גבר תתפלטס על עצמך! / דליה מנטבר

לכבוד יום הגבר הבינלאומי שהתקיים ביום שני ה-19/11/18, רצינו להבהיר עד כמה הפילאטיס מתאים מאוד גם לגברים. אז הנה לכם גברים יקרים, שישה תרגילי פילאטיס מעולים, המותאמים למבנה הגוף הגברי.

אמנם גברים חושבים שפילאטיס עוסק ב”מתיחות” ומיועד לנשים, אך למעשה ממציא שיטת הפילאטיס הוא לא אחר מאשר גבר, יוזף הוברטוס פילאטיס. יוזף המציא את שיטתו בהשראת האידיאל היווני, שבו האדם מאוזן בגוף ובנפש. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, כאשר השלטונות האנגלים כלאו את פילאטיס במחנה ריכוז בלנקסטר ביחד עם גרמנים נוספים, הוא החל  ללמד את חבריו למחנה שיטות היאבקות והגנה עצמית, כדי שייצאו מהמחנה חזקים יותר ממה שהיו כאשר נכנסו אליו.

פילאטיס האמין שסגנון החיים המודרניים, יציבה לא נכונה וטכניקת נשימה לא יעילה הם השורש בבעיות בריאות. כפתרון לבעיות אלו הוא עיצב סדרה של תרגילים פיזיים שיעזרו לתקן אי איזון שרירי וישפרו את היציבה, קואורדינציה, שיווי משקל, כוח וגמישות, ובנוסף ישפרו את יכולת הנשימה ותפקוד האיברים הפנימיים.

כך הוא החל לפתח את השיטה שנקראה בהמשך ה- “contrology”.

מדובר באימון גופני קשה ואינטנסיבי, המפתח שרירים, מאתגר את הגוף ומצריך מחשבה, שליטה ואיזון. בעולם, פילאטיס לגברים מאוד מפותח גם בקרב ספורטאים מקצועיים, כחלק משגרת האימון שלהם. לדוגמא: קבוצת הפוטבול סן פרנציסקו 49 מהNFL – קבוצת הכדורגל בולטון מהפרמייר ליג באנגליה, הניו ג’רסי נטס מה- NBA, טייגר וודס אלוף הגולף העולמי, קבוצות רוגבי אוסטרלי ועוד רבים אחרים. הפילאטיס עוזר במניעת פציעות, מחזק ומגמיש את כל השרירים ועוזר בשיקום שלאחר פציעות. בדרך כלל, גברים פחות גמישים ועוסקים בספורט “חד ממדי” (משקולות, ספינינג, ריצה, כדורגל וכד’). זה אמנם מפתח שרירים מסוימים וסיבולת לב-ריאה, אך מזניח את היציבה ואת השימוש הנכון בשרירים הפנימיים ובמרכז הגוף, הנשימות והגמישות, החשובים לבריאות הגוף בכלל ולעמוד השדרה בפרט.

 Criss-Cross שכבו על הגב עם ידיים שלובות מאחורי הראש וכופפו את הברכיים ב-90 מעלות. בנשיפה ישרו את רגל ימין ובצעו רוטציה בגב לכיוון ברך שמאל הכפופה, ובשאיפה החליפו רגל. בצעו 4 סטים של 10 חזרות, כשכל פעם התחילו ברגל אחרת.

שכיבת סמיכה אחורית על הגבהה – הציבו את גופכם בתנוחת סמיכה אחורית, כאשר אצבעות כפות ידיכם פונות קדימה והידיים רחבות מעט מרוחב הכתפיים. בשאיפה, כופפו את המרפקים כאשר הם קרובים לגוף ובנשיפה ישרו אותם עד לתנוחת ההתחלה. בצעו 3 סטים של 10 חזרות.

Side Plankשבו על הצד כאשר רגלכם השמאלית כפופה מעל רגלכם הימנית. הניחו את כף יד ימין על המזרן לצד הגוף כאשר זרועכם ישרה. בנשיפה ישרו את הרגליים הצידה כך שרגלכם השמאלית ישרה מלפנים ורגלכם הימנית ישרה מאחור. העלו את ידכם הימנית לכיוון התקרה, כך שתיצור קו ארוך עם היד המונחת על הרצפה. החזיקו כ-30 שניות ובצעו 3 סטים בכל צד. הקפידו לדאוג שהישבן לא ייפול לאחור.

שכיבות סמיכה על fitball הניחו את כפות הרגליים צמודות על הכדור, כאשר רגליכם ישרות וכפות הידיים מונחות על הרצפה ברוחב הכתפיים. בשאיפה כופפו את המרפקים ובנשיפה ישרו אותם. בצעו 3 סטים של 10 חזרות. אם התרגיל קשה לכם מידי, בצעו אותו כאשר הברכיים מונחות על הכדור.

פלאנק – התחילו באותה תנוחה כמו בתרגיל הקודם. בנשיפה קרבו את הכדור בעזרת הרמת הישבן לכיוון התקרה עד לצורת פירמידה, ובשאיפה הרחיקו את הכדור בחזרה, תוך תשומת לב לכך שהגב איננו מוקשת והבטן מוחזקת. בצעו 3 סטים של 8 חזרות. שימו לב שהתרגיל די קשה לביצוע, כך שאם אתם סובלים מבעיות גב, עדיף להימנע…

swan dive  – שכבו על הבטן, מתחו את הידיים קדימה להעלאת החלק העליון של הגוף בידיים ישרות.

נתקו את הידיים מהרצפה תוך כפיפת מרפקים לאחור. החזה נופל למטה והרגליים עולות גבוהה למעלה.

חזרו לעמדת המוצע (נדנדה).

בצעו 3 סטים של 10 חזרות.

קצת על דליה מנטבר

הכוהנת הגדולה מאחורי שגעון הפילאטיס שכבש את המדינה:

  • בעלת פינה קבועה בתכניתה של מיכל צפיר ‘לחיות נכון’ בערוץ 10
  • מכשירה מידי שנה כ- 250 מורי פילאטיס חדשים
  • מנהלת כ 15 קורסים שנתיים בביה”ס להכשרת מורים הגדול בישראל שבניהולה, ובשיתוף המכללה האקדמית בוינגייט
  • מנהלת רשת פילאטיס המופעלת על ידי 25 מדריכות ובנות קבלה (רשת על ‘טהרת הנשים’ בלבד) ובה מעל 850 תלמידים
  • אימפריית הפילאטיס שהקימה היא הגדולה בישראל והשלישית בגודלה בעולם
  • לאורך השנים עברו תחת שרביטה מעל 25 אלף תלמידים (!!!)
  • קרוב ל- 4,000 מתאמנים השתתפו לפני מספר חודשים בשיעור הפילאטיס הגדול בישראל (שכמעט שבר את שיא גינס) אותו יזמה והעבירה בעצמה, אשר זכה לחשיפה תקשורתית גדולה.
  • בסוף שנות השמונים הינחתה את “שעת כושר” המיתולוגית בטלוויזיה החינוכית
  • ב-2002 נבחרה לאשת השנה בעסקים וניהול של ‘פורום נשים בעסקים’
  • ב-2008 זכתה במקום השני בתחרות יזם השנה של חברת ‘ארנסט אנד יאנג’

https://www.facebook.com/mantver.pilates/

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר