מורה נבוכים להליכי פונדקאות בחו”ל

מאת: אברהם אלטלף, עו”ד ומגשר – מומחה בדיני המעמד האישי ובתחום הפונדקאות

 

לאור קריאתו של הפרלמנט בתאילנד, לאיסור על פונדקאות בתשלום, קבלו מספר טיפים איך תוכלו בכל זאת לבצע תהליכי פונדקאות בחו”ל, ועל מה חשוב מאוד לשים לב…

 

כיום ניתן לבצע הליכי פונדקאות בכמה וכמה מדינות בעולם. עם זאת לאחרונה עלו לכותרות מקרים רבים בהם מתעוררות בעיות משפטיות וחוקיות במהלך הליכים אלה, אשר בסופו של דבר עלולות ליצור מצב בו לא ניתן יהיה להביא את הילדים שנולדו בהליכים אלה בחו”ל, לארץ, ולא ניתן יהיה לרשום אותם כאזרחי מדינת ישראל. זוהי תוצאה קשה מאוד לכל המעורבים, ועל כן חשוב לדעת ולהבין את התהליך מהבחינה החוקית והמשפטית וכדי להימנע ממצבים בעייתיים ומורכבים. חשוב לדעת שלא בכל מדינה ניתן לבצע הליכי פונדקאות. כיון שמדובר בהליכים שצריכים להיות מוסדרים בחוק, יש להבין את המצב המשפטי לגבי הליכים אלה, גם בארץ שבה מתכונים לבצע את ההליכים הללו וגם כאן בארץ.

 

לפני שמקבלים החלטה לקיים הליכי פונדקאות בחו”ל יש לבצע כמה בדיקות משפטיות מקדימות:

בשלב הראשון של הבדיקות יש לוודא שהליך הפונדקאות הינו הליך חוקי באותה מדינה וכי הוא מוסדר שם במסגרת הוראות חוק ספציפיות וברורות. כאמור, לא כל מדינה מאשרת את ביצוע הליכי הפונדקאות ואם ההליך לא מוסדר כחוק, הוא אסור.

בשלב השני צריך לוודא שבאותה מדינה מותר לבצע את הליכי הפונדקאות עבור מי שאינם אזרחים או תושבים של אותה מדינה. חלק מהמדינות מאפשרות ביצוע הליכים כאלה, לאזרחים או תושבים של אותה מדינה אך לא עבור אזרחים זרים. משמעות הדבר היא שלא ניתן יהיה להוציא את הילד שנולד בסיומו של התהליך מגבולות אותה מדינה.

בנוסף יש לברר האם קיימת מגבלה על קיום הליכי פונדקאות רק לגבי זוגות נשואים או שניתן לבצע אותם גם להורים יחידים. ברוב המדינות בעולם, כמו בישראל, האפשרות לבצע הליכי פונדקאות קיימת על פי החוק, רק לגבי זוגות נשואים. כמו כן, יש לקבל הבהרה מפורשת שעל פי החוק באותה מדינה אין איסור להוציא את הילד הנולד מהליכי הפונדקאות מאותה ארץ על ידי ההורים המיועדים לאן שהם יחפצו.

 

אלה הן שאלות בסיסיות ומהותיות ביותר. את התשובות לשאלות הללו ולשאלות נוספות, יש לקבל בכתב מעורך דין  מוסמך באותה מדינה. רק לאחר שמקבלים את כל התשובות המוסמכות ועורך דין ישראלי בארץ ראה אותן והן מספקות אותו, ניתן להתקדם לקראת בדיקת החוזים המסדירים את תהליך הפונדקאות עצמו. חשוב לציין שגם את החוזים צריך לבדוק היטב ולוודא שהם כוללים את כל הנושאים הנדרשים במסגרת הסכמים כאלה. במקביל להליכים המשפטים בחו”ל יש לבצע הליכים משפטיים בארץ כדי לאפשר את הכניסה של התינוק לארץ.

לאחר שמושג הריון יש לפנות לבית המשפט בארץ ולקבל היתר לביצוע בדיקת רקמות. בדיקת הרקמות נועדה למצוא התאמה גנטית לפחות בין אחד מההורים לבין התינוק. באופן עקרוני ישנן שתי דרישות מרכזיות כדי שניתן יהיה לקבל אישור להכניס את התינוק לארץ.

 

הדרישה האחת מתבססת על חוקיות ההליך באותה מדינה בה הוא מבוצע. את המענה לכך יש להמציא במסגרת חוות דעת משפטית של עו”ד באותה מדינה שמאשר את חוקיות ההליך וקיומם של התנאים הנדרשים לאישורו על פי החוק.

הדרישה השנייה הינה תשובה חיובית לקיומה של התאמה גנטית בין אחד מההורים לבין התינוק. בהעדר התאמה גנטית נשמט הקשר בין ההורים לילד ואם ההורים עדיין מעוניינים בילד, עליהם לעבור הליך של אימוץ, שכן מעצם הגדרת התהליך, פונדקאות היא הליך של הריון ממטען גנטי, לפחות חלקי, של מי מההורים המיועדים. חשוב לציין שיש מדינות המאפשרות קיומם של הליכי פונדקאות, אך לא מתירות ביצוע הליכי אימוץ של ילדים מקומיים לאזרחי מדינות אחרות.

 

לסיכום, הליכי הפונדקאות הינם הליכים מורכבים וארוכים, מהרבה בחינות, אשר ניתן בהחלט לבצע בכמה מדינות בחו”ל. עם זאת בשל מורכבות ההליכים, הימשכותם וההשקעה הגדולה המונחת בבסיסם, חשוב מאוד לוודא ולבדוק בצורה הטובה ביותר, כי ההליך מבוצע בדרך הנכונה, על פי אמות מידה משפטיות ראויות ונכונות, והכל כדי למנוע תוצאות קשות ביותר אשר בגינן לא ניתן יהיה להכניס את התינוק שנולד בסיומם של הליכים אלה, לארץ.

 

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.

הכותב הינו עו”ד, מומחה בתחום המעמד האישי ובפונדקאות ושותף במשרד עורכי הדין אלטלף.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר