לשחזר טקס, לספר טקסטיל

פרויקט עיצוב טקסטיל בעקבות טקסים יהודיים ומלאכת שחזור שטיחים עתיקים.

התערוכה “לשחזר טקס, לספר טקסטיל” שתיפתח ב-7 לספטמבר במפעל האחים עיני באזור התעשייה לוד, מסכמת פרויקט משותף למכללת שנקר ולחברת האחים עיני, המציג אינטרפרטציה ייחודית לתשמישי קדושה וטקסים יהודיים דרך עבודות מרתקות של הסטודנטים מהמחלקה לעיצוב טקסטיל.

אריגת השטיחים נחשבה בימים עברו במסורת היהודית כעבודת אמנות של ממש, בה הושקעו מחשבה, יצירתיות, זמן ודייקנות רבה. השטיחים ניתנו כמתנות חתונה לכלה, והוטבעו בהם מוטיבים יהודיים על מנת לשמר את המסורת היהודית בגולה. עם חלוף השנים, מלאכת עבודת היד הולכת ונעלמת ועמה השיטות הייחודיות שפותחו על ידי אבותינו במשך מאות שנים.

שיתוף פעולה בין חברת האחים עיני, המומחית בשחזור ושימור שטיחים, ומכללת שנקר, מלמד את דור המעצבים הצעיר, להכיר ולהבין באופן מעמיק כל חוט, צבע וחומר אתו עובדים בשחזור שטיח עתיק. במהלך הקורס הועבר לסטודנטים ידע ייחודי בשחזור שטיחים, רקמות וצביעת חוטים בחומרים טבעיים, אשר נצבר בחברת ‘אחים עיני’ במשך שלוש דורות. הסטודנטים עיצבו מגוון יצירות ייחודיות בהתייחסות לטקסים ומוטיבים יהודיים מסורתיים.

עבודתה של נופר ענבר
עבודתה של נופר ענבר

העבודות בתערוכה הן בראש ובראשונה תוצאה של מפגש. ראשית – מפגש ייסוד עם סיפורם של האחים עיני: סיפרו של השטיח העיראקי היהודי ומלאכת עשייתו ושחזורו אשר משולבים בסיפורה של משפחת עיני וסיפור היווסדות המדינה. יוצרי העבודות המוצגות חוו סיפורים אלה דרך הקשר הבלתי אמצעי עם בעלי המלאכה של החברה המומחים בתיקון, שחזור ו״ריפוי״ שטיחים וטקסטילים היסטוריים, עם הידע והסיפורים של רוני וארז עיני, עם ממלכת הצביעה של בני עיני ועם עולם השטיחים שנפרס בסטודיו של החברה.

תכשיט ארוג של קרן משעלי
תכשיט ארוג של קרן משעלי

“מלאכה זו, שרק מעטים כמו האחים עיני מומחים בה, נעשית בעבודת יד דקדקנית, וברצף פעולות המהווה כמעט טקס בפני עצמו”, מתארת גלי כנעני, מנחת הפרויקט. “בעקבות מפגש זה התפתח בכל אחת מהעבודות שיח בין המסורות האישיות והמשפחתיות של הסטודנטים לבין הכשרתם כמעצבים, בין שפת הטקס והחפץ המיועד לו לשפת הטקסטיל, ובין הסיפור האישי לנרטיב תרבותי רחב”. מבין הסטודנטים שהשתתפו בפרויקט, בלטו עבודותיהם של:

ערן טואף, ללא שם – “יצרתי תכריך למת אשר נארג מחוטי שתי בגווני תכלת, שנפרמו ידנית מכותונת הפסים של סבי, וכך העברתי את הירושה של סבי לממד אישי. פרמתי את כותונת הפסים, על כל סמליה, הדתיים והלאומיים, וארגתי אותה מחדש בצורת תכריך, שמגולל בתוכו את סיפור הכותונת”.

ערן00קקקק75
ערן טואף, ללא שם – תכריך למת

אלכסנדרה גרבר, טלית חתן – בטלית זו פותחה טכניקה של אריגה המאפשרת “הריסה מכוונת” של הבד על ידי פרימה חלקית, באמצעותה הוטמעו הפסוקים אל תוך הבד, וכל זאת מבלי לפגום בשלמותו. למעשה מושגת יצירה מתוך הריסה, כך שאחרי הפרימה הבד ה”הרוס” נולד מחדש ומקבל את משמעותו הייחודית.

אלכסנדרה גרבר - טלית חתן
אלכסנדרה גרבר – טלית חתן

גליה עברון, חמין של שבת – “השתמשתי בשמיכת צמר כבת 80-100 שנה שעברה במשפחתי מתוניס, אשר שימשה במשך עשרות שנים לכיסוי סיר החמין בביתה של סבתי. חלקים מן השמיכה נצבעו בתהליכי צביעה ביתית בתבליני החמין, ולאחר מכן חוטיהם הופרדו מן השתי. יריעה חדשה וצבעונית נוצרה תוך אריגת החוטים המקוריים, הצבועים והלא-צבועים, אל תוך הסריגה במכונה הביתית, וזו מהווה את היריעה הסופית”.

דנה סקג'ו - בד זוכר
דנה סקג’ו – בד זוכר

דנה סקג’ו, בד זוכר – סדרה של פרגודים מייצגים רעיון מקביל לתיקון מידות האדם. בחרתי בקריאת ברכת שחרית המבטאת את ההתחדשות, הודיה, וההתחלה של יום חדש ומולה בקריאת שמע שעל המיטה אשר מבטאת כפרה ומבקשת מחילה. עבורי התפילות האלה מבטאות שתיהן את המשמעות של תהליך הרסטורציה, תיקון. הבדים עברו תהליך עקבי של הרס ובניה מחדש .כמו אדם העובר תיקון והופך לאדם טוב יותר ושלם יותר כך גם הבד עובר תיקון והופך לחומר שלם יותר שצובר זיכרון בתוך עצמו ולומד מתוך עצמו.

 “חברת ‘אחים עיני’ נוסדה על ידי אבי, מנשה עיני, לפני 63 שנים”, מספר מנכ”ל החברה, ארז עיני. “אני ואחיי גדלנו לתוך העסק ולמדנו ממנו את כל הסודות, הידע, המסירות ואהבה האדירה למקצוע הייחודי, שמשמש אותנו עד היום. החזון שלנו הוא לחנך את הדורות הבאים להעריך את האריגה והשטיחים, את יופיים ואת עיצובם, ולראות כיצד עולם שלם נפרש מאחורי כל חוט”.

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר