המסע של גת מגידו במינכן לזכר סבתא וסבא שלה – ניצולי השואה

זהו  זיכרון המסע של גת מגידו במינכן וגילוייה המדהימים על מוערבות הפסיכיאטריה במסע הרציחות וההתעללויות ביהודים:
“לזכר רוז’ה ומשה נייגר ז”ל, האמיצים והגיבורים, המסע הזה הוא למענכם על ששרדתם את השואה והקמתם את משפחתנו בישראל. תודה לכם, אני אוהבת אתכם.
הכול התחיל בסרטון תיעודי מצולם שקיבלתי לפני כשנה. הסרטון מתעד, בין השאר, את נשיא איגוד הפסיכיאטריה הגרמני, פרופ’ פרנק שניידר, בנאום התנצלות מפתיע בכנס השנתי של האיגוד בסוף שנת 2010. בשם האיגוד התנצל שניידר בפומבי על מה שכינה “אשמתם האישית והמוסדית של הפסיכיאטרים ושל הארגון שייצג אותם” כלפי המוגבלים והיהודים שנספו בשואה. 
בנאומו מגולל פרופ’ שניידר את מעורבותם העמוקה של ראשי הפסיכיאטריה הגרמנית בעיקור ורצח של מאות אלפי ילדים ומבוגרים גרמנים, מטופלים בעלי נכויות נפשיות, שהוגדרו אז כפגומים ונחותים מבחינה גנטית בתוך המוסדות הפסיכיאטריים עצמם. לסיום הוא התייחס גם לעזרה שהושיט איגוד הפסיכיאטריה הגרמני לפושעי המלחמה, חברי האיגוד, כדי להימלט ממשפט צדק.

ואז הגיע לידי ראיון נוסף עם ההיסטוריון החשוב ביותר כיום לחקר השואה בגרמניה, פרופ’ הנס-ולטר שמול, שחוקר את ההיסטוריה של הפסיכיאטריה בגרמניה. 
לדבריו, עוד לפני המלחמה ובשם טוהר הגזע, בוצעו במוסדות פסיכיאטריים בגרמניה כ-360,000 ניתוחי עיקור בכפייה לאזרחים עם מוגבלויות נפשיות. נחרדתי ללמוד על תכנית “המתת החסד” שבוצעה בהמשך, ושהייתה, למעשה, טבח המוני מאורגן של עשרות אלפי חוסים, מוגבלים ואנשים סיעודיים שנרצחו בתאי גזים באמצעות שימוש בגז פחמן חד חמצני רעיל בשישה “מרכזי המתה” בתוך מוסדות פסיכיאטריים. בראיון מתוארים מרכזי המומחים לילד ולמתבגר הידועים לשמצה שהוקמו במסווה של מרכזים לאבחון וטיפול באנשים עם בעיות התנהגות ולמידה. הפסיכיאטרים ה-“מומחים” היו נותנים להורים הנחייה להשאיר את הילדים לטיפול, אולם בהמשך הסתבר כי היו אלה מרכזי הרג, בהם הומתו אלפי ילדים ותינוקות גרמניים. 
פרופ’ שמול מסביר כי “השיטה של המתת החסד (שיושמה בבתיה”ח הפסיכיאטריים) עבדה “באופן מושלם” (אם להתבטא בציניות, כיוון שלא כל-כך קל לרצוח עשרות אלפי אנשים ביום אחד)”. 
ולדעתו: “העובדה שזה הלך כל-כך חלק שימשה כקטליזטור, כמניע, למעבר מרדיפה לעבר השמדה המונית של יהודי אירופה. 
וכך בעקבות הוראה של ה-SS, 92 אנשי צוות מהמטה הראשי של תוכנית המתת החסד נשלחו אל מחנות הריכוז של היהודים, אל מה שכונה “מבצע ריינהארד” במזרח שם הם הקימו מנגנון זהה לזה שהם הכירו בתוכנית המתת החסד. 

זה אומר שהם הקימו תאי גזים במסווה של מקלחות ובנו משרפות מאחורי תאי הגזים … זו הסיבה לכך שהשואה נראית במידה רבה כיישום של תוכנית המתת החסד שהוגדל באלפי מונים. ולכן לא ניתן להפריז באחריותה של תוכנית המתת החסד להיווצרותה של השואה … לימים, תוכנית המתת החסד בוצעה בהיקף המוני על היהודים”. 

כשהמשכתי לחקור, למדתי כי הפסיכיאטר הגרמני אמיל קרפלין (1926-1856), שהיה ללא ספק איש מפתח מרכזי שסלל את הדרך ל-“תורת הגזע” והטיף לרעיון העיקור בכפייה, נחשב גם לאבי שיטת הסיווג של מדריך האבחונים הפסיכיאטרי – ה-DSM. קרפלין היה גם מורו של הפסיכיאטר הנאצי הידוע לשמצה ארנסט רודין, ממייסדי האגודה הגרמנית להיגיינה גזעית ב-1904 ויועץ לנאצים בנושא הפוליטיקה הגזעית.

בתור ישראלית ויהודייה שסבתי וסבי עברו מרורים במחנות הריכוז וההשמדה, ובשם בני משפחותיהם שנרצחו בשואה, אני חשה תחושה של שליחות לחשוף את הקשר הגדול שבין הפסיכיאטריה הגרמנית לבין השואה. 

בחודש פברואר השנה, היה לי את הכבוד להשתתף, כישראלית, בהפגנה שנערכה בנושא זה במינכן, גרמניה, בה נשאתי את דגל ישראל אל מול בית-החולים הפסיכיאטרי במינכן שאותו ניהל הפסיכיאטר אמיל קרפלין במשך עשרים שנה ושפסלו ופורטרט גדול שלו מוצגים בו לראווה. 

D71_2562
במעמד זה הגשתי למנהל המוסד מכתב תלונה מפורט שכתבתי לנשיא התאחדות הפסיכיאטריה האירופית ובו דרשתי את הדברים הבאים:

“בזאת אני דורשת, בשמם של כל בני משפחתי וחבריי בישראל, שכל אותות הכבוד שעדיין מוקדשים לפסיכיאטר הגרמני אמיל קרפלין יבוטלו היות שקרפלין היה המנטור הראשי ואביה של תורת הגזע ושל העיקור בכפייה. כל אות הוקרה שלו חייב להימסר למרכז התיעוד הנציונל סוציאליסטי של מינכן (למי שלא מכיר זה מוזיאון) על מנת שהציבור יוזהר מפני האידיאולוגיה הבלתי אנושית הזו”.
DSC_5812
אני קוראת לכל אחד ואחד מכם, כצאצאים לניצולים מהשואה או לנספים בה, כיהודים ובעיקר כבני אדם בעלי זכויות, להצטרף אל התלונה שלי ולהביא לכך שאבן הדרך החשובה הזו תירשם בספרי ההיסטוריה ובמוזיאונים של השואה ולא תהיה מוסווית יותר לעולם.”
לפרטים ולהצטרפות למאבקה של גת מגידו: gatmegiddo8@gmail.com

 DSC_5808

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר