ד”ר ברבארה לוחם בקרטוקונוס מבמות פאריז

כנס האגודה האירופאית לניתוחי קטרקט ותגבורת העין – או בקצרה, ה- ESCRS – התקיים בפריז בין 14 ל-18 לספטמבר. ב- ESCRS חברים כ-7500 רופאים מ-130 מדינות. זהו הפורום הרפואי הגדול והחשוב בעולם לרפואת עיניים, והשנה זכתה מדינת ישראל בנציגות מכובדת: ד”ר עאדל ברבארה, מנהל מרכז iVISION לתיקון ראייה בלייזר, העביר בכנס קורס מתקדם על חידושים באבחון וטיפול במחלת הקרטוקונוס.

קרטוקונוס היא מחלת עין נפוצה, אשר מתחילה על פי רוב בשנות העשרה לחיים, ומתקדמת בקצב משתנה מאדם לאדם. קרטוקונוס פוגעת בקרנית העין. הקרנית היא מעין כיפה שקופה הממוקמת בקדמת העין, ותפקידה למקד את קרני האור על הרשתית, על מנת שתיווצר תמונה חדה. בהשאלה לעולם הצילום, ניתן לומר כי הקרנית היא העדשה של העין. או ליתר דיוק, העדשה היא הקרנית של המצלמה, היות והעין באה קודם..

קרנית העין היא בצורת כיפה סימטרית, אך במחלת הקרטוקונוס מתרחש קימור הדרגתי של הקרנית, וצורתה משתנה לצורה חרוטית, לא סימטרית ודקה. הצורה הלא-סימטרית החדשה משנה את מיקוד קרני האור, ועל הרשתית מתקבלת תמונה אשר לוקה בחדות, ולעיתים אף מעוותת. המוח מפרש זאת בהתאם, והתוצאה היא ירידה משמעותית בחדות ובאיכות הראייה.

שכיחותה של מחלת הקרטוקונוס נמצאת בעליה מתמדת, ובישראל השכיחות עומדת על כ-2.5% בקרב הצעירים בלבד. עם זאת, בשנים האחרונות חל שינוי תפישתי לגבי מחלת הקרטוקונוס, ופה נכנס לתמונה ד”ר עאדל ברבארה. ברבארה מנהל את המרכז הארצי לטיפול בקרטוקונוס, כתב שני ספרים מקיפים וחשובים בנושא, ומכהן כעורך הראשי של המגזין הבינלאומי על קרטוקונוס.

הסדנה של ד”ר ברבארה התמקדה בגילויים המשמעותיים האחרונים על מחלת הקרטוקונוס, עם דגש על הגילויים הרלוונטיים ביותר בכל הנוגע טיפול המחלה. טיפולים בשלב מוקדם של המחלה הוכחו זה מכבר כיעילים ובטיחותיים כאחד, ועל כן אבחון מוקדם של המחלה הוא קריטי. בסדנה דנו כיצד ניתן להבחין על קרנית העין בסימניה הראשונים של המחלה.

מומחים רבים ממדינות שונות הציגו את ממצאיהם בנושא. ודנו בנוסחאות חדשות לאבחון המחלה, עם התייחסות לסיבות המחלה: האם קרטוקונוס היא מחלה זיהומית? האם שפשוף עיניים גורם למחלה, או שמא השפשוף מהווה זרז בלבד?

כמו כן דנו בפיתוחים חדשים ובוערים: האם ניתן לשלב טיפולים שונים? כיצד ניתן לייצב את הקרנית מנקודת מבט ביו-כימית? החדרת טבעות לקרנית – מהם העיצובים הקיימים, מהם יתרונותיהם וחסרונותיהם?

בסוף הקורס העניק ד”ר ברבארה פרס לשלושה מחברי מאמרים, אשר פורסמו במגזין הבינלאומי לקרטוקונוס. מחברי המאמרים זכו בפרס לאחר בחינה של ועדה מדעית בראשותו של ד”ר ברבארה. הזוכים הם רופאת עיניים מהודו, רופאת עיניים מפרו ורופא עיניים מאיטליה.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר