עדיים – גילגולו של גוף / כתבת נעה ארבר

צמידי זהב משובצים בפנינים אבני ספיר, אמטיסט, זכוכית וקוורץ- 500-700 לפני הספירה

עדיים הינם אחת האמנויות הראשוניות שהתפתחה, במהלך מאות אלפי שנים, מתוך הצורך והתשוקה לעטר את הגוף ואת פריטי הלבוש. עדות להימצאותם הקדומה, נחשפת בחפירות ארכאולוגיות ובציורי מערות קדומים, פסלים, כתבים ותבליטים פרה היסטוריים.

משחר ההיסטוריה האנושית מלווים העדיים את חיי האנשים. כבר בסצנה ההיסטורית של אדם וחווה והגלייתם מגן עדן נבטה המודעות לנראות כמו גם ליכולת ההבנה בחטא ועונשו, האבחנה בין טוב לרע ואולי גם האבחנה בין יפה למכוער. האדם הקדמון, באותה העת, לא ידע עדיין כיצד ובאלו אמצעים וחומרים ניתן להגן על הגוף, ולא רק בפני תנאי מזג האוויר, אלא במיוחד מטעמי צניעות. לא ברור כמה שנים עברו מפרק חיים אחד לאחר אולם לאחר עידן עלי התאנה, הגיע תורן של החיות שהפכו למקור העיקרי לקיום האנושי. בשרן היה מזונו של האדם הקדמון ומעורן הכין את מלבושיו. בתקופה מאוחרת יותר, כאשר החזות החיצונית החלה להעסיק את האדם הקדמון הוא עיצב לעצמו עדיים מעצמות ושיני חיות שנוספו לרשימה המעידה על תרומת החיות לקיומה וזהותה של האנושות היוצרת.

  

שחזורים של עדיים וכיסויי ראש של המלכה פואבי 2600 לפנה’ס, נמצאו בבית הקברות המלכותי באור. סמריה- עיראק. מוצג במוזיאון ארכיאולוגי  אנטרופולוג של האוניברסיטה בפנסילבניה

עדי הוא חפץ או אביזר שאיננו פונקציונלי ואיננו מיועד לשימושו ולצרכיו הישירים של האדם, הוא מצורף לגוף או לבגד ומתוך כוונה לרכוש תשומת לב, להאדיר את חזות העונד וגם להעיד על אופיו ואישיותו. עדיי העולם הקדום החלו את מסע התהוותם בעיצוב אביזרים מחומרי גלם שאולים מעולם החי והצומח; עורות של חיות, גזרי עץ וקליפות עצים, צמחים, קונכיות, שריוני חיות, נוצות וקליפות ביצי יענים, ששימשו כחומר לעיצוב אביזרים דקורטיביים. בנוסף לערך הדקורטיבי היו לעדיים, בעידן הפרה -היסטורי, משמעויות נוספות שהעידו על זהותם ואופיים של העונדים אותם. בחברה העכשווית ולאורכה של ההיסטוריה היו לתכשיטים משמעויות וערכים דקורטיביים וסימבוליים שמלמדים על שיוך קבוצתי ואתני, על טיבן של תרבויות שונות, על מנהגים, אמונות והישגים בחברות ובדתות השונות. הם מעידים על מוצא ואישיות, על יחסים בין אנשים, משמשים כקמעות ומזלות, כסמל לסטטוס כלכלי וחברתי ומעידים על טעמם וסגנונם של העונדים אותם – על גלגולו של הגוף אותו הם משרתים.

באותה המידה מעניין תהליך גלגולם של העדיים עצמם מהעת העתיקה ועד היום בו שולטים העדיים החדשניים, חיקויים לעדיים אמיתיים ויוקרתיים וגם חיקויי התרפקות על עדיים עתיקים ושיטות ייצורם של עדיים פרימיטיביים לצד אתניים, מלכותיים ומודרניים.

  

תות אנך אמון ואשתו אנק סן אימאנה 1333-1321 לפנה’ס – מוזיאון בקהיר. הקיסר שאה ג’אהאן ואשתו האהובה מכולן, לזכרה הקים את ארמון הקבורה טאג’ מאהאל. 

JEWELRY-THE BODY TRANSFORMED, הינה תערוכת תכשיטים שמתקיימת במוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק מתחילת נובמבר 2018 ועד סוף פברואר 2019. תערוכה שעוסקת בתולדות העדיים בתקופות שונות, מהותם ומשמעותם בעידן הקדום והמודרני. הסיור בתערוכה והמעבר בין תחום אחד לאחר ובין הנושאים השונים מתנהל כמו שיח שדן בגלגולו של הגוף המתוכשט. לקט של סיפורים שחולפים על פני ההיסטוריה ומעידים על מקומם של התכשיטים כאלמנטים מובילים בתרבות ובאמנות ובהאדרת הגוף האנושי על גילגוליו השונים. בדומה לתערוכות נבחרות אחרות, שמתקיימות במטרופוליטן, גם לתערוכה זו קובצו, מתוך אוספי המוזיאון, 230 פריטים מרשימים לשיח חזותי ודידקטי שמשקף את מהותם המגוונת ומעמדם הרלוונטי כאחד מתחומי האמנות בין שהיא אישית ובין שהיא אוניברסלית. אכן שיח חזותי שבוחן ועוסק בתפקידה ושליחותה של אמנות העדיים והשפעת רבדיה השונים על ההיסטוריה, על האמנות והתרבות.

   

“כל המרבה” אז ועכשיו: מרי אנטואנט עם מטען עדייה ומחלצותיה המפוארות 1774 ארמון ורסאי. דולצ’ה וגבנה אוסף קיץ 2018.

האוסף המרשים והיקר בערכו החומרי וההיסטורי, מכיל עיטורי ראש ועדיי אוזניים, סיכות, חגורות, צמידים, ענקי צוואר וטבעות שעוצבו החל משנת 2600 לפני הספירה ועד היום. לצדם מוצגים עדיים מפוסלים, ציורים, תבליטים וצילומים שמספרים ומעשירים את תולדות התכשיטים לאורכן של למעלה מ-4600 שנים.

במסורת הצבת תערוכות במטרופוליטן גם התערוכה הנוכחית נפתחת במיצב דרמטי שמשקף את עולם העדיים. אוסף מרשים של פריטים שנאספו  למוזיאון מכל קצוות הגלובוס ומוצגים בתערוכה קבוצות קבוצות, בהתאמה לנושאים ולשיוכם לחלקי הגוף השונים; מתחמים שונים לעדיי ראש ושיער, נזמים, עדיי שפתיים ואוזניים, ענקי צוואר וחזה, צמידי זרועות, ידיים וקרסוליים. בגלריות השונות של המוזיאון מוצבים פריטים נדירים המוגדרים כ-– DIVINE BODY – גוף אלהי, ביניהם מערכת שלמה, שעוצבה בממלכת מצרים העתיקה, שמעטרת את הגוף לכל אורכו ומיועדת לחיים ולטקסים שלאחר המוות. בנוסף מוצגים גם אביזרים שמשקפים טקסי פולחן מסתוריים שאולים מה-ROYAL CEMETERY OF UR  – מתחם קבורה מלכותי בעיר אור שבעיראק העתיקה, לצידם של עדיי זהב יווניים משובצים באבנים יקרות, מהתקופה הביזנטית ופריטי זהב מלכותיים מ- CALIMA, כיום קולומביה.

REGAL BODY – גוף מלכותי, הינו מתחם בתערוכה שבוחן את השימוש בעדיים לאורכה של ההיסטוריה תוך התייחסות לאלו המעידים על היררכיה וסטטוס חברתיים. בין המוצגים תכשיטי זהב משובצים בפנינים ואבני ספיר מהתקופה הביזנטית ותכשיטי שנהב וברונזה מ- ROYAL COURT OF BENIN – ממלכה אפריקנית עתיקה.

ענק זהב ושזירת חרוזים ממלכת מצרים התיכונה 1850-1775 לפנה’ס. צילומים: יח”צ מוזיאון

THE TRANSCENDENT BODY – הגוף הנשגב, עוסק בכחם הספירטואלי של העדיים ובבחינת הגבולות שבין ייעודם החילוני לרוחני. מתחם שמפאר את עצמת העדיים בכישוף ופיוס רוחות ואלילים ובתקשורת עם מתים.

THE ALLURING BODY – גוף מפתה, נושא שעוסק בתשוקה, כיצד ואילו גורמים או עדיים מעוררים תשוקות, החל בעיצובי שיער מעוררי תשוקה, כפי שהם באים לידי ביטוי בתרבויות שונות, ועד לאסתטיקה של הגזמה, העמסת יתר של עדיים, מטען חורג של עיטורי כסף וזהב ומחרוזות פנינים כסמל אירוטי. כמו כן מוצגות במתחם יצירותיהם של מעצבים פורצי דרך ביניהם ארט סמית’ המודרניסט ממוצא אפרו קריבי, אלזה פרטי האיטלקיה, מעצבת עדיים ל”טיפאני” שעיצוביה מוצגים במוזיאונים לאמנות בבירות תרבות, עיצובי תכשיטים של אלזה סקייפרלי, ועיצוביו של שאון לין, מעצב תכשיטים אוונגרדיים לאלכסנדר מקווין ולמותגי יוקרה נוספים, שנבחר 4 פעמים למעצב השנה הבריטי.

THE RESPLENDED BODY– הגוף הזוהר, הינו נושא שמזמן שידוכים רברבניים ובלתי צפויים של חומרים וטכניקות בעלי אופי שונה, אך בעיקר דן בשאלה האם ענידת עדיים מעידה על נטייה לראוותנות והתרברבות. כדוגמה מציבה התערוכה את הקישוטיות המוגזמת של ה”מוגולים” והאסתטיקה הקוטבית של העמסת עדיי כסף וזהב. במקביל מוצגים גם עדיים של בתים איקוניים: קסטייאני, לאליק וטיפאני, וגם של תכשיטנים מפורסמים עכשוויים בינהם פיטר צ’אנג, ג’ויס ג’י סקוט, ודניאל בראש.

    

רנה לאליק 1897-1899- ענק זהב עם עיטור אמייל, אבני אופל-לשם, ואבני אמטיסט-אחלמה. סנדלים ואצבעוני זהב הממלחה החדש  1479-1425 לפנה’ס. עגילי זהב מפוסלים בזהב עם דמות אשה ונשר. יוון  330-320 לפנה’ס. צילומים: יח”צ מוזיאון

אמנות התכשיטים הנה אחת הקדומות, המרשימות והשורדות. כבר בעידן הפרה היסטורי, הרבה לפני אמנויות אחרות פרחה, בממלכות קדומות, אמנות עדיים.  במצרים, מזופוטמיה, יוון, רומא, הודו, עיראק, ומרוקו ולמעשה בכל קצווי העולם התפתחה אמנות תכשיטים מרשימה ברמתה היצירתית והטכנולוגית   שהחלה, מאות ועשרות אלפי שנים לפני הספירה. מלאכת מחשבת של אלמנטים מפוסלים ממתכות אצילות ואבנים יקרות בעיצובים נדירים שעד היום ולאורכה של ההיסטוריה, ואולי יותר מכל אמנות  אחרת, זוכים לשחזורים וחיקויים על ידי מעצבים ותעשיית התכשיטים היוקרתיים והעממיים.

“עדיים גלגולו של גוף” הינה תערוכה חינוכית ומשכילה שבוחנת את טיבה של אמנות העדיים, את חלקם ומשמעותם, בעבר וכיום, את היחסים ההדדיים בינם לבין אנשים, את הקבלה והדחייה של חפצי יוקרה, ואת ההשפעות החיוביות והשליליות שיש להם על קהילות ותרבויות.

  

שחזור שמלה בעבודת חריזה בעבודת חריזה בממלכת מצרים  הקדומה 2323- 2150 לפנה”ס. YASHMARK- רעלה בעיצוב שואן לין לאלכסנדר מקווין.

ואכן אם הגוף היה במה, אמנות העדיים הייתה אחת משחקניה הנוצצים ביותר- אמנות פיסולית מיניאטורית המצויה בכל מקום, חוצה גבולות, היסטוריה ותרבויות. אמנות  שונה ומשתנה, מעצימה, מחמיאה ומייפה ולא אחת מפרה הרמוניות. אמנות שמלווה את האדם לאורכן של שנות חייו, מעניקה סיפוקים לחמדנות ותשוקות, נותנת ביטוי לשמחות ולעצב, מטמיעה ומנציחה זיכרונות, אירועים, מאבקים, מלחמות וטקסים, החל מלידתו ועד לנישואיו ומותו של האדם.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר