מה הקשר בין אדריכלות לפסיכולוגיית ילדים?

דיאלוג קהילתי, ביטחון לילדים, עצמאות ואינטראקציה, כל אלו עמדו לנגד עיניהם של פלג אדריכלים בבואם לתכנן את פרויקט המגורים החדש “חיים בעמק – יוצרים ילדות בלתי נשכחת” בעפולה, תוך התייעצות עם מומחים לפסיכולוגיית ילדים.

 

הבחירה היכן לקנות בית משפיעה לא רק עלינו, אלא באופן משמעותי אף יותר על הילדים שלנו. הבית והסביבה בה גדלים, מתפתחים ומתחנכים ילדינו, מלווה אותם לאורך כל חייהם הבוגרים. מתוך תפיסה זו, תוכנן על ידי פלג אדריכלים פרויקט המגורים החדש “חיים בעמק – יוצרים ילדות בלתי נשכחת” ברובע יזרעאל בעפולה, המתבסס על קונספט של סביבה בטוחה לילדים, ומתוך חשיבה על צרכיהם.

 

“הפרויקט מציג לראשונה בישראל שיתוף פעולה ייחודי בין מומחים לפסיכולוגית ילדים לאדריכלים, כדי ליצור סביבת מגורים אופטימלית עבור הילד”, אומרת יוליה פיין, אדריכלית הפרויקט ממשרד פלג אדריכלים. “בסביבת המגורים החדשה, הילדים יוכלו ללכת לבדם, בבטחה, וללא ליווי הורים למגרש המשחקים המתוחם שנבנה סמוך לבית, ואינו מצריך מעבר וחציית כבישים. בין הבתים נבנה מתחם בו גם ההורים יוכלו ליצור קשרים ביניהם, כולל אזורי משחקים בלובי הבניין. זהו מתחם המאפשר דיאלוג קהילתי וחיבור בין התושבים, הכולל ספסלים לשהייה משותפת ופינות משחקים. גם גני הילדים נמצאים בתוך האזור המתוחם המוקף בכביש רק מצידו החיצוני, כדי שהילדים יוכלו ללכת לגן לבד ובבטחה. גינת המשחקים הרחבה והירוקה כוללת אזור מגודר לכלבים, כחלק מההוויה הקהילתית והחברתית שנוצרת במקום”.

אזור המשחקים 

דר’ עדנה כצנלסון, מומחית לפסיכולוגיית ילדים, היא אשר הייתה שותפה בפרויקט ומציינת: “תכנון הפרויקט  מעוגן בגישת הפסיכולוגיה האקולוגית והסביבתית, הגורסת שלסביבה השפעה רבה על טיב הקשרים בין הילדים להוריהם ועל אופן התפתחותם. חוויית ההתבגרות של ילדי ישראל מלווה בהרבה איומים וחרדות, ולכן יש ליצור עבורם תחושה שלא רק הבית הוא אזור מוגן אלא גם הסביבה העוטפת והמחבקת. גישת הפסיכולוגיה ההתפתחותית באה גם היא לידי ביטוי בתכנון הפרויקט, בכך שאנו פותחים לילדים פתח לעצמאות, היעדר תלות בהורים, יותר אינטראקציה האחד עם השני, יותר התנסות חברתית ופחות התכנסות בתוך דלת אמות. אנו נותנים ומאפשרים לילדים להתפתח ולגדול לבד בלי השגחה, לפתח עצמאות ולהתנתק מהמחשב, ובהרבה מובנים מדובר בשחזור החיים הקהילתיים שחווינו בדורות הקודמים, ולצערנו הולכים ועוברים מן העולם”. 

 

פרויקט המגורים ברובע יזרעאל בעפולה כולל 148 יחידות דיור, בארבעה מבנים בני תשע קומות כל אחד, הבנויים סביב חצר ירוקה גדולה. המרחבים הפתוחים והמרווחים, יחד עם השטחים הירוקים, המתפרסים על שטח הגדול פי 2.5 מהנדרש לפי תקנות התב”ע (תכנון בינוי עיר), כוללים פינות משחקים לילדים ולגיל הרך (במתחמים סגורים ובטוחים לילדים), אזורי מפגש נרחבים עבור הדיירים ובוסתן רחב של עצי פרי הדר. בנייני הפרויקט משקיפים לנופיו הירוקים של עמק יזרעאל, להר תבור ולגבעת המורה. כל בניין מספק לדייריו חדר עגלות לילדים וחדר אופניים, בנוסף לחנייה פרטית ומחסן לכל דירה. הבנייה מתחשבת באקלים של המקום – מבודדת טרמית ואקוסטית, ובזיגוג דו שכבתי המבודד מפני רעש וחום. שטח המגרש: 10,528 מ”ר, שטחי הבנייה העיקריים: 13,505 מ”ר, שטחי השרות: 4,630 מ”ר וסה”כ שטח הבנייה: 18,135 מ”ר.

בוסתן 

“הפרויקט תוכנן בייעול אדריכלי מקסימלי שאפשר יצירת שטחים ירוקים, נרחבים ובטוחים במרכזו של הפרויקט ובין הבניינים”, מוסיפה יוליה פיין ממשרד פלג אדריכלים. “הודות לתכנון ייחודי זה, יוכלו ילדים, בני נוער ואימהות עם עגלות לנוע בחופשיות ובביטחון מלא ברחבי הפרויקט. השטחים הירוקים, וכן שאר השטחים הציבוריים בבניינים, מתוכננים כדי ליצור מוקדי משיכה ואזורי קהילה בהם יוכלו להיפגש, לשבת, לשוחח ולשחק, עם ספסלים ומשחקים. גן המשחקים, מצויד במתקנים המעודדים את התפתחות הילדים בשלבים שונים של חייהם. דרך העמדת הבניינים במתחם הצלחנו ליצור שתי משחקיות – המשחקייה הירוקה שהיא מתחם סגור, בו הילדים יכולים לצאת מהבית ולהגיע אליה בביטחון מלא ובעצמאות מלאה בלי לעבור אפילו בחניון, וגם משחקיה למבוגרים עם מתקני ספורט ומשחקי שולחן. העירייה ביקשה 7 מ”ר של שטחים ירוקים והגענו ליותר מכפול מזה. החניה ממוקמת מאחור, וכך הכניסה לבניינים היא בטוחה לחלוטין עבור ילדים, ועוברת דרך שדרה ירוקה של בוסתן פרי הדר, בה נשתלו עצי שקדיה, תפוז ולימון”.

 

“‘חיים בעמק’ הוא לא עוד פרויקט בנייה, אלא סיפור על הקמתה של קהילה ועל מענה לצורך אמיתי של משפחות צעירות, המחפשות דיור במחיר שפוי, מבלי לוותר על הענקת הטוב ביותר לילדיהם”, אומר יעקב (ג’קי) בן אסייג, יזם הפרויקט מטעם חברת בנגוט בעמק. “אנחנו מאמינים, שבאמצעות שינוי תפיסת החשיבה, מפרויקט בנייה לבנייה של קהילה, נוכל לייצר סביבת מגורים טובה יותר, המנצלת את יתרונות הסביבה לטובת התפתחות ילדים נכונה. הפרויקט מתוכנן כסביבה בטוחה לילדים, שתעניק מקסימום אפשרויות לעצמאות וכלים ייחודיים להתפתחות נכונה, חברתית, פיסית וקוגניטיבית”.

OUT NIGHT (2)

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר