כיצד להתמודד עם מעבר ההורים לבית אבות

מאת: דפנה מור – מנכ”ל דפנה שבילי זהב

ההחלטה להעביר את הטיפול בהורה מזדקן לבית אבות כרוכה בקושי למשפחה ולקשיש. לעיתים ההחלטה אינה מאפשרת היערכות רגשית וכלכלית בשל החמרה במצב התפקודי או בשל אשפוז בביה”ח שאינו מאפשר שיבה של הקשיש לביתו. מחסור במידע זמין יוצר משבר ותסכול ולעתים קרובות קונפליקט בין בני המשפחה בעלי הדעות השונות. גם העול הכלכלי שבמימון בית האבות יוצר מחסום בקבלת החלטות, ובעקבות חוסר קבלת ההחלטה בזמן נתון חל מפנה לרעה בטיפול בקשיש ובאיכות חייו. שמירה על מספר כללים בסיסיים תיצור שינוי מהותי ביכולת בני המשפחה וההורה להסתגל למצב החדש ותבטיח שמירה על איכות חייו בשנות הזהב:

דימוי דפנה

במידה וההורה צלול בדעתו, שתפו אותו בהחלטה על המעבר לבית אבות עד לפרט האחרון. הראו לו תמונות וברושורים של המקומות העומדים לבחירה. אם אפשר קחו אותו לביקור במקום, בקשו להיכנס לתקופת ניסיון.

בצעו בירור מדוקדק עם האחות/עובדת סוציאלית לגבי ההגדרה הרפואית המדויקת של ההורה. הקפידו לבקש את הניירת הרפואית המתאימה לבית אבות המסוים אליו אתם פונים, המעידה על מצבו התפקודי של הקשיש.

אספו  מידע כללי רחב ככל הניתן על בתי אבות באזור הגיאוגרפי בו אתם גרים, שמתאים להגדרה הרפואית אותם קיבלתם מהאחות/העובד הסוציאלי. למרחק מעונו החדש של ההורה מסביבת חייו הקודמת ומהאפשרות לביקורים הדדיים ישנו משקל רב בהמשך הדרך. קיים מידע רב ברשת האינטרנט באינדקסים של בתי אבות שמחולקים על פי הגדרה ואזור גאוגרפי.

בקרו במספר בתי אבות והתרשמו מהנראות, מהיחס ומהניקיון, והכינו רשימת שאלות שכדאי לשאול: מהו אופן הטיפול, פיזיותרפיה? מתן עירויים? איזו תעסוקה ניתנת? מהיכן מגיע המזון? מהו גודל החצר? מה לגבי שמירה וביטחון? איך מתנהל הקשר בין אנשי המקצוע למשפחה? מהו סוג הדיירים? מה מספר הדיירים בחדר? שוחחו עם אנשי המקצוע, קרי: אחות ראשית/רופא מחלקה/עו”ס. בררו מיהו הגורם המפקח על בית האבות והכי חשוב – שוחחו עם בני המשפחה אשר יקירם שוהה שם, בעיקר כשאתם מגיעים בשעות הערב.

רצוי לבדוק בראשית הדרך זכאות להשתתפות המדינה/משרד הבריאות באשפוז. במיוחד באם ההורה הינו במצב סיעודי או תשוש נפש. משרד הבריאות יעריך את מצבו התפקודי של המטופל ואת המצב הכלכלי של המשפחה ועל פיו יקבע את גובה ההשתתפות במימון הסידור בבית האבות. יכולתכם לעמוד במימון תשפיע מן הסתם על בחירת המוסד. בדיקה מוקדמת תבטיח שלא תהיה אכזבה, במיוחד אצל הקשיש, במצב בו בחרתם מקום וגיליתם באיחור כי המקום נמצא מעבר ליכולת הכלכלית למימון הדיור.

בתוך כך, יש לדעת כי משרד הבריאות בודק את יכולת ההשתכרות של הקשיש ובת זוגתו, חסכונותיו, דירה, ויכולת ההשתכרות של ילדי הקשיש, ועל פי הנתונים קובע זכאות והשתתפות עצמית. כמו כן, משרד הבריאות מאפשר לקבל הנחה בהשתתפות עצמית לילדים בתשלומי משכנתא ולימודים גבוהים.

בדקו מה הם תנאי תשלום לבית האבות (האם יש דמי כניסה ,או רק תשלום חודשי, פרטי, קוד). לבסוף, חשוב מאוד לדעת – קיימות חברות השמה אשר מתפקידן לעזור לכם למצוא את בית האבות המתאים להורה המטופל במהירות וביעילות. חברת ההשמה מכירה היטב את מבחר בתי האבות הקיימים באזור ויודעת להתאים את בית האבות על פי ההגדרה הרפואית, היכולת הכלכלית והאזור הגאוגרפי. כמו כן, חברת ההשמה יכולה להשיג מימון ביניים עד קבלת הקוד ממשרד הבריאות ולעזור בהגשת המסמכים בצורה מקצועית וללא בירוקרטיה. מעל לכל אלה, תפקיד חברות ההשמה להקל בעומס הרגשי העצום והבלתי מוכר בטיפול בנושא הרגיש, חשבו על כך, זהו יקירכם. 

למידע נוסף לחצו כאן>>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר