה או לא נכונה – זה מאוד אינדיווידואלי. באותו הקשר, אני אוהבת להיזכר בצירי הלידה שלי שהיו מאוד קשים. כל המומחים טוענים שבזמן צירים צריך ללחוץ ולהוציא אוויר, אבל במקרה שלי מה שהקל על הכאבים היה דווקא ההפך – להכניס אוויר. כל מקרה לגופו, וכל גוף לפי נטייתו… אז איך בכל זאת נושמים נכון? קבלו את כל התשובות בנשימה אחת !

למרות הבדלי הנשימה ביננו, מה שכן משותף לכולנו הוא הצורך לקחת ולהוציא אוויר בצורה מבוקרת ומודעת, כלומר לא לעצור את נשימתנו. כי בהרבה מקרים אנחנו כל כך לחוצים או מוסחים, שפשוט שוכחים לנשום. כשאנו עוצרים את נשימתנו, אנו גורמים ללחץ תוך בטני של האיברים הפנימיים.

קחו אוויר ! טיפים עוצרי נשימה לשיפור הנשימה

אם תשאלו אדם ממוצע מה זה פילאטיס, יוגה וכו’, הוא כנראה ישיב – נשימות!!. אבל מה זה אומר בעצם? הרי כולנו יודעים לנשום, אחרת לא היינו פה… ומה הכוונה “לנשום נכון”?

קיימים סוגים שונים של נשימות, המתאימים לסוגים שונים של פעילויות. כך שכל אחד ייקח הביתה את מה שמרגיש לו נוח ומתאים לגופו. בגדול, ניתן לחלק את הנשימות ל-4 סוגים מרכזיים:

נשימה גבית –  ג’וזף פילאטיס דגל בנשימה הזאת, ויישם אותה בתורת הפילאטיס שפיתח. בנשימה זאת, בזמן לקיחת האוויר אנו מרחיבים את בית החזה לצדדים, ובהוצאת האוויר אנו דוחסים את הצלעות פנימה. הנשימה היא בעצם הרחבה של הגב ובית החזה הצידה, בעוד שבנשיפה אנו לוחצים ודוחסים את האוויר החוצה, וכך ממלאים את הגוף באוויר. לאנשים שרוקדים או שרים הנשימה הגבית מאוד מומלצת, אך לזמרי אופרה מומלצת יותר נשימה של הרמת בית החזה למעלה וניפוח הבטן קדימה (נשימה משולבת – גבית ובטנית)

נשימה חזית – נשימה שטוחה של בית החזה כלפי מעלה. למשל, בזמן הרמת משקולות הנשימה נעצרת, ובזמן הנפת המשקולות למעלה, מוציאים אוויר בדחיסה מאוד מאסיבית.

נשימה בטנית – מילוי של הבטן בלקיחת האוויר, ודחיסה לאחור של הבטן בהוצאת האוויר.

נשימה משולבת – גבית ובטנית: שילוב של שתי הטכניקות יחד. לקיחת כמה שיותר אוויר דרך החזה, פתיחת הצלעות, ושליחת הבטן לפנים כדי למלא גם אותה באוויר. למשל במהלך צלילה, כאשר אנו צריכים למלא את הגוף בהרבה אוויר, אנו ממלאים את הבטן, ואז בהוצאת האוויר לאט לאט, באמצעות שרירי הבטן, מוציאים את האוויר החוצה טיפין טיפין לאורך זמן.

חשוב לציין שבפילאטיס, בזמן התנועה הזורמת, אנו לוקחים ומוציאים אוויר לא לפי תבנית מוגדרת, אלא מקפידים לזרום עם התנועה והנשימה ביחד. הנשימה היא החיים שלנו – היא עצם קיומנו, ולכן אנו צריכים להיות מודעים ללקיחה של האוויר, רצוי דרך האף. אני באופן אישי, בחיי היומיום ובפילאטיס, אוהבת גם להוציא אוויר דרך האף. לעומת זאת במהלך ריצה, אני עושה “נשימות של כלב” – לקיחה קצרה ומהירה של אוויר והוצאת אוויר בנשיפות קצרות. כי אין שום סיבה בעבודה אירובית לקחת ולהוציא אוויר לאט, אך בפילאטיס כמו ביוגה ובשיטות אחרות שהם יותר תנועתיות, הלקיחה וההוצאה של האוויר היא יותר איטית.

למשל ב’תרגיל המאה’, אנו לוקחים ומוציאים אוויר בחמש ספירות איטיות, וכך מגדילים את נפח הריאות, מגמישים את הסרעפת, ומביאים את הגוף לאי חסך של אוויר, כי לאורך זמן, יותר קשה לקחת אוויר מאשר להוציא, ולכן אנו צריכים להגמיש ולחזק את הריאות, הצלעות והסרעפת, כדי שכמה שיותר אוויר יוכל להתקבל לתוך הגוף.

והכי חשוב, תזכרו שהנשימה היא המפתח לנשמה, אז אל תשכחו לנשום, נשמות שלי…

 

לאתר >> https://bit.ly/2JrLErx

לדף הפייסבוק >> https://bit.ly/2HqvgVL

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר