היו שלום כלי מלחמה – אופנה מצדיעה לשלום

מאת: נעה ארבר, כתבת אופנה

הקץ לנשק ולמלחמות, אך לא לזיכרונות שנות ה-70, אחד העשורים היותר מניבים, בהיסטוריה של האופנה, מהפכות שתחילתן, למעשה, בשנות ה-60, בתקופה המכונה SWINGING LONDON  שבישרה את פלישת ה”מוד”, המיני של מרי קוואנט, מכנסי הפעמון, בגדים סינטטיים עשויים מ -PVC, הביקיני, ההיפים, ההדפסים הפסיכדליים, הדפסי הקשירה והפייזלי ובמיוחד האידיאולוגיות החברתיות שהובילה המעצבת הרדיקאלית ויוויאן ווסטווד שגם היום איננה נוטשת את דעותיה הנוקבות. הרצף היצירתי הוביל לעשור השביעי והדומיננטי, עשור של גישושים וניסיונות להעניק לאופנה תדמית חדשה ומגובשת שהצטיינה בהתחלות  וצמיחות, המצאות, מהפכות וחידושים שהזינו והכתיבו את סגנונות העשורים שלאחריו. גם היום לא שוכחים את אותן השנים הפוריות  שעסקו בלידתן  של מגמות אופנה ועיצוב שהטביעו חותמן על תולדות האופנה והעשירו, באין סוף של רעיונות, את תחומי התרבות והאמנות, המוזיקה, הקולנוע והפוליטיקה. עשור שהוביל לקיטובים, מרדנות והשתחררות, חופש ופורקן רגשות. עשור שבחיקו ובעשורים שלאחריו נולדו ילדי הפרחים, ההיפים, השיק הבוהמי, המוזיקה, הזמרים, הלהקות, הביטלס והרוק ויסודותיהם היציבים של הפאנק, אופנת הפולקלור, הבוקרים והספארי שמאז לא חדלים להזין את תחומי התרבות, האמנות, והאופנה.

תצוגת רנואר סתיו-חורף 2015-6 - צילום לםראשית-וליץ סטודיו 190 (Custom)

צילום: לם-וליץ סטודיו

רנואר -FAREWELL TO ARMS

לאחר “קולקציית המסלול”, שהוצגה בעונות קודמות, יורדים מעצבי רנואר מסולמות  גבוהים ומסוכנים ומוותרים על הצהרות בומבסטיות, מפולפלות ובלתי מובנות. עם מבט לעתיד רגוע ומפויס, בניהולו האמנותי של רון קאהן, פורקת רנואר נשקים והופכת בגדי מלחמה לבגדי שלום עכשוויים. בקולקציית החורף, שהוצגה לאחרונה, חוזרת רנואר למסלול שקוף, שקול ובטוח ולאווירה מאתגרת בהשראת שנות ה-70.  זה לא מובן מאליו ששנות ה- 70 המבטיחות תמיד תקיימנה את הציפיות מהן, נחוצה מידה רבה של כישורים, הפנמה ופריסת מסקנות, של קולקציות קודמות, על מנת לגבש שפת עיצוב קוהרנטית כמו זו שרנואר הציגה לחורף הקרוב. לאחר עיון ומחקר בתופעות והתרחשויות שאפיינו את העשור הפורה, באירועים תרבותיים, חברתיים, מדיניים וכלכליים נסללה הדרך לתופעה היצירתית המכונה “שנות השבעים”.  בנחישות גורפת ובסטיילינג ממוקד ונעים לצפייה בחרו מעצבי רנואר בארבעה נושאים בולטים שמסכמים את התקופה רנואר נפרדת ממאפיינים נדושים ועיצובים מורכבים ומתמקדת בהתאמת סגנונות שאולים  משנות ה-70 לתקופה עכשווית. לא ניתן לשחזר, להעתיק או לחקות את העיצובים של אותן השנים, זה תמיד ייראה מלאכותי ומנותק, אבל אותן שנים ספציפיות יכולות להפרות את החשיבה  והדמיון ולתת פרשנות עכשווית לעיצובי השנים שחלפו. האתגר לא פשוט  אך ברנואר השכילו להתמודד מולו ולתרגם סגנונות מהעבר לאופנה רלוונטית באוסף חדש שחולק לארבע  קבוצות שונות.

בקבוצה הראשונה HELLO ORDER  קוראת רנואר לסדר חדש ומכתיפה סגנון לבוש בהשראת בגדים צבאיים וצבעי מדים של חילות היבשה. מעילי טרנץ’, מקטורני טייסים, מכנסי דגמ”ח ועליוניות  בגוונים של חום וקאמל, צבעי זית וחאקי מתובלים בכורכום וגווני חולות. פריטים בגזרות מרובעות ובמראה גברי, פריטים מעוצבים כקולאז’ של צבעים ומרקמים מבריקים, שמזכירים את חומרי ה- PVC שמתמזגים למערכות לבוש במראה עכשווי.

רנואר תמונת השראה סתיו חורף 2015-6 צילום אלון שפרנסקי  (2) (Custom)

HELLO ORDER

הקבוצה השנייה HELLO FREEDOM עוצבה בהשראת רוח החופש וההתנתקות  ששרתה על הצעירים בשנות ה-70, בוגרי פסטיבל וודסטוק ומפגשי מוזיקה המוניים ברחבי העולם. בקבוצה זו פריטי לבוש ססגוניים שמעלים זיכרונות מההתנהלות המשוחררת והרוח הבוהמית שאפיינה את הצעירים באותן השנים, המרידה במוסכמות, הנאיביות של ילדי הפרחים והאינדיבידואליזם הבוהמי בהתהוותו. באוסף מגוון רחב ושונה  של פריטי לבוש בקשת של צבעים שאולים מנופי הטבע: מדבריות וצבעי אדמה חמים ואדמדמים. קשת שכוללת טרקוטה, מוקה, חרדל ויין עמוק שמשתלבים במרקמי הבדים, בהדפסי הפרחים ובצירופים החופשיים בין פריטי הלבוש השונים. הקבוצה כוללת חולצות ושמלות מקסי מודפסות, מכנסיים מתרחבים, פריטי לבוש מעורות וזמש, עיטורי גדילים ועבודות טלאים. מגפיים שנושקים לקו הברך ומעליו, מקטורנים ומותניות מעור ומפרוות מלאכותיות ואביזרים אתניים תואמים.

רנואר תמונת השראה סתיו חורף 2015-6 צילום אלון שפרנסקי  (3)

HELLO FREEDOM

העולם שייך לצעירים ורנואר מקבלת את פניהם בקריאת HELLO YOUTH- שהיא קבוצה של בגדי ג’ינס שנושאים אמירות עיצוב חדשות. רנואר מחדשת ומצעירה את פני הג’ינס, מוחקת מהם את הקמטים המראה הבלוי והמשומש ואת הקרעים. לא עוד בגדי ג’ינס משומשים שעברו סדרות של עינויים אלימים במכונות מתקדמות. כמה שזה נשמע ציני. אלא אוסף של פריטים כחולים בגווני כחול מלחים, כחול לילה וג’ינס גלמי. פריטים בעיצוב חדשני בהם משולבים סממנים קלאסיים מחויטים עם טכניקות שאולות מהתפירה המסורתית של בגדי  ג’ינס, וגם דגמים בעלי חזות רומנטית כמו טוניקות ארוכות, מכנסיים מתרחבים, מקטורנים צמודים וקטנים וחצאיות רומנטיות מעוצבות ממקבצות בשורות מדורגות.

רנואר תמונת השראה סתיו חורף 2015-6 צילום אלון שפרנסקי  (4) (Custom)

HELLO YOUTH

HELLO SERENITY  הפרק האחרון בקולקציה של רנואר, מתרפק על השלווה והזוהר שבחיי הלילה בו מוצגים דגמים איכותיים בגזרות מדויקות  ותפירה מוקפדת. פריטים אלגנטיים, מעוצבים מבדי צמר ואריגי ג’קארד משובחים בקשת צבעים שלווה בגוון לבן ושמנת  בנוסף לאריגים זוהרים במרקמי שחור וזהב. הקבוצה כוללת  מעיל אלגנטי בגזרה מלבנית ישרה, מעיל מקסי לבן ומקסים בהשראת מעיל טרנץ’ צבאי, חולצות ואפודות חגיגיות, חולצות רומנטיות מבד שיפון אוורירי, מעוטרות ברקמה עדינה, פריטי ערב לגברים מבד ג’קארד שזור בחוטי זהב וחליפת נשים קלאסית שמזכירה את חליפות הטוקסידו שעיצב איב סאן לורן בשנות ה-70.

רנואר תמונת השראה סתיו חורף 2015-6 צילום אלון שפרנסקי  (1)

HELLO SERENETY


צילום: אלון שפרנסקי

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר