מוזיאון מגדל דוד מציג: ההר – מסע מצולם אל הר הבית 2019-1839 

הר הבית – אלחרם אלשריף 

THE MOUNT  

Viewing Temple Mount – Haram al-Sharif 

الحرم 

منظر إلى جبل الهيكل – الحرم الشريف 

דרך מחקר צילומי מקיף ומעמיק, מציגה תערוכת ההר את סיפורו של הר הבית  אלחרם אלשריף בהיסטוריה המודרנית של העיר: מהמבט המונומנטלי-ארכיטקטוני ועד ל”חבית חומר הנפץ” של המזרח התיכון. המקום שהפך לבמה המרכזית של הסכסוך הלאומי-דתי בארץ ישראל. אחת מתערוכות הצילום ההיסטוריות המעמיקות בעידן המודרני, המספקת מבט בהיר ומפוכח, אך עם זאת מלא השראה ותקווה, על המתחם הדתי והפוליטי המקודש והחשוב ביותר במזרח התיכון. 

תערוכה במגדל דוד – המוזיאון לתולדות ירושלים, אפריל 2019 

אוצר: ד”ר שמעון לב, עוזרת אוצר: יעל ברנט 

פתיחת התערוכה: שישי, 29.03.19, 11:00 

הר הבית, שבמרכזו כיפת הסלע ומסגד אלאקצא, הוא הסמל הבולט והמובהק ביותר של קו הרקיע של ירושלים. מתחם מלבני זה הוא שישית מגודלה של העיר העתיקה של ירושלים, כ-150,000 מטר מרובע. מזה שלושת אלפים שנה, ואולי אף יותר, שההר מקודש בעבור מיליוני בני אדם מכל רחבי העולם ומעורר בהם רגשות עזים – דתיים, ופוליטיים – ואף מסעיר את המחקר בשדות ההיסטוריה, הארכיאולוגיה והתרבות. במסורות היהודיות העתיקות זהו הר המוריה – ההר שעליו נעקד יצחק והמקום הקדוש שבו עמד הבית הראשון, הלוא הוא מקדש שלמה; לאחר מכן הוקם עליו הבית השני – מקדש שבי ציון, החשמונאים והמלך הורדוס עד שחרב בשנת 70 לספירה, ומאז הוא מוקד לכמיהה ולכיסופים ליהודים לבניינו מחדש עם בוא הגאולה. 

עם ייסוד עדת המאמינים על ידי מוחמדכיוונו תחילה המוסלמים את פניהם בתפילתם לעבר ירושלים ולפיכך אלאקצא מכונה הקבלה הראשונה“. המסורת המוסלמית קובעת כי מסגד אלאקצא המקורי המסגד הקיצון“, היה המסגד השני שנבנה על פני האדמה, וכי זהו המקום שממנו עלה מוחמד השמימה על סוסו הפלאיבעקבות כך התקדש המקום במסורת המוסלמית כמקום השלישי בקדושתו אחרי מכה ומדינהמאז ועד היוםלמעט תחת שלטון הצלבניםהמתחם מהווה מרכז מוסלמי חשובבערבית הוא נקרא אלחרם אלשריף או “אלאקצא” כשם כולל למתחם כולו. במסורת הנוצרית ההר הוא בעל חשיבות היסטורית הקשור בחייו ובפעילותו של ישוע מנצרתולייסוד דתו החדשה בירושליםהן ליהדות והן לאסלאם.

 

לאתר מוזיאון מגדל דוד >>

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר