מעבר לבניה ירוקה

מאת: האדריכל יונתן נתניאן

למרות שהמונח ‘בניה ירוקה’ מבטא מגמה חשובה ביותר לקראת תכנון מבנים שפגיעתם בסביבה פחותה, במקרים רבים המונח מפורש לא כהלכה ולא פעם מהווה עלה תאנה לתהליכי תכנון שכל קשר בינהם לבין עקרונות סביבתיים ברי קיימא מקרי בהחלט. לאחרונה אנו עדים לתופעה שבה המושג ‘ירוק’ אף מסופח ככלי שיווקי ומגויס לקידום אינטרסים יזמיים (מה שידוע כ’התירקקות’  או GREEN WASH).

מטרת הדברים היא להציג גישה חליפית שבה עקרונות התכנון ה’ירוק’ משולבים בערכי האדריכלות, גישה שהיתה השלטת בארץ טרם נולדה הדיסיפלינה המנותקת של הבניה הירוקה ובעצם מדברת על עקרונות פשוטים שמובילים לאדריכלות נכונה העובדת עם האקלים המקומי בצורה מיטבית.

אדריכלות אקלימית אינטגרטיבית
בניגוד למצב הנוכחי שבו יועצי בניה ירוקה, חמושים בטכנולוגיות יקרות נקראים לתהליך התכנון בשלבים מתקדמים על מנת להעביר את הבניין קוד זה או אחר, הגישה הנדרשת כיום היא לשילוב עקרונות התכנון האקלימי כבר בצעדי התכנון הראשוניים של הפרויקט. כאשר התכנון האדריכלי מתבצע באופן בלתי מודע לשיקולים הסביבתיים, עבודת היועצים להפיכת התכנון ל”ירוק” עשוייה לייקר את הפרויקט בצורה משמעותית; מחקרים שונים הוכיחו שההחלטות הפשוטות והיסודיות ביותר, אלו שבדרך כלל לא יוסיפו עלויות משמעותיות כגון הפניה נכונה, חומריות, הצללה וצמצום אחוזי החשיפה יובילו לתוצאות המשמעותיות ביותר, הן מבחינת צריכת האנרגיה והן מבחינת הנוחות התרמית והויזואלית בחלל.

  

1

ניתוח אופטימיזציית תפקוד מבנה משרדים בישראל
מקור: יונתן נתניאן

ניתן למצוא דוגמאות מצוינות לשפה האדריכלית המבטאת את העקרונות האקלימיים כבר משחר התרבות, רעיונות לחימום או קירור פאסיביים שימשו ככלי בסיסי בתרבויות שונות להבטחת תנאי הנוחות במבנים – אם ע”י התחפרות באדמה, שימוש בלבני בוץ או בניית מגדלי רוח. כיום עקרונות אלה זוכים לפרשנות מחודשת מתוך ההכרה בפוטנציאל הרב הגלום ביישומם לצמצום התלות של סקטור המבנים במקורות אנרגיה בלתי מתחדשת. האתגר הקרוב יהיה לרתום את הטכנולוגיה המתקדת העומדת לרשותנו להעצמת העקרונות הפאסיביים תוך התאמה לסגנון ולקצב החיים העכשוויים.

2

Burj Doha, Jean Novel

שלבי התכנון
לימוד מעמיק של תנאי האקלים המקומי מהווה תנאי בסיסי לתכנון נכון, במיוחד בסיטואציה הארצישראלית שבה קיימים מספר אזורי אקלים השונים אחד מהשני במהותם. במקביל, הבנה מעמיקה של דפוסי אכלוס של המבנה, על המחזוריות היומית והעונתית שלהם גם היא קריטית להתאמת התכנון לפעילות במבנה ולרמת הציפיות של משתמשיו.

נקודת המבט של המשתמש הופכת להיות חשובה ביותר, תכנון ממשק פשוט ונוח למשתמש תוך יצירת אפשרויות דינמיות להתאמת המבנה לתנאי איכלוס ואקלים שונים הופכים בשנים האחרונות לנקודות מפתח בשיח העכשווי של התכנון האלימי.

איזון עדין בין שיקולים שונים
החל משלבי התכנון הראשוניים ביותר, החל משיקולי בחירת מיקום הישוב, ועד לעיצוב פרטי ההצללה בבניין, מהות התכנון האקלימי תהיה לשאוף לאיזון הנכון בין שיקולים אנרגטיים, ויזואליים, תקציביים סגנוניים וכד’. לדוגמא בתכנון עיר או שכונה יש לאזן בין המגמה לציפוף עירוני לבין הבטחת הנוחות במפלס הולכי הרגל, והזכות של כל מבנה לשמש, ואוויר; בתכנון מעטפת המבנה יש לאזן בין הצורך לפתיחה אל החוץ לצורך תאורה, אוורור וחימום סולרי לבין צמצום החשיפה למניעת התחממות ובוהק.

 

3

ניתוח הצללה – מרקם מגורים קיים בלונדון
מקור: יונתן נתניאן


כלים מתקדמים בשירות התכנון
תוכנות וכלים אנליטיים בשילוב עם מאגר ידע רחב יכולים לעזור לנו היום לקבל החלטות תכנוניות טובות יותר לאיזון בין השיקולים השונים. תוכנות להדמיות פיזור ורמת תאורה טבעית, זרימת אוויר בחללי המבנה וסביבו והדמיות תרמיות הופכות לנפוצות ונגישות ובאות להשלים ולגבות את תהליך התכנון האקלימי (אם כי בשום אופן לא להחליף אותו).

4ניתוח תאורה טבעית – בית ספר יסודי בלונדון
מקור: יונתן נתניאן

מגמות עתידיות
עם התפתחות התקן הישראלי והפיכתו בערים רבות בארץ למחייב, בסיס הידע ליישומו מתרחב וכך גם המחויבות לעקרונות המנחים אותו. המגמה לשלב את עקרונות התכנון האקלימי בלימודי הליבה של המתכננים והאדריכלים כבר החלה, וכך הפיכתם לחלק אינטגרלי בכל תהליך תכנון בכל קנה מידה בארץ תהיה חזרה מבורכת לערכים חשובים באדריכלות המקומית שמעט נזנחו.

לאתר So Architecture לחץ כאן>>

______________

יונתן נתניאן סיים בהצטיינות את התכנית למאסטר באדריכלות סביבתית בת-קיימא ב-AA בלונדון ובעל ניסיון פרקטי רב שנים בארץ כאדריכל בכיר במשרדי האדריכלים המובילים בארץ. כיום, נתניאן עוסק במחקר, פיתוח והנעת רעיונות תכנון אקלימיים מתיאוריה לפרקטיקה במסגרות אקדמיות, מחקריות ופרקטיות שונות. במסגרת זו, משתף פעולה עם אדריכלים שחר לולב ועודד רוזנקיאר מ-SO Architecture בניסיון ליישם יחד אדריכלות ברת-קיימה ואינטגרטיבית בתכנון מגורים, מבני ציבור ומסחר.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר