הלוקלי, הגלובלי והגלוקלי / סרטי גמר, המחלקה לקולנוע של קמרה אובסקורה

סינמטק תל אביב יארח את הקרנת סרטי הגמר של בוגרי המחלקה לקולנוע, בקמרה אובסקורה – בית הספר לאמנות, ביום שישי 28 למרץ, יום המעבר לשעון קיץ 2014.image001

בציר סרטי 2014 מונה עשרה סרטים עלילתיים וסרט אנימציה אחד. הסרטים עוסקים בנושאים המייצגים את המקומי; מלחמה, צבא, תיכון, המושב ודרום תל אביב, ומשמשים רקע לקולנוע העוסק בנושאים גלובליים: התמודדות עם ה’אחר’, סיפורי חניכה והתבגרות, אהבה ובדידות.

נרטיבים פרטיקולאריים, המעטרים את כותרות העיתונות המקומית, הופכים לאוניברסאליים וההפך. סוגיות גלובליות מתאזרחות על רקע התרבות, הנורמות והסמלים המקומיים.
כך סרטו של ירון שטרק – ‘רונה’, העוסק בסוגיית המתת חסד, מהדהד את סיפורם של עדי טלמור- עיתונאי גלי צה”ל ומתי מילוא, שבחרו לעשות שימוש בשירותי דיגניטאס שבשוויץ.
מופעה האלים של הטכנולוגיה והמדיה החדשה כפי שעולה בסרטו של יוני תורג’מן נושא השם ‘צפיות’, המציג דרמה חברתית החושפת בריונות בני נוער ברשת ומסתיימת באסון,  לצד חשיפה של  עברות מין במשפחה, בדרמה המשפחתית Family Ties בבימויה של ג’ני סוטין.
גרסה מקומית נוספת לדרמה משפחתית אוניברסלית מוצגת בסרטה של לימור אוזון נוי‘להתראות נעורים, שלום אהבה’. מאבק בין דורי ותרבותי, בין סב לנכדו, על רקע חיי המושב בעת מלחמת המפרץ הראשונה.
‘איך לא לומר אני אוהב אותך?של אמיר ראג’פוקר, מתייחס לתופעת הגימגום, בה לוקה הבימאי, –דרך סיפורם של דביר ואנה, המציגים דילמות זוגיות של אנשים מגמגמים.
סרטו של בן קוטי, ‘כביש 3’, (בהשתתפותם של אלון נוימן וריקי בליך), מציג נוירוזה אוניברסאלית מוכרת, הצפה ועולה נוכח ערבי חג משפחתיים (על פני הגלובוס חוצה דת-מדינה-לאום) ובכל זאת, אולטרה לוקלית, בהתרחשות ערב חג פסח, על רקע פקקי התנועה האופיינים במחוזותינו לימי חג ומועד. 

ההשפעות הגלובליות ניכרות לא רק  בנושאי הסרטים. את הסרט ‘מדרסא’, העוקב אחר צוות חיילים במסגרת מבצע ‘עופרת יצוקה’ (2008), ביימה רויטל אומנסקי על בסיס חוויות אחיה מאותו מבצע.  אישה המביימת מלחמה אינה תופעה נפוצה, לא מקומית ולא בעולם. ברקע מסתננת דמותה של הבימאית קת’רין ביגלו- הבימאית הראשונה זוכת פרס האוסקר, על סרטה “מטען הכאב”. אישה אחרת, מלחמה אחרת, ארץ אחרת.
‘זן נדיר’ סרטו של ג’סי אלן,  סרט ז’אנר, העושה שימוש בסגנונות בימוי שונות שאינו בוחל באלימות משולבת בהומור, בהצגת סיפורה של נטלי – המפרנסת את התמכרותה להרואין באמצעות עיסוקה בזנות. קיום אנושי בר חלוף – ואבסורדי. דמות שוליים, החושפת את ‘הבטן הרכה’ של החברה המודרנית באשר היא, ובכל זאת,  נטועה בדרום-תל אביב, סביבתו הטבעית של בית הספר ‘קמרה אובסקורה’ השוכן מנגד לתחנה המרכזית, החצר האחורית של העיר .
דרי הרחוב, הסובבים באזור בית הספר, מופיעים גם הם,  בסרטון האנימציה של ניר שחרורמרגיש בבית’ המתאר הומלס המתנחל בביתם של זוג צעיר, בעת יציאתם לעבודה, ובהמשך מתנחל בלבבותיהם.

‘חשוב עולמי, פעל מקומי’ הסיסמה הסביבתית הוותיקה, המייצגת את המגמה הגלוקלית, מטיבה לתאר את רוח הזמן- הצייטגייסט העולה ממנעד סרטי גמר 2014.

 

על קמרה אובסקורה והמחלקה לקולנוע:

‘קמרה אובסקורה’ בית הספר לאמנות נוסד בשנת  1978 ובמהלך השנים הכשיר אלפי בוגרים מצטיינים בכל ענפי האמנות, תעשיית הקולנוע, המדיה והתקשורת. בבית מחלקות ללימודי: צילום סטילס, קולנוע, וכתיבה.

המחלקה לקולנוע בקמרה אובסקורה נוסדה בשנת 1985 ומציעה תוכנית בת שלוש שנות לימוד מלאות ושנת פרויקט גמר, נוספת. המחלקה המכשירה יוצרים ואנשי מקצוע הפועלים במגוון תחומי העשייה הקולנועית והטלוויזיונית היתה היחידה בישראל שאימצה עם הקמתה, את פורמט הווידיאו, הזמין והחסכוני, ככלי מקצועי ולגיטימי לעשייה קולנועית ובשנות ה-90′ חלוצה באימוץ הטכנולוגיה הדיגיטלית בתהליכי הצילום והעריכה הקולנועיים. 

סרטי בוגרים ולתמידיה זוכים בתחרויות ובפרסים חשובים בפסטיבלים בארץ ובעולם, ובהם פסטיבל הקולנוע בירושלים, פסטיבל הסרטים בחיפה, פסטיבל ברלין, פסטיבל קאן, פסטיבל מינכן, פסטיבל ניו יורק, הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע וטלוויזיה – בייג’ינג, פסטיבל שנחאי, פסטיבל מונפלייה, פסטיבל שיקגו ועוד רבים אחרים.

מבין בוגרי המחלקה נמנים: הבמאים; ארז תדמור, גיא נתיב, מרקו כרמל,  הצלמים; גיורא ביח, רם שוויקי, המפיקים; דויד מנדיל ואייל שיראי

 

קמרה אובסקורה – בית הספר לאמנות

סינמטק תל אביב, יום שישי 28/03/2014,  10:00

לאתר קמרה אובסקורה לחץ כאן>>>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר