רוצים לשמור על הסביבה? השתמשו בחלונות עם בידוד תרמי *

מאת : עמית רוט.

כאשר המבנה מעוצב בצורה נכונה, תוך שימוש בחלונות ובקירות מבודדים תרמית, מעבר האנרגיה של חום וקור הוא קטן מאוד, מה שמפחית בצורך להשתמש בחשמל לחימום וקירור או בחימום בגז או בנפט. המשמעות – חסכון משמעותי במשאבים, בזיהום אוויר ובאנרגיה.

כשאנו פותחים בזעזוע את מעטפת חשבון החשמל, רובנו שואלים את עצמנו “על מה הוצאנו כל כך הרבה?”. התשובה לשאלה היא בעיקר על קירור וחימום, כלומר על מזגנים ותנורים. ואם הוצאות הקירור והחימום פוגעות כל כך קשה בכיס שלנו, חישבו לרגע עד כמה הן פוגעות באיכות הסביבה.

בידוד תרמי - רמי ארנולד

פרופילים בעלי נתק טרמי, בניגוד לפרופילים רגילים, מורכבים משלושה חלקים –  שני הצדדים החיצוניים עשויים מאלומיניום והחלק האמצעי עשוי מפלסטיק שנקרא פוליאמיד, כאשר הצורה הכללית של הפרופילים דומה מאוד לפרופיל הרגיל. הפלסטיק הוא חומר שאינו מעביר טמפרטורה ולכן האלומיניום (כמתכת שכן מעבירה טמפרטורה) מורכב עם חלקי פלסטיק, וכך הטמפרטורה אינה עוברת החוצה ופנימה – אין מעבר אנרגיה ואין גשר ליציאת קור וחום.

תהליך התכנון של פרופיל טרמי מורכב יותר מתכנון פרופילים רגילים, משום שעל המתכנן לקחת בחשבון את המיקום של השבירה הטרמית בפרופיל בצורה כזאת שבכל מצב לא יהיה מעבר של טמפרטורה מהחוץ פנימה ולהיפך. מה זה אומר? השבירה הטרמית חייבת להיות אחידה באותם מקומות, תוך התחשבות בפרזול שחייב להיות מורכב על הפרופילים במהלך זיגוג הזכוכית. במערכת בעלת נתק טרמי ניתן לזגג רק זכוכית בידודית ולא זכוכית רגילה.

מדוע החלונות הטרמיים אקולוגיים? מעבר האנרגיה מהפנים לחוץ וההפך הוא קטן יותר. כדי להשיג תוצאה אופטימלית, חשוב גם שהקיר הבנוי יהיה מבודד בפני הטמפרטורה באופן טרמי, ולא רק החלונות, כמו שמתרחש למשל בבלוקים של איטונג. בנוסף, קיימים בלוקים מיוחדים שבמרכזם קלקר, אשר שובר את מעבר הטמפרטורה ואינו מאפשר מעבר של חום וקור.

כאשר המבנה בנוי בצורה נכונה, מעבר האנרגיה של חום וקור הוא קטן מאוד, מה שמפחית בצורך להשתמש בחשמל לחימום וקירור או חימום בגז או בנפט. המשמעות – פחות משאבים, זיהום אוויר ואנרגיה. מספיק שנחמם או נקרר פעם אחת והחום יישמר ולא יזלוג החוצה.  במצב אופטימלי, בו כל החלונות יבנו בבידוד תרמי והבנייה תהיה בעלת מאפיינים טרמיים, צריכת החשמל תרד באופן משמעותי. פחות חשמל אומר פחות זיהום אוויר לייצורו, ובכך תרומתם של החלונות הטרמיים לאקולוגיה.

השימוש בחלונות תרמיים אינו נפוץ בארץ בעיקר בגלל המחיר – פרופילים בעלי נתק תרמי יקרים משמעותית מפרופיליי אלומיניום רגילים, אך כאשר מחשבים את העלויות לטווח ארוך, מדובר למעשה בחסכון עקב הוצאות החשמל המופחתות.

AD67T-צילום-כותרת-מוצר

יתרון משמעותי נוסף של החלונות התרמיים קשור לפן האסתטי – היכולת לצבוע כל צד של הפרופיל הטרמי בצבעים שונים, מה שחשוב מאוד לאדריכלים ולמעצבים. הצד החיצוני צבוע בהתאם לצבע של הבניין והצד הפנימי בהתאם לבחירתו של הארכיטקט ומעצב הפנים. אפשרות אסתטית נוספת שניתנת למימוש בעזרת הפרופילים הטרמיים – הקיר החיצוני עשוי מאלומיניום והפנימי עשוי מעץ, מה שמספק בידוד טרמי מצוין וגם מעניק תחושה כפרית ופסטורלית של עץ, מה שכמובן נפוץ מאוד באירופה. בבידוד רגיל לא ניתן ליצור פרופיל פנימי מעץ, בעוד שבבידוד תרמי ניתן לעצב את העץ בכל צורה שרוצים. ישנם יצרנים היודעים ליצור חלון המשלב יחד עץ ואלומיניום וכך הטמפרטורה אינה עוברת דרך העץ, בעיקר כאשר מוחדר פלסטיק ופי וויי סי בין העץ לאלומיניום. כיום, ניתן לבצע גם מערכות פתיחה על ציר ומערכות הזזה בשיטה של נתק טרמי בנוסף לחלונות הקבועים.

בימינו, קיים שימוש הולך וגובר בפרופילים טרמיים בבתי חולים ובעיקר בטכניקות של בנייה ירוקה. המשרד לאיכות הסביבה מתעניין מאוד בפרויקטים של בנייה ירוקה וכתוצאה מכך גם בעיצוב חלונות בעלי נתק טרמי, אך הדבר דורש הקצאת משאבים משום שהבנייה כאמור יקרה יותר, אך הרווח הוא לטווח הארוך ולשנים קדימה, דרך חיסכון משמעותי בחשמל לצרכי חימום וקירור.

לבנייה האקולוגית רבדים רבים מעבר לתחום החלונות המבודדים תרמית, כמו מחזור המים בתוך הבניין, בניינים המשלבים בתוכם צמחיה ירוקה כדי לייצר יותר חמצן ומרכיבים רבים נוספים. באירופה קיימים בניינים רבים בהם הגג משמש כגינה עם דשא וכך הבניין מייצר חמצן לסביבה. באירופה קיימות גם נקודות ירוקות רבות בתוך השטח העירוני המתפקדות כ”ריאה ירוקה” ומפחיתות משמעותית את זיהום האוויר.

אבל כמו שאומר המשפט, “מה לעשות שאנחנו לא אירופה?”, אולי בסוף נהיה…

*הכותב הוא מנהל הפיתוח של חברת אלובין מקבוצת אריה סגל, המפתחת, מתכננת, מייצרת ומשווקת מערכות אלומיניום לבניין, מזה חמישים שנה.

 

 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר