“הגיע הזמן לבנות בדרום בסטנדרטים ובאיכויות של המרכז” / אדריכל אנריקו סגרה

הפערים בין המרכז לפריפריה בחלוקת תקציבי החינוך והרווחה שעלו לסדר היום ב”צעדת השוויון”, באים לידי ביטוי גם באיכות הבניה בדרום ביחס למרכז. מתחמי המגורים בשדרות ובמצפה רמון, שתוכננו על ידי משרד ‘אנריקו סגרה אדריכלים’ מצביעים על מגמה חיובית חדשה בתכנון האדריכלי בדרום, אך כמובן שזוהי רק ההתחלה…

Peled Studios יואב פלד צילום אדריכלות

“ממשלות ישראל זנחו את הבנייה בפריפריה במשך שנים ועודדו עליית מחירים”, כך ציין יוסף שפירא בדו”ח מבקר המדינה הקודם מ- 2015. גם מחקרו המקיף של מכון אדווה שבוצע לפני מספר חודשים מצביע על פערים משמעותיים באיכות הבנייה בין הנגב למרכז הארץ.

תכנון מתחמי המגורים החדשים בשדרות ובמצפה רמון, סיפק למשרד ‘אנריקו סגרה אדריכלים’ אתגר ליצור פרויקטים בעלויות הלא גבוהות הנדרשות באזור הדרום, תוך שמירה על איכויות הבניה המקובלות במרכז. אוכלסו בעיר שדרות  67 יחידות דיור חדשות, ביניהן 13 דירות גן ותשעה פנטהאוזים, בנוסף לשמונה קוטג’ים. מחירי הדירות בנות ארבעה חדרים נעו סביב 850,000 שח, ומחירי הדירות בנות חמישה חדרים בין 930-950 אלף ₪. כמחצית מרוכשי הדירות היו משפרי דיור ומחציתם השנייה זוגות צעירים, כאשר 30% מתוכם אינם תושבי שדרות במקור. הפרויקט זכה לביקוש גבוה ביותר, ולמרות שלא לווה בקמפיין שיווקי או פרסומי, נמכרו כל הדירות מיד לאחר סיום הבניה.

Peled Studios יואב פלד צילום אדריכלות

בשכונת גוונים שבמצפה רמון נבנים בימים אלו 25 קוטג’ים חדשים, וברמת ספיר 102 יחידות דיור חדשות הכוללות ברובן גינות או מרפסות גדולות, אשר תוכננו על ידי משרד ‘אנריקו סגרה אדריכלים’, המוביל בימים אלו מגמות חדשות בתכנון האדריכלי בדרום. “המטרה שלנו היא להביא את המרכז לדרום מבחינה אדריכלית, אך כמובן תוך התאמה לאקלים ולצרכים הייחודיים של האזור, הדורשת תשומת לב לטקסטורות, לגוונים, לכמות האור ולאופייה הכולל של הסביבה”, אומר אדריכל אנריקו סגרה. “אנו מנסים לאמץ את הסטנדרטים ואיכויות הבנייה של המרכז בתוך פרויקטים בדרום, שמטבע הדברים עומדים תחת אילוצי תקציב ומשאבים מוגבלים. אם במרכז בונים בניינים יפים, איכותיים ועמידים לאורך זמן, אין סיבה לא לעשות זאת גם בדרום. המציאות מוכיחה שדרך שמירה על מספר מגבלות ועקרונות עבודה, ניתן להתחשב באילוצי העלות, מבלי להשתולל בתקציבים מנופחים”.

בחזיתם האחת של  הקוטג’ים החדשים בשכונת גוונים שבמצפה רמון, חצר אינטימית ופרטית, ובחזיתם השנייה חצר מוצלת המשקיפה אל הנוף. החצרות הפנימיות מאופיינות בהקפדה יתרה על יצירת הפרופורציות הנכונות בין גודלן וגובהן, כדי להתאימן לקנה המידה האנושי ולחזק את חוויית  האינטימיות.

_DSC0434

“תכנון ארכיטקטוני חייב לנבוע מהמקום ולא להיות מועתק ומשוכפל ממקומות אחרים או מסגנון הבנייה הנהוג במרכז. לא מסיבות כלכליות, ולא מסיבות של נוחות או עצלות”, אומר אדריכל אנריקו סגרה. “המדבר מהווה מקור השראה מדהים, ולכל אזור במדבר האופי, הטקסטורות והגוונים הייחודיים לו”.

יחידות הדיור החדשות ברמת ספיר שבמצפה רמון, כוללות ברובן גינות או מרפסות גדולות, בתוך מבנים שחלקם מדורגים וחלקם סביב חצר מרכזית. האתגר המרכזי בפרויקט היה לבחון ולזהות את הטקסטורות, הצבעים והפרופורציות המתאימים לבנייה באזור הסמוך למכתש רמון. הדבר בא לידי ביטוי בתכנון בניינים מדורגים בלתי שגרתיים, כקומפלקסים של מבנים המעבירים תחושה של אובייקט הנבנה ומתגבש עם הזמן ותוך כדי תנועה, בו משולבים אלמנטים הוריזונטליים וורטיקליים המותאמים ומתמזגים עם המרחב המקומי.

“אזור מצפה רמון מתאפיין בניגודיות צורנית של שכבות דולומיט, אבני חול צבעוניות, עמודי מנסרה המתנשאים במרכז משטח אופקי של המכתש ותופעות גיאולוגיות נוספות המהוות השראה ייחודית לתכנון הארכיטקטוני”, אומר אדריכל אנריקו סגרה. “הניגודיות של האור החזק והחום במשך ימי הקיץ, השמיים הפתוחים לכוכבים בלילות והקור הקיצוני והרוח בחורף השפיעו מאוד על תכנון הפרויקט. במרכז כל שיקולי הסביבה, העיצוב והאקלים עומד הרצון ליצור לאוכלוסייה הרוצה לגור במקום המדהים הזה את התנאים הטובים והמתאימים ביותר”.

יחידות הדיור החדשות שבשדרות כוללות 13 דירות גן ותשעה פנטהאוזים, אליהם נוספו שמונה קוטג’ים. הפרויקט מורכב ממספר מתחמים בהם תוכננו בניינים בני שש או שבע קומות בנוסף לקוטג’ים באיכות בנייה גבוהה, מתוך מטרה ליצור בשדרות בתי מגורים פרקטיים ובתקציבים המתאימים לאזור, אך עם זאת בעלי נראות ואיכות בנייה שאינה פחותה מהנהוג במרכז.

לאתר אנריקו סגרה אדריכלים

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר