נפרד מהבית אבל ממש קרוב / מאת: ניצה פיק – מגזין חודשי פיק אדריכלים מאי 2020

צורת עבודה חדשה, בחללי עבודה קטנים אשר יהיו ממוקמים בבנייני מגורים, תשלב את יתרונות העבודה מהבית עם יתרונות העבודה במשרד. מחד, עבודה מרחוק אך ללא הפקקים, ומאידך, הפרדה מהבית ויציאה החוצה (ולא בפיג’מה…) לחלל העבודה הבנייני / השכונתי

העבודה מהבית, שנכפתה על רובנו כתוצאה מסגר הקורונה, צפויה לזרז באופן דרסטי תהליכים שבנסיבות אחרות, היו מבשילים לאיטם לאורך זמן רב. מעסיקים ועובדים רבים, אשר נדרשו לעבוד מהבית בגלל סגר הקורונה, גילו את היתרונות בעבודה שאינה דורשת קימה מהספה. בין השאר, את החיסכון בעמידה בפקקים, את האפשרות לנהל פגישות באמצעים דיגיטליים, את ההספק הגבוה ועוד. ברשימת היתרונות ניתן לציין גם את הבונוסים הכלל-חברתיים והסביבתיים, דוגמת ההקלה בזיהום האוויר, הירידה בכמות תאונות הדרכים, צמצום הצריכה והשקט.
במקביל, מתפרסמים כל העת מחקרים ומאמרים המצביעים על התופעות הפחות חיוביות של עבודה ממושכת מהבית, וביניהן: בדידות, דיכאון וחוסר יכולת לייצר הפרדה ברורה בין מגורים לעבודה. כלומר, לאורך זמן, קשה לטעון כי האפשרות של עובד היושב בבית בפיג’מה ומתמרן בין שולחן העבודה, המטבח והילדים – הינה צורת התעסוקה האידיאלית.
בעידן הפוסט קורונה, מעסיקים ועובדים צפויים לבחון את קו התפר ביחסים בין מגורים לבין תעסוקה, מה שצפוי לזרז תהליכי שינוי שכדאי שרשויות התכנון, יזמים ומתכננים ייקחו בהם תפקיד פעיל. אחד השינויים עשוי להיות פריחתה של צורת עבודה חדשה, שתעמוד בתווך בין העבודה במשרד, לבין העבודה מהבית.

צורת עבודה זו תתבסס על חללי עבודה קטנים, שימוקמו בבנייני מגורים. כלומר, הדרישה שתעלה מציבור רוכשי הדירות, תהיה לבניינים אשר יכללו מתחמי עבודה משותפים לדיירי הבניין או השכונה. מתחמי עבודה אלו – HOMFFICE ימוקמו בקומת הלובי או הגלריה של הבניין, ויכללו מספר עמדות עבודה אישיות, וחדר ישיבות זום מאובזר. ניתן לשלב בו גם חדר כביסה או בר. בצורה זו הפרוגרמה של מבני מגורים, גם אלו שאינם ממוקמים במרכז העיר, תתפתח ותכלול בתוכה גם חללי תעסוקה. את חללי העבודה המשותפים הללו ניתן גם לתכנן עבור מקבץ של בניינים – כלומר מתחם עבודה שכונתי (Neighborhood cowork), שיכניס חיים חדשים ותנועת אנשים לתכנון העירוני של שכונות מגורים. מרכז התעסוקה המקומי יהיה חלק מהשטחים המשותפים של דיירי הבניין (amenities) בדומה למועדון דיירים, חדר כושר, לובי וכדומה, לשימוש דיירי הבניין או המתחם השכונתי בחינם, ועם אפשרות להשכרה בתשלום מנוי למשתמשים חיצוניים מבניינים סמוכים. המרכז יוקם על ידי יזם הפרויקט, ויתוחזק ע”י חברת הניהול של הבניין.

מה קיים היום?
בתכנון ערים בישראל היחס הממוצע הוא של כ-8 מ”ר שטח תעסוקה לתושב. (כ-13 מ”ר ברשויות חזקות, עד 6 מ”ר באחרות, על פי מחקר משרד הפנים, רות יוסף 2016). שטחי התעסוקה מתוכננים בעיר ברוב המקרים עדיין בשיטת חלוקה לאזורים (zoning), בה שכונות המגורים נמצאות בחלק מסוים בעיר ואזורי התעסוקה עם בנייני המשרדים באזור נפרד. זאת, בין היתר, בשל תפיסות תכנון מיושנות והרצון להפריד את אזורי תשלומי הארנונה לרשות. שיטה זו מצריכה זמן נסיעה וריחוק בין הבית למשרד.

איך לממש את הרעיון?
בצורת התכנון החדשה, בה בבניין עצמו יתוכנן מרכז עסקים קטן מתחת לבית, מוצע להפנות חלק קטן משטחי התעסוקה העירוניים לבנייני המגורים עצמם, לפי יחס של 1 מ”ר לדירה. למשל, לבניין בן 10 קומות עם 40 דירות יהיה אזור משרד משותף של 40 מ”ר – כארבע עמדות עבודה וחדר ישיבות זום אחד, ולבניין רב-קומות עם 120 דירות, אזור משרדי של 120 מ”ר – כ-12 עמדות עבודה. (בתכנון משרדי הייטק המפתח הוא כ-14 מ”ר לעובד, בתכנון חללי עבודה משותפים: כ-7 מ”ר לעובד). עלות הקמת מרכז כזה היא תוספת עלות (בנייה וריהוט פנים) של 7,000 ₪ בלבד לדירה, ותוספת 20 ₪ לדמי הניהול החודשיים, עלות זניחה ביחס לעלות הכללית ולתועלת לדיירים ולעסקים הקטנים.

רשויות התכנון יכולות לתמרץ הקמת מרכזים כאלו על ידי תקנת שעה, אשר תקבע תוספת זכויות בנייה לתעסוקה בבנייני מגורים, ועל ידי הפחתת גביית ארנונה לשטחים אלו לפי שימוש מגורים.
היזם ירוויח משיווק מוצר חדשני ובעל ערך מוסף ייחודי לדיירים. דוגמאות לבניני מגורים המשלבים מרכז עסקים משותף לדיירים ניתן למצוא בפרויקטים חדשים שנבנים בארה”ב ואירופה.

צורת עבודה זו תיקח את היתרונות משני העולמות – העבודה מהבית ומהמשרד ואפשרות לחלק את הזמן ביניהם. מצד אחד היא תכלול את כל יתרונות העבודה מהבית – מרחוק וללא הפקקים. לצד זאת, היא תספק לעובד את תחושת הרעננות וההפרדה הנדרשת, לאחר שיתלבש וירד לחלל העבודה הבנייני/שכונתי – נפרד מהבית אבל ממש קרוב.

דוגמאות:

https://www.realtor.com/news/trends/coworking-space-as-residential-amenity/

https://homebase.ai/smart-apartments/5-apartment-buildings-with-amazing-coworking-spaces/

https://modaliving.com/live/location/birmingham

לאתר פיק אדריכלים >>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר