עסקים קטנים, צרות גדולות

מאת: רוח’ פיטר קושנר

42% מבעלי העסקים מדווחים על ירידה במחזור העסקי בשל עומס בירוקרטי, 63% מהעסקים הקטנים נסגרים תוך פחות משנתיים. רוב העסקים הקטנים והבינוניים נופלים בגלל ניהול כושל של תזרים המזומנים והנהלת החשבונות. המסקנה המתבקשת – יש להיעזר באנשי מקצוע.

 

העסקים הקטנים והבינוניים הם לבה הפועם של הכלכלה הישראלית. הערך המוסף של עסקים קטנים ובינוניים, נוסף על תרומתם הגדולה לתוצר הלאומי, נמדד גם ביצירת מקומות עבודה בכל הארץ ועבור כל המגזרים, בצמצום פערים חברתיים ובמתן אפשרות לפרנסה בכבוד. מן הידועות היא שרוב רובה של הכלכלה הישראלית נשענת על העסקים הקטנים והבינוניים, וכדי שגם אתם תראו זאת, קבלו קצת מספרים, הלקוחים מסקר מקיף שערך משרד הכלכלה:

99% מהמועסקים במשק עובדים בחברות של פחות מ- 100 עובדים, וחמישים אחוז עובדים בחברות של עד חמישה עובדים. כשליש מהעסקים הם עסקים זעירים בגודל של 4-1 מועסקים. עסקים קטנים ובינוניים עד גודל של 100 מועסקים מהווים 99.3% מהעסקים בישראל, והם מעסיקים כ- 55% מכלל המועסקים. 21% מהעסקים הקטנים והבינוניים שנבדקו בסקר, דיווחו על ירידה במספר המועסקים בהם. בענף התעשייה, 42% מהעסקים דיווחו על ירידה במחזור העסקי, כאשר הסיבה המשמעותית ביותר שצוינה היא עומס בירוקרטי המקשה על תפקודם. ולכל זאת, תוסיפו את הנתון המדאיג ביותר – 63% מהעסקים הקטנים והבינוניים נסגרים אחרי פחות משנתיים.  

 

אז מה זה בעצם אומר? שנוצר מצב בו העסקים המספקים את מירב התעסוקה למשק ומורידים את ממדי האבטלה, הם אותם עסקים החשופים ביותר לסגירות ולפשיטות רגל. נראה לכם הגיוני? ברור שלא… כדי להתמודד עם המצב הבעייתי, התבצעו שינויים מבניים במשרד התמ”ת אשך הפך למשרד הכלכלה והקים את הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. הסוכנות מספקת מידע, ייעוץ והכוונה לאותם עסקים המתקשים בניהולו השוטף של העסק, ובנוסף, משתפת פעולה באופן הדוק עם יועצים מקצועיים כמו רואי חשבון וכלכלנים, המספקים ייעוץ מסובסד לעסקים קטנים ובינונים.

 

במשרד הכלכלה הבינו את הבעיה המרכזית של עסקים אלו – הם מנוהלים באופן חובבני, נשענים על תרבות ה”יהיה בסדר” ואינם נעזרים מספיק באנשי מקצוע, ולכן החליט לספק לאותם עסקים ייעוץ מסובסד של אנשי מקצוע שיזניקו את עסקיהם קדימה. רוב העסקים הקטנים והבינוניים נופלים בגלל ניהול כושל של תזרים המזומנים והנהלת החשבונות. בעלי העסקים מוצאים את עצמם מופתעים כל פעם מחדש, כיצד לא העריכו נכונה את גודל ההוצאות. מטבע הדברים, ההכנסות שיניב עסק חדש מהוות סימן שאלה גדול גם עבור המומחים והיועצים, אך בכל מה שנוגע להוצאות, חובה להיעזר באנשי מקצוע כדי להיות תמיד עם היד על הדופק ולהעריך נכונה את היקף ההוצאות העתידיות.

הסטטיסטיקה מוכיחה באופן חד משמעי – חיסכון באנשי מקצוע בענייני כספים, כאשר בעל העסק אינו בקיא בתחום, כמוהו כגזר דין מוות לעסק. בשירותים כמו הנהלת חשבונות, ניהול תזרימי מזומנים, הפקת תלושי משכורת וניהול מלאי, יש צורך לספק מענה לכל הסיטואציות הפרטניות הדורשות ידע וניסיון. לדוגמא, לעיתים קיימות טעויות ברישום הנהלת חשבונות, בניהול המלאי, ובחישוב השכר שאנו כלל לא מודעים אליהם עד שאינם נחשפים בפני איש מקצוע. כאשר העסק שוכר את שירותיו של רואה חשבון אישי, המקיים פגישות פרונטליות ו”חי” את העסק, הוא יודע לספק את הדגשים הנכונים ולחבר את העסק למקום הנכון. בדרך כלל, שרותי רוח’ כוללים הצהרות הון, דוחות שנתיים, השגת שיעורי מקדמות מס נמוכים, ביטול ניכוי מס במקור ועוד – לשירותים אלה תצטרכו רואה חשבון. יחסים בין רואה חשבון לעסק צריכים להיות שוטפים, יומיומיים ואישיים. הפקת תלושי שכר באופן מקצועי, ניהול המלאי ודרישת סוגי הוצאות שונים בהתאם לסיטואציה הספציפית ולתקנות הפרטניות – לכל אלו נדרש ידע וניסיון, תוך ניהול מוקפד של ספרי החשבונות על ידי גורם מקצועי. ללא רואה חשבון הרואה את הדברים וחי את העסק, זמן המענה לדרישות העסק גדלים, השרות נפגע, והסיכונים לקנסות ממס הכנסה מתרחבים.

מי שנעדר יכולת להכין תכנית עסקית טובה המשקללת קדימה את הוצאותיו, מנהל את חשבונותיו באופן לא מקצועי ואינו מודע לזכויותיו (למשל בנוגע לתשלום מיסים, מע”מ וביטוח לאומי), גורלו ייגזר מראש, יחד עם גורלם העגום של אותם 63% מהעסקים הקטנים והבינוניים הנסגרים אחרי פחות משנתיים.

 

* קושנר ושות’ הוא משרד רו”ח, המספק מעטפת רחבה של שרותי ראיית חשבון תחת קורת גג אחד, החוסכת ללקוח זמן ועבודה מול מספר גורמים.

http://www.kushner-cpa.com/

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר