אמנות פוליטית מאפריקה –  האמן טוי בוי בתערוכת יחיד לראשונה בישראל

מאת: עמית רודלפסון.

בתערוכה החדשה בגלריה ללימודי אפריקהLava Almas )מפורטוגלית – רחצו נפשותיכם) מציג האמן האנגולי טוי בוי את המתחים החברתיים והמגדריים בסביבה האורבאנית המשתנה של לואנדה.

 

התערוכה Lava Almas תפתח ב- 12 בדצמבר ותנעל ב-1 במרץ.  אוצרת: עידית טולידאנו

 התערוכה

הצייר אדלבּרטו פֶרֵיירה (טוי בוי) חי ועובד בעיר לואנדה, אנגולה, למין הולדתו ב- 1976. קורות חייו הם במידה רבה סיפור קורותיה של אנגולה מולדתו, אותה חווה כילד המתגורר בשכונות העוני. הוא נולד ובגר בצל מלחמת האזרחים הממושכת (1976-2002) ששינתה את פני ארצו ובין היתר הביאה לתהליך עיור מואץ. כמו מרבית תושבי הבירה, הוא עקור במולדתו ומתמודד עם חיים בעיר ללא תשתיות ראויות, שטופת עוני ופשע, ומנגד עושר בלתי נתפס של מיעוט זעיר. מרחובות העיר הוא שואב את ההשראה ליצירתו ומלקט את החומרים לעבודתו.

טוי בוי הוא דוגמה מפעימה לאמן שגדל מגיל 12 ברחוב, ללא חינוך מסודר או הכשרה אמנותית ולמרות זאת עינו בוחנת בביקורתיות את החברה שסביבו ובאמצעות יצירתו הוא מעביר מסרים של שוויון בין כל בני האדם ובעיקר בין המינים. טוי בוי רואה עצמו כמתעד תהליכים המתרחשים במדינתו ומציג בעבודותיו את תוצאותיה של התפוררותן של המשפחה והקהילה כתוצאה מהמלחמה עקובת הדם וארוכת השנים, ותהליכי האורבניזציה המהירים בלואנדה, הבירה.

 toy boy invite

התערוכה Lava Almas בגלריה ללימודי אפריקה, היא למעשה התערוכה הראשונה בגלריה העוסקת באמן עכשווי מאפריקה, אשר מוכר בארצו אנגולה ופחות בעולם. התערוכה מזמינה את הקהל הישראלי להתבונן בדוגמה ליצירה החיה והבועטת המתרחשת באפריקה, בה אמנים רבים רואים באמנותם כלי לביטוי מחאתם הפוליטית והחברתית. למרות שהתכנים ביצירתו של טוי בוי נטועים עמוק בהיסטוריה ובהווה של אנגולה, סגנונו האמנותי אינו שואב מן המקומי. הוא מלקט מטכניקות ומסגנונות מערביים ועושה בהם כרצונו. לעתים הוא בוחר בפופ-ארט או בקומיקס, לעתים בקולאג’ או ב”רדי מייד”.  בחירתו הנובעת גם משיקולים כלכליים (שימוש בחומרים ממוחזרים כמו שקי יוטה, לינולאום או בד כותנה) אינה אופיינית ליוצרים מקומיים, אך בהחלט מחברת את יצירתו לכאן ולעכשיו.

 

“מראשית הקמתה, הגלריה ללימודי אפריקה שמה לעצמה יעד להציג את היצירה האפריקאית כמכלול, מבלי לנתק את העבר מההווה ומבלי להוציאה מהקשריה התרבותיים”, אומרת עידית טולידאנו, אוצרת הגלריה ללימודי אפריקה. “בכל התערוכות אנו מציגים יחדיו פריטים מהעבר ומהעכשווי על מנת לשבור תפישה שגויה שפארה של אפריקה הוא בעברה. התערוכה הנוכחית היא הזדמנות להצטרף לגלריות ולמוזיאונים שונים באירופה ובארה”ב המציגים בשנים האחרונות את היצירה המשגשגת במטרופולין האפריקאי”.

 

‘הגלריה ללימודי אפריקה‘ היא גלריה המחויבת לחשיפת הקהל הרחב לאמנות ולתרבות האפריקאית, באמצעות תערוכות ושיתופי פעולה אמנותיים בין מוסדות אקדמיים ואמנים מאפריקה ומישראל. כל זאת במטרה להעשיר ולהרחיב את נקודת המבט על ההוויה האמנותית, אל מחוזות שמעבר לראיה המסורתית של המערב את האמנות. הגלריה עוסקת בהפצת התרבות והאמנות האפריקאית, וחשיפתה לקהל שעד כה התייחס בעיקר להיסטוריה של האמנות מנקודת מבט אירופאית ואמריקאית, תוך הדגשת נקודת המבט האפריקאית.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר