מעצבים את חוויית השופינג / בוקי צוקר ממשרד “בוקי צוקר אדריכלים”


negev-mall-c02_00000
 

תכנון הפנים של קניון צריך לספק מענה לקהל מבקרים גדול ומגוון, כאשר נוחיות השימוש וההתאמה לפרוגרמה נמצאים בראש סדר העדיפויות. איך יוצרים חלל קניות מעניין וחווייתי ויחד עם זאת נינוח ומזמין.

 

ישראלי שאומר לחברו “אני הולך לטייל בקניון” לא מתכוון לטיול בחיק הטבע, ו”הקניון הגדול” לא מזכיר לרובנו את פלא הטבע של נהר הקולורדו באריזונה. אז עד כמה ישראלים אוהבים לבלות בקניונים? הנה כמה מספרים: יותר מ־300 אלף לקוחות מבקרים מדי יום בקניונים ברחבי ישראל ולפי סקר של משרד התמ”ת, משפחה ישראלית ממוצעת משאירה בקניון כמעט אלף שקלים בחודש. הישראלי הממוצע מבקר בקניון 3.77 פעמים בחודש, 62% מהציבור הולכים לפחות פעם בחודש לקניון, זמן השהייה הממוצע בקניון הוא כשעתיים, במהלכן מבקר הלקוח בארבע – חמש חנויות בממוצע.

קניון מלחה

לתכנון הפנים של הקניון השפעה מכרעת על שיפור חוויית הקניה והוא מהווה את אחד המדדים המשמעותיים לכמה כסף יוציא הלקוח מכיסו. העיקרון המנחה בעיצוב הפנים הוא לגרום לאנשים תחושה נעימה ככל האפשר, כדי שיבלו יותר זמן בקניון, יקנו בחנויות, יאכלו במסעדות וכמובן ירצו לחזור אליו כמה שיותר. האתגר העיקרי העומד בפני המתכנן הוא היכולת לייצר מחלל רחב ממדים סביבה נעימה ומזמינה, שתגרום למבקר להרגיש בנוח להסתובב ולהלך בקניון לאורך זמן רב.

לאורך השנים ישנה התפתחות בתפיסות העיצוב של הקניונים. למשל, אם בעבר היה נהוג שהתאורה המופצת מהחנויות היא התאורה המשמעותית בקניון, הרי שהיום התפיסה נוטה לתת את עיקר הדגש במעברים הציבוריים של הקניון שהם מוארים הרבה יותר. הקניונים החדשים מאופיינים ברוח עיצוב חדשנית השמה דגש על ניקיון עיצובי ללא “קישוטים”. תכנון החלל מעניק הרבה תשומת לב לנראות החנויות ופחות לקישוטיות הכללית של המבנה. הדבר בא לידי ביטוי גם בכמות התאורה המחושבת מראש להעצמת חוויית הקניה. תאורה היא מהירות החזר האור מגוף מסוים, וכיום אנו יודעים בדיוק איך להאיר את המקום כדי שהאובייקטים יופיעו בצבע הנכון. ישנם פרמטרים מדויקים לתאורה נכונה – תאורה ברמה של בין 500-600  לומן יוצרת תאורה נעימה וחמה שיודעת לתת לקונה תחושה מאוד נוחה עם הדגשת מקומות מסוימים בתוך הקניון שאותם רוצים להאיר, ולא תאורה של “סופרמרקט”… גם לשמירה על הטמפרטורה הנכונה בתוך החלל ועל האקוסטיקה האופטימאלית למניעת רעשים, חשיבות רבה בשיפור חוויית הקניה, ואנו עושים זאת דרך תכנון תקרות העשויות מיריעות מתיחה אקוסטיות, המאפיינות קניונים מודרניים.  

תכנון הפנים החדש משנה את תפיסת העיצוב מקווים משוננים לצורות זורמות ומעוגלות. הצבעים החדשים חמים יותר בשילוב עם הרבה תאורה טבעית וזכוכית. החומרים כולם עשויים בטכנולוגיות חדישות, עמידים באש וקלים לתחזוקה. השוני בעיצוב הקניונים כיום קשור גם לשימוש בחומרים המשרים אוירה חמימה ונעימה על השוהים בפנים, תחושה של בניין העשוי ברמת גימור גבוהה ומחומרים יוקרתיים. פרויקט תכנון הפנים כולל לרוב גם אתגר

 

 קניון הנגב

 

 

לוגיסטי – איך משפצים בלילות וגורמים לקניון להמשיך לתפקד בימים עם מינימום הפרעה. לכן, השיפוץ נערך אך ורק בחללים הציבוריים ומשפיע בצורה מינורית על החנויות. את החנויות הנמצאות במרכז הקניון, יש צורך לנייד לעיתים לחללים אחרים, מה שמהווה אתגר בפני עצמו. מחשבה רבה מושקעת בימינו גם באבזור הקניון במיטב ציוד התקשורת והטכנולוגיה, לדוגמא פיזור של עמדות טעינה למכשירים סלולריים כחלק מהתכנון העדכני והמודרני.

 

לפני מספר חודשים ביצענו  שיפוץ מקיף בקניון גדול ומוביל . התכנון החדש כלל קווים מעוגלים וצורות זורמות עם תאורה טבעית המשקפים תפיסה עיצובית עכשווית ומודרנית בשילוב עם חומרי גמר ברמה גבוהה המשדרים מראה חם ועדכני.  הקניון הגדול ביותר בירושלים וסביבתה. מיד עם פתיחתו הפך הקניון להצלחה ועד היום עוברים בו כ- 30,000 מבקרים ביום. הקניון בנוי משלוש קומות מסחר עם כ- 260 חנויות של המותגים המובילים בארץ ובעולם ומכיל 2,000 מקומות חניה.

השיפוץ מבוצע על ידי  ( האדריכל בוקי צוקר)  בשיתוף עם האדריכלית ליאורה אנגל. במסגרת התכנון החדש שופץ אזור המזון המהיר, שודרגו המעליות והדרגנועים ותוכנן חדר משפחה והנקה גדול שייתן מענה להורים ולילדים. חדר המשפחה כולל עמדות חנייה לעגלות תינוק, חדרי הנקה, חדרי שירותים משותפים להורה ולילד, משטחי החתלה ופינת משחקים. חדר המשפחה החדש מתאפיין  בצבעוניות נעימה המספקת מקום שיהיה פונקציונאלי ונעים גם לקטנים וגם לבוגרים. 

עיצוב הפנים החדש משנה את תפיסת העיצוב מקווים משוננים לצורות זורמות מעוגלות. התכנון כולל שימוש בצבעים חמים בשילוב עם תאורה טבעית רבה וזכוכית. העיקרון המנחה בעיצוב הפנים היה לגרום לאנשים תחושה נעימה ככל האפשר, כדי שיבלו יותר זמן בקניון, יקנו בחנויות, יאכלו במסעדות וכמובן ירצו לחזור כמה שיותר. השוני בעיצוב קניון זה הוא דרך השימוש בחומרים יוקרתיים המשרים אוירה חמימה ונעימה על השוהים בפנים, עשויים בטכנולוגיות חדישות, עמידים באש וקלים לתחזוקה.

מעבר לאתגרים התכנוניים, הציב הפרויקט בפני המתכננים גם אתגר לוגיסטי – איך משפצים בלילות וגורמים לקניון להמשיך לתפקד בימים עם מינימום הפרעה. לכן, השיפוץ נערך אך ורק בחללים הציבוריים והשפיע בצורה מינורית על החנויות. מי שירגישו בו הם הדוכנים הנמצאים במרכז הקניון אותם היה צורך לנייד למרחבים אחרים תוך כדי השיפוץ, ודוכני המזון המהיר שיעברו מתיחת פנים בחזיתות שלהם. כחלק מהתכנון העדכני והמודרני, פוזרו בקניון החדש עמדות לטעינת מכשירים סלולאריים, אשר קיימים רק בקניונים החדשים ביותר שנפתחו לאחרונה. התפיסות העיצוביות החדשות שהשפיעו על העיצוב היו הכנסת אור טבעי, שימוש בחומרים מודרניים כמו זכוכית וחומרים מיוחדים הקלים לתחזוקה ועמידים באש, שימוש בקווים זורמים ומעוגלים וחומרי גמר בגוונים בהירים. המטרה הייתה לשוות לקניון מראה עדכני ומודרני ככל האפשר בכדי להנעים את זמנם של העוברים בקניון ולהאריך את זמן השהות של הקונים, שיראו בקניון מקום שנעים לבלות בו ולחזור אליו לקניות ולבילוי.

 

negev-mall-c01_00000 

 

גם בתכנון הפנים של קניון מוביל בדרום הארץ  , הקפדנו לשמור על גוונים בהירים, צורניות נקייה וזורמת וחומרי גמר ייחודיים ועדכניים, המבקשים לייצר חווית בילוי נעימה למבקרים ולתת את הכבוד ועיקר תשומת הלב לשחקני המפתח של הקניון – החנויות הוותיקות והמוכרות. הקניון הממוקם במיקום מרכזי בעיר, עבר שיפוץ מקיף, בסופו קיבל מראה מחודש ועדכני. במסגרת התכנון החדש שמבוצע על ידינו, תוכנן בקניון מתחם מזון מהיר חדש לנוחיות המבקרים בקניון. גם כאן הוקם חדר משפחה מרווח ומפנק, המציע מלבד חנייה לעגלות תינוק גם חדרי הנקה ועמדות החתלה. החדר כולו עוצב בצבעוניות ומספק אוירה נעימה גם לקטנים וגם לבוגרים. עיצוב פנים של קניון צריך בראש ובראשונה לתת מענה לקהל מבקרים גדול ומגוון נוחיות השימוש וההתאמה לפרוגרמה הן בראש סדר העדיפויות בתכנון פנים של קניון, כמו גם יצירת חלל מעניין וחווייתי ויחד עם זאת נינוח ומזמין. האתגר העיקרי שעמד בפנינו הוא היכולת לייצר מחלל רחב ממדים סביבה נעימה ומזמינה, שתגרום למבקר להרגיש בנוח להסתובב בקניון לאורך זמן רב. אתגר נוסף כלל התמודדות עם האקוסטיקה שיכולה להוות בעיה בחלל התכנסות של מאות ואלפי אנשים. לאורך השנים, תמיד ישנה התפתחות בתפיסות העיצוב של הקניונים, בארץ ובעולם. למשל, אם בעבר היה נהוג שהתאורה המופצת מהחנויות היא התאורה המשמעותית בקניון, היום התפיסה נוטה לתת את עיקר הדגש למעברים הציבוריים של הקניון שהם מוארים הרבה יותר. המטרה הייתה להעניק חוויית בילוי וקניות מעניינת וייחודית למבקרים בקניון, והיא שעמדה לנגד עיננו בתכנון ועיצוב הפנים של הקניון.

*כותב המאמר הוא בוקי צוקר ממשרד “בוקי צוקר אדריכלות ועיצוב”, ממשרדי עיצוב הפנים המובילים בישראל, המתמחה במגוון רחב של תחומים ושירותים מבחינה אדריכלית ועיצובית.

לאתר החברה לחץ כאן 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר