לתפוס את הילדים / מפעל הפיס

המופע הדו־לשוני “שרלוק הולמס – תעלומה בקונצרט” מצליח לרתק מאות תלמידי כיתה ג’-ד’
מאת: חגי חיטרון, מתוך “הארץ – גלריה, 17/02/14”

123מתוך “שרלוק הולמס – תעלומה בקונצרט” צילום: שמוליק רחמני

מאות ילדים, תלמידי כיתות ג’־ד’, מחציתם ערבים ומחציתם יהודים, נכחו בשבוע שעבר ביפו במופע המוזיקלי “שרלוק הולמס — תעלומה בקונצרט”, מאת עדית שכטמן. את ההצגה (אחת מארבע, האחרות הן מאת המלחינים זוהר שרון, רונן שפירא ואהרן חרל”פ) בחרה לפני יותר משנתיים ועדת מוזיקאים, ביוזמת מפעל הפיס ובמימונו.

בהיותו דו־לשוני, נועד מופע “שרלוק הולמס” להצגה בערים ובעיירות מעורבות, לרבות רמלה, עכו, לוד ואבו־גוש. בסך הכל צפו בו 9,000 ילדים.

מדובר בקונצרט עם עלילה, הבסיס הוא דמותו של הבלש שרלוק הולמס, בספריו של קונן דויל, שכידוע ניגן להנאתו בכינור. בסיפור הישראלי הקצרצר של ההצגה, שכתבה שכטמן, כינורו של הולמס נעלם וחוששים כי נגנב. לא ביררתי אם ילדים ישראלים בימינו אכן מכירים את עלילות שרלוק הולמס, ואם לא אז חסר להם נדבך, אבל גם בהנחה זו המופע שערכה שכטמן (וביימה סמדר הנדלסמן) ערוך בטעם ושוקד להעביר לנמעניו משהו מקסמה של המוזיקה או לפחות לסקרן אותם. אינדיקציה חיובית: הילדים באולם “אניס” ביפו ישבו בשקט גמור, מרותקים.

שני השחקנים שהובילו את המופע, לצד המנצחת, היו ראידה אדון (בערבית ובעברית) ויוגב יפת (בעברית ומעט ערבית). ראידה אדון נמנית עם אמני הבמה ש”יש להם את זה” — דיבורה ותנועותיה כובשים מיד את תשומת הלב; גם יוגב יפת הוא דג במים על הבמה וכמוהם עדית שכטמן, שכאמור כתבה והלחינה ומנצחת על התזמורת. אישית, הרגשתי שהדו־לשוניות הוסיפה “חשמל” לאירוע (גם עדית שכטמן דיקלמה משפטים אחדים בערבית).

היבט בולט של מופע “שרלוק הולמס” הוא שאין בו נופך של פנייה גם אל קהל מבוגר הנלווה אל הילדים. זה מופע לילדים בלבד, פשוט, מחושב, מרוכז בתכליתו. הח”מ חש חובה להזכיר בהזדמנות זו מופע אחר של מיזם “קלאסילייק”, שגישתו שונה: “שלמה המלך והדבורה” מאת אהרן חרל”פ (לפי ביאליק) יכול לעניין ולגרום הנאה (רבה) גם לקהל מבוגר.

מיזם “קלאסילייק” של מפעל הפיס, בשלב בחירת החומר, הוא מעין תחרות בין מלחינים שמגישים הצעות לוועדה. השנה, נמסר לי, תיערך תחרות כזאת בפעם השנייה.

שרלוק הולמס — תעלומה בקונצרט” מאת עדית שכטמן ובניצוחה. שחקנים: ראידה אדון, יוגב יפת.
מנגנת: התזמורת הקאמרית הישראלית. אירוע במסגרת מיזם “קלאסילייק” של מפעל הפיס. אולם “אניס” ביפו, 13.2

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר