עצמאות נשית –  עידן חדש בתהליך הגירושין

לצד תיקי גירושין מסובכים, המערבים יצרים, תביעות כלכליות ותהליכים ארוכים, חוק חדש מציג אלטרנטיבה לליבון אי הסכמות בתהליך מזורז ונעים למען יישוב  המחלוקות בקשה ליישוב סכסוך

מאת: עו”ד אברהם אלטלף, עו”ד ומגשר, מומחה בתחום הדין האישי

ביומה האחרון של הכנסת ה-19 נחקק חוק חדש להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, שיש בו כדי לחולל מהפך משמעותי בהליכי הגירושין בישראל. החוק החדש קובע שבטרם יוגשו תביעות כל שהן על ידי מי מבני הזוג, על אותו בן זוג לפנות קודם לכן לבית המשפט או לבית הדין ולהגיש בקשה ליישוב סכסוך.

בבקשה ליישוב סכסוך לא נכללות טענות או עובדות כל שהן, אלא רק פניה בבקשה ליישוב סכסוך. בקשה כזו ניתן להגיש גם לבית המשפט וגם לבית הדין הרבני.

בקשה ליישוב סכסוך מועברת ליחידת הסיוע שנמצאת בביהמ”ש או בביה”ד. יחידת הסיוע מורכבת מעובדות ועובדים סוציאליים ותפקידם להיפגש עם בני הזוג, ביחד ולחוד, ולבחון את המחלוקות שביניהם, את הנושאים שיש להסדיר וכן להציג בפניהם את האפשרויות השונות ליישוב המחלוקות ביניהם, לא רק באמצעות הליכים משפטיים אלא גם תוך שימוש בדרכים אלטרנטיביות ליישוב סכסוכים ומחלוקות.

יחידות הסיוע אמורות לקיים ארבע פגישות עם בני הזוג, כשבפגישות אלה אמור להשתתף גם עו”ד בעל ניסיון בתחום המשפחה אשר לו הכשרה וניסיון גם בתחום יישוב סכסוכים בהסכמה.

במפגשים אלה יוצגו בפני בני הזוג מגוון השירותים האפשריים ליישוב מחלוקות בהסכמה, הן ביחידת הסיוע, הן במסגרת הקהילה והן במגזר הפרטי.

הכוונה היא בעיקר להליכי גישור או גירושין בשיתוף פעולה אשר מתקיימים במסגרות שונות, במרכזי גישור בקהילה, במרכזי גישור  פרטיים או על ידי מגשרים פרטיים.

רק אם בסופו של התהליך לא מצליחים הצדדים להגיע להסכמה בדבר דרכי הפתרון החלופיות, והם או לפחות אחד מהם מעוניין למצות את ההליכים בביהמ”ש או בביה”ד, אז ניתן יהיה, במסגרת ההסדרים שהחוק קובע להגיש תביעות ולנהל את ההתדיינות ביניהם בדרכים המשפטיות הרגילות.

ההסדר שחוק זה יוצר דומה להליך שקיים כבר בבית המשפט השלום בתביעות אזרחיות, והתהליך המוצע צבר ניסיון מוצלח בשנים האחרונות במסגרת זו.

כמי שעוסק בתחום דיני המשפחה במשך כ-20 שנים, ובתחום יישוב סכסוכים בדרכים אלטרנטיביות מעל 14 שנים, אני צופה שהחוק הזה יצור מהפכה של ממש בדרכי ההתדיינות בהליכי גירושין, יצמצם מחלוקות מיותרות ויסייע בידי הצדדים להגיע לפתרונות נכונים, קלים ומהירים, ללא צלקות וללא משקעים קשים, המלווים כיום את המחלוקות המתנהלות בבית המשפט ובבתי הדין הרבניים.

הליכים כאלה הינם זולים משמעותית ומהירים מאוד, ובסופו של דבר מטרתם להקל על בני הזוג וילדיהם, בהליכי הגירושים שממילא הם קשים וכואבים.

חשוב לציין שהחוק יכנס לתוקפו בעוד כ-9 חודשים ובשלב ראשון הוא יחול לתקופה של שלוש שנים, וזאת לשם בחינתו ובדיקת ההשלכות שלו על פתרון סכסוכי המשפחה.

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.

הכותב הינו עו”ד, מומחה בתחום המעמד האישי ושותף במשרד עורכי הדין אלטלף.

בנוסף עו”ד אלטלף הינו חבר בקבוצת “אחד אחד עורכי דין לגירושין ללא בית משפט www.coll.co.il

  אלטלף – משרד עורכי דין ונוטריון

מגדלי התאומים 2 – ז’בוטינסקי 35 רמת גן, טל: 03-6134466

avi@altalef.co.il

www.altalef.co.il

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר