כניעה או הצלה? / יעל לוטן

אחרי שהושלמה העבודה על מתווה הנשיא, המלחמה עוברת למגרש יחסי הציבור של המהלך

הנשיא הרצוג סיים את העבודה על מתווה הנשיא והמאבק עובר כעת למגרש יחסי הציבור, לקרב על דעת הקהל. מי שישכיל לתווך את המתווה, המכונה גם ״מתווה העם״ הוא זה שיצליח.

אם הקואליציה תיווכח שרוב גדול של העם מסכים עם המתווה, היא תאלץ לקבל אותו. אם תיווך עיקרי ״מתווה העם״ של הנשיא, לא יצליח לגעת ולחלחל לתודעה האזרחית, קרי לא יובן מספיק, לא יפורשן בצורה אוהדת ולא יפומפם על ידי מובילי דעה מהסקטורים השונים, אזי הוא ייפול.

המתווה נמצא כרגע על התפר: מצד אחד ניתן לראות בו מוצא לשונות והתעקשות של שני גושים, שיאפשר התקדמות וישחרר את המדינה מתקיעות. מצד שני, מתנגדי הרפורמה יכולים לקעקע אותו ככניעה למהלכים כוחניים – אונס בהסכמה.

טוב עשה הנשיא, בעבודת עומק, כאשר לקח את המהלך למקום ושפה שונים לחלוטין מאלה שניסחו אדריכלי הרפורמה ויצר משהו חדש.
טוב עשה כשפגש את כל שדרות העם, כל הקבוצות, כולל המיעוטים, על מנת להגיע להסכמה הרחבה ביותר האפשרית, כדי להצליח להשפיע על כמה שיותר אזרחיות ואזרחים בישראל.

כעת נשאלת השאלה כיצד ממנפים את המומנטום – מי הדובר שינהל את אירוע הכשרת ״מתווה העם״ של הנשיא? איך מתעלים על השיח הציבורי הרותח, שנדמה שכל נושא משרה בעבר ובהווה כבר הביע דעתו בו ואמר את דברו?

איך מסבים את השיח הנוכחי שדן ברפורמה, לשיח האמיתי שמסתתר מאחוריה – הצפת המורכבות של החברה הישראלית. הזהות הדמוקרטית.

בשלב זה, הנוכחות של נתניהו, דובר העל, שנתפש כמומחה בה’ הידיעה להנדסת דעת הקהל, היא מצומצמת בשיח הציבורי מאחר והוא מנוע מלעסוק בנושא וגם נשלט על ידי יריב לוין. השליטה כבר לא בידיו ונדמה שגם כוחו כבר לא במותניו.

הנשיא נתן נאום טוב וחזק אולם הוא אינו אהוב והגיע מצד השמאלי של המפה הפוליטית, אז פחות מקשיבים לו.הייתי מציעה לנשיא הרצוג, ליצור קבוצת דוברים המורכבת ממובילי דעת קהל – נציג מכל סקטור: נציג של ההייטקיסטים, המילואמניקים, הכלכלנים, הבנקאים, האמנים, כאלה שמייצגים את הימין ואת השמאל ובאותה יסודיות ועומק שאיתן בנה את המתווה, ליצור איתם אסטרטגיה תקשורתית לניהול החדרת ״מתווה העם״ לתודעה.

יעל לוטן, היא יו”ר ומייסדת משרד היח”צ-מיתוג-דיגיטל  

 הפועל משנת 1995.LOTAN BPRD

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר