הכירו את הריבוזו

מאת : נעה ארבר

“MADE IN MEXICO- THE REBOZO IN ART CULTURE & FASHION”

rebosos

המוזיקאית זוכת הגראמי,לילה דאונס, בריבוזו מעוצב.

על הריבוזו – REBOZO, שמעתי לראשונה כשקיבלתי הזמנה לתערוכה “MADE IN MEXICO- THE REBOZO IN ART CULTURE & FASHION”, המתקיימת במוזיאון האופנה והטקסטיל בלונדון. הכרתי מונחים כמו צעיף, של, או רדיד וכשביקרתי במקסיקו קניתי צעיף מקסיקאי קלאסי, ארוג במכונת אריגה ידנית ומעוטר בגדילים שנקשרים בשיטה מיוחדת בשני קצוות הצעיף,  אך מעולם לא ידעתי שבעצם קניתי ריבוזו. גם בעשורים האחרונים כשהבנתי שהפריט המיוחד הזה איננו סתם אביזר שגרתי ופופולארי אלא מרכיב חשוב בלמתחה העכשווית, המילה ריבוזו, שפרושה בספרדית היא כיסוי או הגנה, מעולם לא הושמעה.

הריבוזו, אביזר וגם פריט לבוש מודולארי שנכרך באופנים שונים על חלקו העליון של הגוף, לובש ופושט צורה בהתאם לדמיונם וסגנונם של הלובשים. הוא מזהה תרבויות ודתות שונות שמכתיבות סגנון לבוש צנוע והוא גם הפריט היחידי שמתלווה למסע המרתק של החיים מיום הלידה ועד הלוויה – פריט שתומך בכרסה של אישה הרה, משמש כמנשא לתינוקות וחפצים ובסופה של הדרך כתכריכים.

4

דמות מקסיקאית בבגדים אותנטים

אוצרת התערוכה במוזיאון האופנה והטקסטיל היא הילארי סימון, אמנית בריטית רב תחומית, המעורה בתרבויות ואמנויות של אמריקה הלטינית ואספנית כפייתית של יצירות אמנות ודגמי ריבוזו. התערוכה עוסקת בתולדות הריבוזו החל במאה ה- 17 ועד היום ודנה בגוונים האמנותיים, החברתיים והפוליטיים, של הריבוזו כסמל לזהות ולתרבות המקסיקאית, לאסתטיקה וליופייה של מורשת מלאכות היד המקסיקאיות שעוברות מדור לדור.

6

פרידה קאלו בריבוזו מסורתי

התערוכה שחוקרת את עברן ותחייתן של אמנויות הפולקלור, מציגה את ההיסטוריה של הטקסטיל המקסיקאי, שיטות אריגה ומקומו של הריבוזו באמנות ובאופנה העכשווית, את האופנים השונים בהם לבשו את הריבוזו ואת תהליכי האריגה השונים, המרקמים, ההדפסים, העיטורים וקשירות הגדילים. בנוסף התערוכה מציגה דמויות מפתח בתרבות המקסיקאית כמו דמותה של המוזיקאית העכשווית לילה דוונס זוכת פרס “גראמי”, שמקדמת בהופעותיה את תהילתו של הטקסטיל המקסיקאי ופרידה קאלו, האמנית  הססגונית שאימצה, בדרכה האקסטרווגנטית, את סגנון הלבוש הלאומי כהצהרה פוליטיות התומכת במעמד הפועלים. הדיון במהותו היצירתית והפונקציונאלית של הריבוזו משתקף בפריטים הרבים המוצגים בתערוכה: בצילומים, מלאכות יד, עיצובי אופנה, ציורים, פסלים, ואריגות אמנותיות. עבודות של אמנים מקסיקאים ובינלאומיים שהנציחו את אמנויות העבר ונותנים להן גם פרשנות עכשווית, כמחווה לריבוזו ולפולקלור המקסיקאי. את המוצגים לתערוכה שאלה סימון מאוספים פרטיים, אוספים היסטוריים ממוזיאון “פראנץ מאייר” במקסיקו סיטי, המאכסן את אחד מאוצרות האמנות והאומניות הגדולים של אמריקה הלטינית. דגמים נוספים הושאלו מאוצר המוצגים של “המוזיאון הבריטי”, מהאוסף של רוברט אוורטס, דיפלומט ששהה במקסיקו בתחילת המאה ה-20 והיה בין הראשונים שזיהו את חשיבותו של הריבוזו בעיצוב ובאמנות המקסיקאית.

7

.פרידה קאלו ודייגו ריוויירה

לאורכה של ההיסטוריה היה הריבוזו סמלם של מהפכנים, אמנים, סופרים  ואספנים  מקסיקאים שהעניקו לו זהות לאומית ותרבותית. אך עיון בתולדות האופנה מלמד שהריבוזו או הצעיפים, כפי שהם מוכרים היום, היו פריט לבוש בסיסי בתקופות קדומות, בזמנים שעדיין לא הכירו את מלאכת הגזרות.

3

פרידה קאלו

עדות לצעדיו הראשונים של הריבוזו בהיסטוריה של הלבוש מצויה בממצאים ארכיאולוגיים של ציביליזציות קדומות, בציורי מערות, תחריטים ופיסול, בהם ניתן לזהות את יריעת הבד הארוכה שעוטפת את חלקי הגוף, מוטלת על הכתפיים או כרוכה על הראש. התערוכה “MADE IN MEXICO” היא תערוכה חשובה מנקודת ראות היסטורית, אמנותית וחברתית שמציגה סגנונות שונים שנוצרו בקהלים בעלי מרקם חברתי, סגנון וצרכים אחרים, קהלים נחשלים או אליטיסטים, כפי שהתופעה מוכרת בתעשיית האופנה שמייצרת לבוש עממי ועילי.

My Pictures_001

תמונת פרסומת לאוסף קיץ ,1998 ז’אן פול גוטייה.

2

פסל מקסיקאי מסורתי.

מאת: נעה ארבר

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר