צרכנים נותני שירות – מהחלמה אישית למומחיות ייחודית 

בזכות תכנית “צרכנים נותני שרות” של ארגון “יוזמה דרך הלב”, אלפי מתמודדים עם מגבלה נפשית עובדים כאנשי שיקום וטיפול על פי הגישה הייחודית של “ידע מניסיון”, על פיה לחוויות האישיות ומסע החיים שעבר אדם המתמודד עם מגבלה נפשית יש ערך רב לא רק עבור עצמו, אלא עבור אנשים אחרים המתמודדים עם קשיים נפשיים ולחברה כולה. שימוש בידע מניסיון מספק תקווה, מודל להחלמה, ומציע דרכי התמודדות שונות לאנשים ולסביבה התומכת שלהם.  

“כשפניתי לתכנית ‘צרכנים נותני שרות’ לא היית בטוח שאני יכול לעבוד בתחום השיקום. הליווי בתכנית נתן לי ביטחון ביכולות שלי. התחלתי כמדריך בהוסטל ומאז התקדמתי והיום אני עובד, כבר יותר משנתיים, כרכז תעסוקה” (ע’, צנ”ש). “זה שונה שיש מדריך שהוא גם מתמודד. ככה אני מרגיש שהוא מבין אותי ויודע יותר איך לעזור ולייעץ לי” (ל’, דייר בהוסטל). 

‘צרכנים נותני שרות’ היא תכנית חדשנית (היחידה בישראל) אשר פיתחה מתודולוגיות וכלים ייחודיים, המסייעים לשילובם של מאות מתמודדים, עם ידע מניסיון אישי בתחום בריאות הנפש, לעבוד במסגרות שיקום, טיפול ורווחה, כמטפלים ואנשי שיקום לכל דבר ועניין. אנשים בעלי ניסיון בהתמודדות עם סימפטומים פסיכיאטריים, מביאים יידע ייחודי וערך מוסף לעבודה השיקומית והטיפולית“, אומרת אדוה גפן, מנהלת תכנית ‘צרכנים נותני שירות’. הם יכולים לספק תמיכה ועזרה ייחודית למתמודדים אחרים, לבני משפחה, לצוותים ולאנשי המקצוע, מתוך היכרותם עם ההתמודדות “מבפנים”, ולשמש מקור לתקווה ומודל חיובי של שיקום והחלמה. התכנית, מסייעת לאדם המתמודד להשתמש בסיפור חייו האישי ככלי עבודה מקצועי בתחום השיקום והטיפול. בנוסף, השותפות של מתמודדים, כחלק אינטגרלי בצוותי השיקום, תורמת לדיאלוג שוויוני והפריה הדדית בינם לבין עובדי השיקום האחרים בצוות, לשינוי עמדות ולהפחתת הסטיגמה. 

יוזמה

“השינוי התפיסתי שהגיע לישראל, מבוסס על עשרות מחקרים שנעשו בארה”ב ובמערב אירופה בתחום בריאות הנפש, ועל אלפי סיפורי החלמה Study) (case, שהובילו להכרה הולכת וגוברת בעולם המערבי, בחשיבותו ובערכו של הידע מניסיון בפרקטיקת השיקום בתחום בריאות הנפש“, אומרת בלהה גולן גורדון, מנכ”לית “יוזמה דרך הלב”,  “שילוב מתמודדים, אשר צברו ידע מניסיון במהלך מסע החלמתם, כעובדי שיקום המלווים את עמיתיהם, נמצא כתורם רבות לשיפור שירותי בריאות הנפש במדינות כמו ארה”ב, אנגליה, אוסטרליה ועוד, אשר להן ניסיון של כשלושה עשורים בשילוב צרכנים כנותני שירות במערך בריאות הנפש. 

ארגון “יוזמה דרך הלב” הוקם ע”י היזם רובי שמעי, שהיה הראשון בישראל ליצור את החיבור הייחודי שבין עולם היזמות העסקית לעולם השיקום התעסוקתי. “ישנם שני דברים חשובים בשיקום – תעסוקה ומשמעות”, אומר רובי שמעי. “עבודה משמעותית טומנת בחובה משמעות אדירה. היא מחזקת את תחושת המסוגלות, הדימוי העצמי, ההאדרה החברתית. לקחת את הניסיון האישי מההתמודדות ולמנף אותה למקצוע ולטובת מתמודדים אחרים. אני רואה את היזמות כשליחות והזדמנות למנף את כל הקשיים ולתעל אותם למשהו גדול יותר – לכוחות נפש אדירים של יוזמה ושינוי“.  

ארגון “יוזמה דרך הלב”, הוא בין המובילים את מהפכת השיקום של המאה ה-21, ומסייע למתמודדים להשתלב בעולם תעסוקה חדשני, המעודד יצירתיות וחשיבה אינדיווידואלית. הארגון הוקם בשנת 2006, במטרה להוביל מהפכה חברתית וכלכלית במעמדם של המתמודדים עם מגבלה נפשית, באמצעות שיקום תעסוקתי ושילובם בשוק העבודה כמשתתפים פעילים, מתפרנסים ותורמים.   30% מעובדי הארגון מתמודדים בעצמם עם מגבלה נפשית, כארגון המשלב בתוכו מספר מתמודדים גבוה ביותר בתחום בריאות הנפש, כעובדים בעמדות בכירות. ב-2016 נבחר ע”י ynet כאחד מארבעת הארגונים החברתיים המובילים בישראל. פעילות הארגון בשיתוף ובמימון מחלקת השיקום באגף בריאות הנפש של משרד הבריאות.  

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר