קיץ 2015 / נעה ארבר

בעולם האופנה אין חוקים, גבולות וסגנונות שקופים או מעורפלים, הזמנים אינם זמנים, הסגנונות  לא בהכרח ריאליים ועונות השנה נטמעות אחת בשנייה  כאשר האביב פולש לחורף  והקיץ אל הסתיו. לאווירת השיבושים האלה מצטרפים בתי האופנה בארץ שמציגים את אוספי העונה הבאה עוד בטרם הסתיימה העונה השוטפת. כך בעיצומו של חורף סוער הקדימו בתי האופנה המקומיים להציג את אוספי קיץ 2015, בעוד שבירות האופנה ברחבי הגלובוס רצות קדימה ומציגות, לאורכו של החודש, מרתון של אוספי חורף  2016.

הקולקציה של רנואר – מסרים מעורפלים.

צילום: לם וליץ סטודיו

מרוץ התצוגות המקומיות נפתח, בדרך כלל, בתצוגה של קסטרו, הפעם הקדימה “רנואר” והשיקה את עונת הקיץ לפני כולם. מעצבי רנואר, בדומה למעצבים בסדנאות עיצוב אחרות, חיפשו מקורות השראה לקולקציה, חיפשו וחיפשו ומצאו טקסטים מורכבים, שהתבררו כהתפלספות מיותרת ומכשילה שלא הובנה מילולית או מצאה ביטוי הולם בתכני הקולקציה. כמוטיב השראה בחרה רנואר באמירה LOVE ME HATE ME KISS ME KILL ME 

נושא פתלתל: העוסק ביחסים מורכבים ומנוגדים שנרקמים בין לובשי הבגדים לבגדים הנלבשים, יחסים של אהבה ושנאה, תשוקה וניכור, בחינת גבולות של טעם טוב או טעם אישי, איזונים, משקלים וגבולות מותרים ואסורים של צבעים ומגדרים. בקיצור, דברים שאנשים  אוהבים ואחרים שונאים, כאלה שאנשים חושקים ואחרים מואסים בהם, כפי שהובן מדברי הפתיחה של רון קאהן המנהל האמנותי של רשת רנואר.

רנואר_2015_-_צילום_לם_וליץ_סטודיו_(239)

ואכן הקולקציה של רנואר תוכננה בקבוצות בעלות אופי שונה, סגנונות וצלליות מנוגדות וקשת עמוסה של צבעים קלאסיים ובסיסיים מול צבעים סוערים וזרחניים. בהתאם לנושא ההשראה, הקולקציה כללה  מוטיבים מנוגדים נוספים שמצאו את ביטויים בגזרות מרווחות מול גזרות צמודות, פריטים נשיים ורומנטיים מול פריטים מחויטים שעוצבו בהשראת פריטי לבוש שאולים ממלתחת הגברים. ניגודים שאמורים להעיד שלכל אדם או חברה ישנן דעות עצמאיות, סגנונות וטעמים שונים שרנואר התכוונה לתת להם מענה הולם אלא שהגדרת השאיפות הייתה גבוהה והתוצאות בינוניות, משימה שלא עמדה ברמת ההגדרה  וגם לא ברמת התוצאה כקולקציית מסלול האמורה   להיות טובה, ייחודית, מעניינת ואיכותית יותר מהקולקציה המסחרית. את קולקציית המסלול, בייצור מוגבל, ניתן לרכוש בחנות הדגל בדיזנגוף סנטר.

רנואר_2015_-_צילום_לם_וליץ_סטודיו_(323)רנואר_2015_-_צילום_לם_וליץ_סטודיו_(310)רנואר_2015_-_צילום_לם_וליץ_סטודיו_(277)

צעדו זו בעקבות זו על במה עגולה ורחבת ידיים, שנבנתה באחד מביתני גני התערוכה צעדו, זו מול זו, קבוצות שונות של צבעים ודגמים לנשים ולגברים, לכאורה רעיון מוצלח שמאפשר לראות ולבחון את דגמי הקולקציה מכל הכיוונים והזוויות, את הצד הטוב והראוי שלה, אך גם את הזול והמרושל. ניתן גם לעמוד על  טיב העבודה ואיכות החומרים  שלמרבה האכזבה נראו זולים ומקומטים בקימוטים שיד מכונה לא יצרה וגם אינם תלויים בתחכום של מרקמי הבדים החדשים, אלא נובעים מגיהוץ לא מוקפד, תפרים מכווצים ומכפלות עקומות שנתפרו ברישול.

התצוגה המשולבת לאופנת נשים וגברים נפתחה בקבוצה של פריטי לבוש בצבע שחור ולאחריה צעדו יתר הקבוצות והדגמים שקשה היה למצוא בהם כתב יד ברור ומסודר אלא לקט של דגמים ברעיונות לא ממוקדים.  במקביל לדגמים ולצבעים  בעלי אופי שונה, כללה הקולקציה אוסף של סרבלים בגזרות אסימטריות מעניינות, שמלות וחצאיות מידי ומקסי, מערכות של חולצות וטוניקות  עם מכנסי ברמודה, חצאיות מכנסיים לנשים.  בנוסף היו בקולקציה הדפסים אבסטרקטיים, הדפסים ומרקמים גיאומטריים, הדפסי נקודות צבעוניות, הדפסים ומרקמי פסים ושילובי צבעים בעלי אופי קוטבי שהופיעו הן בקבוצת בגדי הנשים והן בבגדי הגברים. זו הייתה אחת מנקודות האור בקולקציה ששיקפה את מדיניות העיצוב העכשווי הדוגל בעיצוב דמוקרטי ומתיר לגברים ללבוש פריטי לבוש בעלי אופי נשי ולנשים דגמים מעוצבים ברעיונות שאולים ממלתחת הגברים. רעיונות שנראו בבגדי שני המינים כמו בדים בהדפס נקודות ופסים צבעוניים ששימשו לאופנת שני המגדרים  או שמלות שדמו למקטורנים קלאסיים של גברים עם כפתרה כפולה. בנוסף נראו בתצוגה שמלות “אוהל” מתרחבות בגזרת האות A ,מעוטרות בכיסים מרובעים גדולים, אוסף של סרבלים לגברים ולנשים בגזרות מרווחות ואסימטריות, פריטים בגזרת מעטפת, שמלות וחצאיות מקסי ומידי, חצאיות מכנסיים, וחצאיות מתרחבות בגזרה מתעגלת, חולצות בטן, כותנות גדולות עם שרוולי קימונו וכיסים צבאיים.

אכן לא  קל לעצב קולקציה טובה קוצרת שבחים, אך גם לא קל ולא נוח לבקר ולקטול, ובמיוחד כאשר כוונת הביקורת אמורה להיות בונה  ואמינה שפונה ליוצרים עם רקורד מצטיין, מעצבים שלא אחת הוכיחו את כישוריהם בניהול יצירתי, עיצוב קולקציות ואירועי  אופנה  מצטיינים.

ביחד
 

הקולקציה של קסטרו –  לחופש עוצבה

צילום: אבי ולדמן

המסע הארוך ופקקי התנועה להיכל הספורט של תל-אביב וגם ההמתנה הממושכת והמייגעת עד תחילת התצוגה לא הרתיעה את ההמונים שנהרו, כרגיל, לתצוגה של קסטרו,  אם כדי לצפות בבשורות של מותג האופנה הנחשב  או כדי להיראות במחלצות מתוכננות שצדות את עדשת המצלמות. ואכן על התצוגות של קסטרו לא פוסחים, פשוט מתלבשים ובאים.

כמדי עונה, מקפידה קסטרו לשמור על גורם ההפתעה, בין שזה בחירת אתר חדש להצגת הקולקציה, עיצוב הזמנות מושקעות ורלוונטיות לנושא התצוגה, עיצוב מיוחד לבמת המסלולים, לתפאורה והמוזיקה המלווה. ואכן ההזמנה לתצוגה הייתה מיוחדת ורומזת על דברים שאמורים להתרחש בתצוגה. להזמנה המקופלת ונפתחת  כהרמוניקה היה עיצוב  מקורי שמזכיר טכניקה של קיפולי נייר יפניים על גביה הדפס פרחים גראפיים שדומים להם עיטרו פריטי לבוש בקולקציה. מסלול התצוגה התפרש על במה רחבת ידיים, שהוקמה במרכז היכל הספורט,  כשבשוליה נטוע עץ שדוף. ליווי מוזיקלי של דיקלה ולהקתה השלים את אופייה הפולקלורי- ישראלי של קולקציית המסלול לקיץ 2015. כן, יש מקום לאופנה ישראלית וקסטרו  הציגה אותה באמצעות האוסף המיוצר  בכמות מוגבלת, למרבה הצער, ונמכר בחנות הדגל בדיזנגוף סנטר ובאתר האינטרנטי של החברה. אוסף טוב ונכון השונה מהאוסף המסחרי  המשווק בכל חנויות הרשת.

קסטרו תצוגת קולקציית מסלול אביב 2015 צילום אבי ולדמן _117

RUNWAY COLLECTION , מונח שמצביע על סגנון ייחודי ואפילו מהפכני משקף את משנתה של קסטרו ככוח אופנה מוביל. הפעם, עם היד על דופק הזמן והמציאות, השיקה קסטרו אוסף מפוכח, חכם ורלוונטי, מושקע ומאוזן, בניגוד  למצופה מאוסף מתחכם שדורש הסברים והצטדקויות  על מהותו הנועזת. ואכן התצוגה הייתה אחת  הטובות והמרשימות שהוצגו לעונת הקיץ, מצעד הרמוני של פריטי לבוש  שנותנים מענה למגוון רחב של אנשים וטעמים. קולקציית מסלול לקיץ 2015 של קסטרו מדיפה ניחוח של קרוז ועונה על קריטריונים ספציפיים של צרכי אופנת  החופשות . קרוז או רזורט הינם מונחים צעירים בלקסיקון האופנה, שכבר אינה מיועדת למסעות שיט ביאכטות לחופים או אתרי נופש של האלפיון העליון. האופנה שבמקורה יועדה לעשירים שהתקשו להמתין שישה חודשים בין תצוגות הקיץ לתצוגות החורף על מנת לחדש את המלתחות, שולבה כמחזור נוסף לסבב התצוגות המתקיימות בבירות האופנה. בדומה לבגדי הקרוז עיצבה קסטרו סגנון לבוש נוח ובלתי מתאמץ מבדים טבעיים; בדי כותנה, משי, פשתן, ויסקוזה וג’ינס. מערכות לבוש ספורטיביות, נשיות ואלגנטיות, גלביות וכפתנים, שמלות וחצאיות מידי ומקסי,  בגזרות חופשיות וזורמות לצד שמלות וחולצות מעטפת. מכנסיים עם קו מותן טבעי באורכים שגולשים לאורך הרגל, סרבלים ארוכים וקצרים, מערכות של חולצות וטוניקות, בגדי ג’ינס בחזות חדשה. סנדלי רצועות מצטלבות בסגנון גלדיאטורים, סנדלים תנכיים בעיצוב חדש, נעלי ספורט ואביזרים מחומרים טבעיים כמו חרוזי עץ ואבן כהשלמה לסגנון הפולקלורי החדש. סגנון שניזון ממורשת האופנה המקומית, ממחוזות חופש בינלאומיים, כמו גם מסגנונות לבוש איקונים שאולים ממלתחות אופנת הקרוז או הרזורט.

קסטרו קולקציית מסלול אביב 2015 castro runway collectiom צילום אבי ולדמן _020קסטרו תצוגת קולקציית מסלול אביב 2015 צילום אבי ולדמן _014קסטרו תצוגת קולקציית מסלול castro runway collection אביב 2015 צילום אבי ולדמן _102

באותה רוח ובאותה אווירה קסומה של חופש  עוצבה גם קולקציית הגברים שמתנערת  מהמראה החנוני  במערכות לבוש מעונבות. מעצבי קסטרו הציבו מסרים חדשים איכותיים  ומסוגננים יותר ומאפשר לטפח סגנון לבוש אינדיבידואלי, מראה ייחודי בחזות אינטלקטואלית שמזכירה, בגישתה, את סגנון הלבוש שמוביל עברי לידר. אכן סגנון לבוש תרבותי חדש שמטלטל את מלתחתם של הגברים ומנער אותה  מאבק השגרה והפופולאריות. כל מה שהכרנו עד כה, בין שאלו מכנסי סקיני, ג’ינס מטולא, ספק דהוי, ספק מלוכלך מפנה את מקומו לטובת אופנה נקייה, צחורה ומגוהצת. מגזרות צמודות  עובר העיצוב לגזרות מרווחות ונוחות ובדים רכים ונושמים. החולצות בגזרות מרובעות, לכותנות צווארונים סיניים, למכנסיים שלא יודעים מה זה סקיני, גזרה רחבה, לגזרות הקלאסיות של המקטורנים מתווספים מקטורנים נטולי צווארונים ודשים באורכים קרובים לקו המותן.

קסטרו קולקציית מסלול אביב 2015 castro runway collectiom צילום אבי ולדמן _048קסטרו קולקצית מסלול סנדלים 399 שח מכנסי בויפרינג כתומים כותנה ופשתן 299 שח צילום אבי ולדמן .jpgקסטרו תצוגת קולקציית מסלול אביב 2015 צילום אבי ולדמן _074

קולקציית הנשים והגברים של קסטרו, הייתה אחת הטובות, המגובשות  והמוקפדות שעוצבו לקיץ,  אוסף שווה, מגוון ויעיל של פריטי לבוש שעברו סדרת גיבוש ורענון באמצעות גזרות חדשות, מלאכות יד, רקמות וחריזות שהעניקו להם  חזות משופרת, צעירה ושורדת שעונה על אמות המידה של מלבושי נופש. מעצבי קסטרו עיצבו מראות חדשים בקשת צבעים נעימה ורגועה; צבעי נופים מקומיים, אדמות  וחולות, צבעי ים ואגמים צלולים, צבעי זריחה ושקיעה לצד צבעים קלאסיים כמו שחור ולבן, שמנת, בז’, אבן וירוק זית – לנשים, לבן צחור, תכלת, אפרסק, כחולים, בז’ים, מוקה וחום – לגברים בנוסף למרקמי משבצות והדפסים אתניים  שמתמזגים בהרמוניה עם הצבעים האחרים.   

קסטרו תצוגת קולקציית מסלול castro runway collection אביב 2015 שמלת משי צהובה 699 שח צילום אבי ולדמן _031קסטרו תצוגת קולקציית מסלול castro runway collection אביב 2015 צילום אבי ולדמן _038 

הקולקציה של גולף -נושפת בעורפה של האופנה

צילום: אבי ולדמן

לרגע נדמה היה שאנחנו חלק מקהל שממתין לתצוגה, בפתחו של אחד האוהלים הלבנים בבירות האופנה, אלא שהפעם האירוע  לא התרחש בניו-יורק וגם לא בפאריז אלא בתל אביב, ברחבת החנייה של גולף. אוהל מחופה יריעות לבנות ותפאורת פאנלים ענקיים  דמויי גזרות נייר במראה נופים, שעיטרו גם את ההזמנה לתצוגה.  מסלול לבן ניצב במרכזו של האוהל ומשני צדדיו שורות, שורות של ספסלי עץ טבעי, כשעל כל מושב הונח עציץ שבתוכו אדמה ושקית זרעים. רק לאחר התצוגה  ניתן היה להבין את משמעות  הרעיון שחשף את המהפך שגולף  מתכננת, ואת תהליך ההשקעה המקביל לחריש עמוק  זרוע תקוות שאמורות  להוביל לצמיחה ולפריחה של החברה על רבדיה השונים.

golf hall

טעות לחשוב שגולף הציגה את אופנת שנות השישים או השבעים שהטביעו את חותם סגנונן על יצירות  המעצבים מאז ועד היום. כאשר סגנון חוזר על עצמו הוא איננו מזוהה עם מי שעיצב אותו האחרון אלא נשאר חיקוי או העתק. הוא יהיה נכון ומקורי כאשר ילווה בתכנים חדשים מותאמים לתקופה, לטיב החומרים, לסגנונם וטעמם האישי של המעצבים. הקולקציה החדשה של גולף לא  הייתה הד לעשור זה או אחר, אלא אוסף  של רעיונות שניזון מדפי ההשראה בסטודיו ומאווירת העיצוב  של התקופות המוזכרות שתורגמה לאופנה ריאלית ועכשווית.  הגדילים והרקמות, הקפטנים, הסרבלים והשמלות הרומנטיות, שנצפו בתצוגה, אינם ירושה מארכיוני העיצוב של שנות ה-60 וה-70 אלא פרי של  התייחסות נוסטלגית לאותם עשורים ונכס מקורי ובלעדי של גולף שאינו דומה לעיצובים שהיו אז וגם לא לאלו שהוצגו לאחרונה על מסלולי אופנה אחרים.

golf avi אבי ולדמן 2GOLF-תצוגת-אביב-קיץ-2015-צילום-אבי-ולדמן-58GOLF-תצוגת-אביב-קיץ-2015-צילום-אבי-ולדמן-202 (2)

התצוגה של גולף שסוגננה  באנינות טעמו וכישוריו הדידקטיים של סיימון אלמלם, נפתחה בסדרה של  דגמים רומנטיים מעוצבים מתחרות, רשתות ורקמות צחורות. מסר  אופטימי פייסני, שלמרבה הצער זר לאווירה בה אנו חיים כיום.

לאחר הקבוצה הרומנטית הנחשקת שעשויה  להתאים גם לחתונות צנועות, זרמה הקולקציה לאורכו של המסלול בהשראת סיפורי אופנה שאולים ממקורות וזמנים שונים.  קשה למנות ולתאר את המגוון הרחב של הדגמים שלמרות  נושאיהם השונים ניכרה בהם נאמנות למסורת הדנ’א של גולף וכתב ידה החדש. סגנון לבוש שנותן תשובות  למגמות אופנה פופולאריות אך נושא גם  תווית  ייחודית שמזוהה עם מדיניותה החדשה  של גולף. הקולקציה כללה חליפות עסקים וקריירה, פריטי לבוש בחזות עירונית  או כפרית, מערכות מחויטות שמציגות את מראה החליפה החדשה המורכבת ממקטורנים ארוכים, עם או ללא שרוולים, שמלות וחצאיות כפריות בהדפסי פרחים וגוונים חמים,  פריטים ומערכות ג’ינס חדשניות במגוון מדורג של גוונים כחולים,  אוסף של פריטים בסגנון היפי, רוקיסטי  ובוהמי, ומערכות מסוגננות שמאפיינות את עידן הגראנג’ – סגנון לבוש בלתי מוקפד ובלתי מותאם במכוון, ואוסף של בגדי זמש ועור;  מקטורנים, מותניות, ומכנסיים קצרים וארוכים מעוטרים בגדילים ושרוכי רכיסה.  את קולקציית הנשים והגברים השלימו אביזרים תואמים, נעלי ספורט , סנדלים שטוחים ונוחים וסנדלים עם רצועות מצטלבות. בלטו בתחום האבזור  תיקים בסגנון חדש ומקורי, ביניהם תיקים בעיצוב גיאומטרי, תיקים תלויים על חגורה אותם ניתן לחגור על המותן או להצליב על הגוף.

GOLF-תצוגת-אביב-קיץ-2015-צילום-אבי-ולדמן-188 GOLF-תצוגת-אביב-קיץ-2015-צילום-אבי-ולדמן-94

“מעבר לעבודה הסיזיפית של המעצבים עסקנו במחקרים אינטנסיביים כמו גם בארגון פורומים של לקוחות, גיוס מובילי דעת קהל בעלי עמדה בתחום החברתי, העיתונות, האופנה  והסלבריטאים.  מגמה שתוביל אותנו לשינוי עמוק ויסודי, להישרדות וקידום ואל מורשת הידע והאיכות של גולף. לסגנון המסחרי והפריטים הבסיסיים, שנהגנו לראות שנים ארוכות, יתווספו מדפים וקולבים המיועדים לאופנה חדשה במלוא מובנו של המונח”, אומרת רווית נאור מעצבת ותיקה והמנהלת המסחרית של גולף.

golf2647 IMG_2585

IMG_2650 (1)

גולף הנושאת היום את דגל הרפורמה מהווה  תחרות מאיימת על מותגי אופנה  מובילים.  “צוות הניהול והעיצוב של גולף לא רצה להמשיך ולדשדש בבינוניות אלא לעבוד תוך הערכה וכבוד לאופנה בתקווה להפוך את חברת ההלבשה למותג אופנה”, מסכמת  רווית נאור. ואכן, לאחרונה הועם הצל שליווה, שנים ארוכות, את סגנון הלבוש של גולף  שפתחה דף לבן למדיניותה, לאסטרטגיה ולתכנים אתגריים חדשים. מרוץ הישגי שיהיה יריית אזהרה לתעשיית האופנה המקומית.

הכותבת הינה מעצבת רבת פעילות במפעלי אופנה בארץ ובחו”ל ועשרות שנים של הוראה אקדמית. נעה מקיימת ראיונות עם מעצבים מובילים לכתבותיה המלוות בתצלומים בתצוגות המעצבים בבירות העולם. בישראל, בנוסף למגזין לוטן, כתבותיה בעיתונות היומית בחוברות תרבות ובמגזינים מקצועיים.

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר