האמן ברוך אלרון בתערוכה “נשים, העולם כולו”

הגלריה לאמנות גן שמואל מציגה תערוכה קבוצתית העוסקת בנשים ובנשיות. התערוכה מהווה ציון של כבוד והערכה על הישגים חברתיים, תרבותיים ואמנותיים של נשים, והוקרה על תרומתן לחברה ולשדה האמנות

 

תערוכת “נשים העולם כולו” תתקיים בין התאריכים 11.4.15 – 18.3.15 בגלריה לאמנות גן שמואל.

אוצרת התערוכה: דורית טלמון. הגלריה פתוחה בימים רביעי-שבת

 

בתערוכת “נשים העולם כולו”, יוצגו עבודותיו של ברוך אלרון לצד אמנים מובילים נוספים, היוצרים בטכניקות של ציור ופיסול ובמגוון רחב של סגנונות.

“ברוך חשב שעל האישה מוטל תפקיד מאוד רציני ומשמעותי בעצם קיומנו, ובכל היבטיה של ההוויה האנושית, מה שמתבטא היטב ברבות מיצירותיו” אומרת אלמנתו, לידיה אלרון. “לאחר מסעו בחוף השנהב בה הציג את תערוכותיו, הוא צייר את היצירה ‘זיכרונות מאפריקה’ המופיעה בתערוכה החדשה בגן שמואל, בה מתוארת אישה האוחזת על ראשה זר ססגוני המסמל את כל עושרה ויופייה הקסום של אפריקה. אלרון עסק רבות בדימויים נשיים השואבים את השראתם ממוטיבים מגוונים, שהמרכזי ביניהם הוא מוטיב הביצה, כמסמלת את הפוריות והמשכיות החיים ואוחזת בתוכה עולם ומלואו, כפי שניתן לראות ביצירה ‘אישה ועולמה’ שתוצג בתערוכה”.

122a 

הביצה, כמוטיב נשי מובהק, נוטלת חלק בתהליך הבריאה, ומסמלת אצל אלרון את זרע ההתחדשות והמסתורין, את נשמת החיים, ואת פוטנציאל האפשרויות הבלתי מוגבלות  של מה שקיים ומה שעתיד להתקיים. “עבורי”, אמר אלרון “תפקיד הביצה לשמש מקור לכל חי. מצב הביצה הוא מצב התום והטוהר המוחלט של כל דבר בעולם. אין העמדות פנים, אין צורך בהתגוננות. הביצה נתפסת אצלי כמקור החיים. הוולד-האפרוח מדגיש את יסוד האימהות המצויה בביצה. זו מגוננת על גוזליה בקן שעל ענף העץ, עץ החיים. פעילות הסנונית היא כאימא-אדמה – סמל הדאגה לכל הברואים. (מתוך שיחה עם ברוך אלרון שנערכה בתל אביב ב-24  למאי 1998).

ברוך אלרון, כאמן בן זמננו, גדל על דימויים מעולם המיתוסים ומיסודות תרבותיים מגוונים. נושאיו עכשוויים, אולם שורשיהם מעוגנים בעבר הרחוק. הוא משתמש בהם כחומרי גלם ביצירתו, לצד חומרים אחרים הלקוחים מסביבתו הקרובה והעכשווית. מרבית הנושאים בציוריו של ברוך אלרון רוויים בדמיון עשיר היוצר עולם קסום, הנשען על אמצעים סימבוליים ומטאפוריים המכוננים מחדש את ההרמוניה המיוחלת, שהיא תוצאת האיזון בין המוחשי והגשמי לבין הרוחני והמופשט. דמויות עלומות וגיבורים מקראיים ומיתולוגיים הופכים ביצירותיו של ברוך אלרון לשחקנים בתיאטרון שוקק ותוסס. באמצעות יצירותיו הופכים האגדות והמיתוסים, התיעוד ההיסטורי וסיפורי המקרא לבבואה של חיינו.

עבודותיו של ברוך אלרון, מעוררות עניין רב גם כעת לאחר מותו. תמונותיו הוצגו במוזיאונים בבוסטון, ניו יורק, טורונטו, סולינגן, קובלנץ, וינה והרצליה. אלמנתו לידיה אלרון, המטפלת בעיזבונו, מבקשת בתערוכת “נשים, העולם כולו” להעניק לקהל חובבי האמנות בישראל הזדמנות נוספת להיכרות עם יצירתו.

 

 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר