אלוהי הברגים הקטנים / אוהד עמידן*

כחברה המייצרת רכיבי פלסטיק בתחומים מצילי חיים, אנו חווים על בשרנו יום יום את הצורך לעמוד בתקני האיכות והבטיחות המחמירים ביותר, ללא פשרות ועם אפס תקלות.

על רופאים נוהגים לומר שמקצועם הופך אותם להיפוכונדרים. ההיחשפות לאלפי מערכות הגוף המופלאות אשר עובדות בסינרגיה ובהרמוניה מושלמת, גורמת להם לפקפק באפשרות שלא תתרחש תקלה אף לא באחת מהן. כמו שנאמר: “אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה וּבָרָא בוֹ נְקָבִים נְקָבִים חֲלוּלִים חֲלוּלִים, שֶׁאִם יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם אוֹ אִם יִפָּתֵחַ, אֵינוּ יָכוֹל לְהִתְקַיֵּים אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת”.

ובכן, העבודה על פי העיקרון של אפס תקלות אינה ייחודית רק למערכת גוף האדם. כחברה המייצרת רכיבי פלסטיק בתחומים מצילי חיים, אנו חווים על בשרנו יום יום את הצורך לעמוד בתקני האיכות והבטיחות המחמירים ביותר, ללא פשרות ועם אפס תקלות. מדובר על רכיבים מצילי חיים עבור התעשיות הביטחוניות (חלקים ייעודיים ותחבושות אישיות), הרפואיות (מערכות סטריליזציה ומכשירי הנשמה), הרכב (שסתומים למערכות הדלק וחגורות בטיחות), המזון (מערכות שתייה מתקדמות), התעופה (פנסים בחגורות ההצלה) וציוד הצלילה (שסתומים). הסדק הקטן ביותר בשסתום הפלסטיק של מיכל הדלק יגרום לעליית הרכב באש, שסתום סתום בצינור הצלילה יגרום לצוללן לא לשוב ליבשה, פגם מזערי במכשיר ההנשמה יגרום לחולה להיחנק ולמות, קרע בתחבושת האישית ימנע מהחייל הפצוע בשדה הקרב לקבל טיפול רפואי, כשל במערכת הסינון של מערכת השתייה עלול להוביל להרעלה, ופנס כבוי בחגורת ההצלה במטוס ימנע מהנוסע לקבל סיוע מציל חיים. יש שיגידו שגוף האדם היא מערכת מורכבת יותר מרכב או מטוס, אך עדיין, כמות התקלות האפשריות היא אינסופית, ואמצעי הזהירות שיש לנקוט הם מהמחמירים ביותר.

בעולם עמוס בטכנולוגיות, קיים צורך בסטנדרטיזציה ובמערכת מגבילה הדואגת לאיכות ולבטיחות. במאה ה-21 אנו צורכים אלפי מוצרים בעלי רכיבים שאת רובם לא ניתן אפילו לראות, לעיתים מיקרוסקופיים, המיוצרים באמצעים כה מורכבים הידועים רק למומחי התחום. בנוסף, אנו באים במגע יומיומי עם עשרות חומרים מסוכנים או רעילים . במציאות זו, הצורך בתקני איכות ובבדיקות מחמירות נעשה הכרח לכל דבר.תקן ISO 9001:2008 הוא התקן לניהול איכות ובטיחות, שבו אנו מחזיקים וממליצים לכל חברה לאמץ. העקרונות הניהוליים המהווים בסיס לקבלת התקן הם:

גישה מערכתית – לזהות ולנהל את התהליכים הקשורים ביניהם כמכלול בתוך המערכת, כדי לתרום לאפקטיביות וליעילות הארגון בהשגת מטרותיו.

שיפור מתמיד – לתכנן את פעילות הארגון, לבצע בהתאם לתכנון, ולבדוק האם התוצאות משביעות רצון או ניתן לשפרן, ולבצע פעולות כנדרש לשיפור התהליכים.

מנהיגות – לקבוע כהנהלה מדיניות ברורה ומחייבת לאיכות, המכסה את כל הפעילויות של הארגון  ואת ערכיו, וכוללת גם נושאים אסטרטגים של חדשנות ומצוינות. בנוסף, כהנהלה, להמחיש במעשים את חשיבותה של האיכות (“Walk the Talk”).

גישה תהליכית – תפוקות של תהליך אחד מהוות תשומות לתהליכים אחרים. הגישה התהליכית מזהה את התהליכים בארגון ואת יחסי הגומלין ביניהם, ומנהלת אותם במטרה להפיק את התוצאות הרצויות.

המשאב האנושי – לטפח את העובדים ולדאוג להכשרתם, כדי שיבצעו את עבודתם בצורה הטובה ביותר. כמו כן, דאגה למעורבות העובדים בתהליכים המתנהלים בארגון, כדי שירגישו שותפות ושייכות.

התמקדות בלקוח – להבין את צרכי הלקוחות מבחינת הדרישות והציפיות מהמוצר או מהשירות ולהתאים את תהליכי הארגון לסיפוק צרכיהם.

קבלת החלטות – התבססות על נתונים מהשטח, באמצעות מערכת מדידות מהימנה שתספק נתונים נכונים לצורך קבלת ההחלטות.

יחסים עם ספקים המבוססים על תועלת הדדית – שיפור יכולות הספקים לספק תשומות איכותיות לארגון וגיבוש מערכת יחסים הגונה איתם, המבוססת על אמון ותועלת הדדית.

וסיפור משעשע לסיום – אתמול לקחתי את בני הפעוט לחוג שחיה, ולהפתעתנו שלחו אותנו יחד עם עשרות ההורים ההמומים הביתה, כיוון שאחת הפעוטות עשתה ‘חבילה’ במים שגרמה לסגירת הבריכה לכל סוף השבוע ולטיהורה מחדש, בהוצאה של אלפי שקלים, שלא לדבר על בזבוז הזמן ומפח הנפש. אחד ההורים הביע בפני את תדהמתו איזה נזק יכולה לגרום חתיכת קקי במשקל מאה גרם של פעוט. אז הזמנתי אותו בחיוך לבקר אצלנו במפעל כדי לראות איזה נזק יכול לגרום שסתום פגום במנוע של רכב שגודלו כמה מילימטרים…

*אוהד עמידן הוא מייסד ומנהל הייצור של חברת ‘היי אימפקט’, המתמחה בייצור רכיבי פלסטיק בטכנולוגיית הזרקה למגוון ענפים וחברות מובילות מתחומי המזון, הרפואה, תעשיית הרכב ומוצרים טכניים.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר