​​​​שוק או כאוס יפהיפה / כתבת נעה ארבר​

לונדון לא חכתה לי, אני חכיתי לה. התגעגעתי ללונדון לכל אותם המקומות בהם נהגתי לבקר- לתיאטראות, למוזיאונים, תערוכות ושווקים, וכמובן התגעגעתי לתבשילים במסעדות אליהן התמדתי לחזור. אלא שהביקור הפעם היה קצר וממוקד ובהתאם לכך היו גם התכניות – מועטות. הבטחתי לעצמי שבביקור זה לא אפסח על DOVER STREET MARKET LONDON – DSML שוק אמרתי? אכן כן, אך בניגוד למשמעות הפופולרית, הלעתים נחותה, במקרה הזה מדובר באתר יוקרתי וכזה הוא שמו של הבוטיק המיוחד שהקים בלונדון מותג האופנה היפני COMME DES GARCONS. ליתר דיוק, מדובר באכסניית עיצובים שהגתה, תכננה ועיצבה ריי קוואקובו המעצבת ובעלת המותג, אותה מנהל אדריאן יופה, שותפה לחיים ולעסקים. כל מה שדמיינתי וחשבתי ובמיוחד ציפיתי שאמצא בשוק מקורי כמו זה לא דמה למה שקיים במציאות. ב-DSML, בדומה לאופיים של שווקים, ישנם המון דברים, בגדים, עדיים, אביזרים, ספרים, בשמים, וגם חפצים ורהיטים, ובכל זאת אין דומה לתופעה העיצובית המרתקת הזו, שהגתה קוואקובו – מעון לעיצובים שמעורר השראה ומפרה את הדמיון.

Noir kei ninomiya – האוסף השחור של קיי נינומייה


Molly Goddard הבמה של מולי גודארד


Pocket Shop מרחב קופסאות פרספקס עם חולצות T של קום דה גרסון

אם צירוף השמות קוואקובו ויופה נשמע מוזר, הוא אכן כזה ומערכת הזוגיות של הצמד בהחלט מתמיהה. קוואקובו היפנית ויופה היהודי, הצעיר ממנה בעשר שנים, הם זוג נשוי שהאופן בו הם מתנהלים ומנהלים את הזוגיות שלהם ואת אימפריית האופנה והעיצוב ראוי להערצה. קוואקובו אישה חזקה, עצמאית, ומסתורית, “היא הבוס שלי, אני הפועל שלה”, אמר יופה באחד הראיונות. קוואקובו ויופה חיים בשני עולמות, האחד הוא מקום העבודה המשותף והאחר חייהם הפרטיים, המוצנעים מאוזני הציבור ודפי המדיה, אורך חיים המבטיח אריכות. היא אחראית לתדמית היצירתית של כל תחומי היצירה והעיצוב של קום דה גרסון, גרה ופועלת בסטודיו בטוקיו ומבקרת באירופה פעמים ספורות בשנה. יופה, לעומתה, מתגורר באירופה ומגיע כמעט כל חודש לטוקיו, בנוסף הוא המנהל הכללי של קום דה גרסון ונשיא רשת DSM. גם בשיחה אישית, שקיימתי עם קוואקובו, לאחר שזיהיתי את ייחוד התנהלותה היצירתית ולאחר שנודע לי על נישואיה ליופה, לא הצלחתי להעלות בחקתי ולו שמץ של מידע על עולמם הפרטי ולבטח לא אודות השידוך המוזר.

לא נכון יהיה לכתוב על מהותה השונה של רשת חנויות DSM, מבלי להזכיר את ייחודה של קוואקובו, הוגת המותג, כאישה, אמנית מהשורה הראשונה ואשת עסקים ממולחת. הרי עד לנישואיה עם יופה ב-1992הייתה זו היא שיזמה, עיצבה, וניהלה בעצמה, את אימפריית האופנה שהשיקה כ-27 שנים לפני שנישאו.

מעטים הם הבוטיקים המצויים בבירות האופנה שמתנהלים באותה חשיבה, אולם ה”שוק” הבוטיקי  DSM שונה מכולם. חלוצה בין אכסניות העיצוב הגנריות היא ” CORSO COMO 10″ שהקימה במילנו קרלה סוזאני. סוזאני איקון תרבות ואופנה הנחשבת לאורים ולתומים של בוטיקאות אוונגרדית, הקימה את האכסניה האמנותית שכתובתה הפכה לשם מותג החנות ושם רשת החנויות התאומות שהוקמו בטוקיו, ניו-יורק, שנחאי, וסיאול. גם “קולט” הייתה חנות קונספטואלית מובילה בתחום העיצוב האוונגרדי האקסלוסיבי אותו יסדו קולט רוסו ובתה שרה אנדלמן בפריז. חנות קונספטואלית שהקדימה את זמנה והציגה דברים שניתן היה להשיגם לפני שאנשים ידעו שהם קיימים או הפנימו שהם חושקים בהם. ואמנם, קולט הפכה ל”מכה” של אופנה ועיצוב מהפכני ואין מי שמתעניין באופנה ובעיצוב חדשני שלא עלה לרגל לקולט, ולא בהכרח לקנות, אלא בעיקר על מנת להתעדכן, לראות וללמוד את בשורות העיצוב, להתנחם במטעמי המסעדה המיוחדת או לגמוע מעשרות מימי המעיינות שהובאו אליה מרחבי העולם. אלא שבדצמבר האחרון במלאות לקולט 20 שנה פרשה קולט רוסו מהבמה והחנות נסגרה, כל מעריציה שלפו ממחטות. ואכן “ללא קולט קיומה של ‘קולט’ הוא בלתי אפשרי”.

Rose Bakery


אוסף האביזרים מרחבי העולם של Michael Costiff

יתכן שהרעיון של קולט ושל קרלה סוזאני היה מקור תשוקתה וההשראה של ריי קוואקובו שהשיקה ב- 2004  את-DSM- דובר סטריט מרקט בלונדון ובהמשך את סניפיה הנוספים בניו-יורק, הגינזה בטוקיו, בייג’ין, סינגפור ובקרוב גם בלוס אנג’לס. אחרי הכל קולט, כמובילת סטייל, הבינה והאמינה  בכישוריה של ריי קוואקובו ובעיצוביה הרדיקאליים לקום דה גרסון והמשיכה לשווק אותם גם לאחר פתיחת החנות בלונדון או החנות של קום דה גרסון בפריז. קוואקובו, ה”שמאלנית” של עולם האופנה, ומי שהכירה את תת תרבות השווקים הלונדונית, המשיכה, בדרכה, להתנער מחוקי האפנה והעיצוב המוכתבים על מנת ליצור עולם אמנותי משלה; עיצוב אחר חוצה גבולות וחוקים מוסדרים. דווקא בלונדון עתירת חנויות המעצבים, בתי האופנה העילית והשווקים הפופולאריים, העדיפה קוואקובו לפתוח את השוק הראשון שלה. היא לא רצתה להיות עוד חנות באחד הרחובות היוקרתיים והיקרים אלא העדיפה את אחד ממרכזי התרבות הנגישים לכל אחד. היא לא חלמה על בית אופנה מפואר ולבטח לא על במה נוספת לעיצוביה בלבד, אלא שאפה לסייע ולתמוך באמצעות האכסניה למעצבים בינלאומיים שעיצוביהם חייבים להיות אחרים. במה  לעבודות של יוצרים שחושבים כמוה וחממה למעצבים צעירים בה הם יוכלו לתת דרור לדמיונם וחזונם. רק כרטיס ביקור כמו זה עשוי לפתוח בפניהם את שעריו של שוק דובר, מקום שמשדר סובלנות ושוויון הזדמנויות, מאפשר למעצבים מבטיחים, לטעמה של קוואקובו, ולבתי אופנה מובילים בעלי סגנונות מנוגדים להסתופפף, זה לצדו של זה, תחת חופת גג אחת.

 

צריף מגרוטאות שעיצבה קוואקובו לחנות המקורית וניצב במרכז קומת הכניסה של החנות החדשה

“כאוס יפהפה” כפי שאדריאן יופה, נשיאה של רשת DSM, מכנה את החנות רבת המותגים ואת אופייה הקוטבי. במבוך נתקלים כבר בכניסה לחנות, מימין מוצבים ארוניות ופעמוני זכוכית שאצורים בתוכם אלמנטים מוזהבים דקורטיביים, ספק פסלים ספק עדיים מופלאים ביניהם מרחפים פרפרים. קיטשי? אכן כן, ובמלוא מובנו הטוב של המונח, במידה ולא נוח לתאר במילים כאלה את הסכמותיה של קוואקובו שהעניקה למוצגים דרכון כניסה. במרכזו של האולם ניצב אלמנט תיאטרלי מסתורי, וילון ספירלי מצוייר הניראה כמבוך או כמו מתחם מדידות. סמוך אליו ניצב אוסף אוונגרדי של אופנת טרנסג’נדרי לגברים בעיצוב ג’ונייה ווטאנאבה, המעצב הרדיקאלי, שנעליה הענקיות של קוואקובו מתאימות בול למידותיו היצירתיות. בסמוך אוסף שעיצבה קוואקובו ל”ביטלס” בשנת 2009, ובסמוך אוסף כובעים סלקטיבי שעיצב סטפן ג’ונס, המונחים על מגדל כיסאות בגווני לבן, שחור וזהב. מופלא ומפליא ביותר מבנה, המוזר  בחזותו הנטושה, צריף העץ הבנוי מגרוטאות, שעיצבה קוואקובו לחנות הראשונה ומצאה לו מקום מכובד במרכז אולם הכניסה. אלא שאין מה לתהות וגם אין מקום לשאול או לפקפק בהחלטותיה של המעצבת שבועטת במוסכמות. למי שמעיזה לעצב בגד בעל שלשה שרוולים ועוד כהנה וכהנה טעויות מכוונות, מותר להדר את הבוטיק הגזעי בצריף נטוש.  וכך, ככל שיורדים או עולים מקומה אחת לאחרת, המבוך לא מתבהר העיצוב הכאוטי של החנות הוא אחד מצווי העיצוב של קוואקובו.

 

מגדל הכובעים בעיצוב סטפן ג’ונס


המתחם של ג’וצ’י

כלובי המתכת במתחם אופנת הגברים

לפני כשנתיים עברה החנות מ-DOVER STREET לבית ברברי שהתפנה ב- HAYMARKET התיירותי, בנין שנבנה בשנת 1912 על ידי תומס ברברי והפך למפקדה של המותג הבריטי היוקרתי. מתוך כבוד והערכה לאדריכלות ההיסטורית הקפידה קוואקובו לשמור על מראהו החיצוני וסגנונו המקורי של הבניין, על מבנה החלונות והתקרות כמו גם על חדר המדרגות המקורי, כשבמקביל  נבנתה גם מעלית מודרנית שחולפת בין חמשת קומות החנות.

העיצוב המיוחד של החנות נוהל על ידי קוואקובו עצמה, כל מתחמי המותגים השונים של המותג קום דה גרסון, המתחמים של עיצוביה האישיים והמתחמים הציבוריים האחרים שאינם של המעצבים שאוספיהם מוצגים בחנות. החזות הכאוטית של החנות מתאפיינת לא רק במוצגים השונים אלא גם בעיצוב הפנים של החנות המתאפיינת בשימוש רב ומגוון של חומרים וסגנונות עיצוב מנוגדים. אלמנטים ישנים ועתיקים לצד קונסטרוקציות חדשניות מעוצבות מקלונסאות עץ ופרספקס, ממוטות וחוטי ברזל, לוחות זכוכית, מסכים מצויירים ומיכלי פרספקס שקופים בהם מוצגים הבגדים. בנוסף לכל אלה ועל מנת להדגיש את אופיים הקוטבי של עיצוביה מוצגים בחנות אלמנטים ארכיטקטוניים ענקיים ודמויות של דינוזארים נכחדים שמשתלבים בדיסהרמוניה מופתית שלא מפרה את ההרמוניה החזותית. מרשימה במיוחד התאורה בקומות השונות ובמיוחד התאורה האמנותית שעיצבה קוואקובו לקומה הראשונה ומורכבת ממוטות לד אנכיים המשתלשלים מהתקרה ומזכירים “מפל מים קפוא”. גם את עיצוב התאורה בקומות האחרות הפקידה קוואקובו בידיהם של אמני תאורה ידועים.

נכון היה להתחיל את הסיור בשוק דובר בקומת המרתף ולעלות ממנה קומה אחר קומה על מנת להבין ולהבחין בזרימת הסגנונות השונים והמתפתחים של החנות, אולם, נוח יותר לעלות לקומה החמישית ולרדת ממנה קומה אחר קומה. להתחיל את הסיור בקומה העליונה, ב”בית המאפה של רוז”, מסעדונת ביתית נעימה, בסגנון אנגלי- צרפתי, המציעה תקרובת שייעודה הקולינרי המזין והבריא משתנה מדי יום. כאמור, את עיצובי כל הקומות מלווה אווירה של תוהו ובוהו יפהפה, בה מתמזגים עיצובים של מותגי אופנה עילית לצדם של מעצבים חדשניים ומבטיחים. מעצבים צעירים בתחילת דרכם, שאת שמם לא היכרתי. ואמנם, אוונגרדי מול קלאסי וחדש ליד ישן מוצגים באווירה של ידידות ושיוויוניות שאינה תחרותית. כל מובלעת של מעצב או בית אופנה מעוצבת באופן שונה על ידי המעצבים עצמם. שעטנז של סגנונות וטעמים שיוצרים אווירה מפתיעה ומרתקת. להביט, לגמוע ולא לרוות מהיופי הרדיקאלי שמאפיין, בהתאמה מופתית, גם את כתב ידה ושפתה היצירתית של קוואקובו, את החשיבה המהפכנית  ואת העיצובים והמלבושים הדרמטיים שלה עצמה. בין חמשת הקומות ניתן למצוא פריטים מתוך הקולקציות השונות המופקות בבית קום דה גרסון, את הקולציה העילית של ריי קוואקובו, את אוסף בגדי הטריקו, את האוסף של קאוואקובו לנערות, האוספים השונים לגברים, את אוספי ג’ונייה ווטאנאבה מבית קום דה גרסון, מעצב שהתחיל כשוליה של קוואקובו והפך לאחד המעצבים האוונגרדיים שמציג את עיצוביו על מסלולי פריז.

במרחב הכניסה –וילון מצויר במבנה של מבוך


אוסף של ריי קוואקובו בנישה מוזהבת.

מרשים באופיו האפל והיצירתי מראהו הדרמטי של המתחם “שחור- KEI NINOMIYA” עיצובים בשחור, “רק שחור ולעולם שחור”, כדבריו של המעצב המוכשר, שמעצב את מותגו האישי בחסות קום דה גרסון. מיוחדת ומפתה פינת הכותנות שכל אחת שונה מרעותה מלווה בטוויסט תוקפני שמתכחש לסגנון הכותנת השמרנית, קלאסית לבנה. בין המוצגים מבחר יצירתי של חולצות טי עם הדפסים אמנותיים ואמירות מתכוונות המיוצרות, גם הן, בלעדית לשוק דובר. מפליאות במיוחד חנויות המיני המתופארות של בתי אופנה מובילים שמסכימים לתנאים השקופים והמגבילים של קוואקובו את יופה. ואכן צמד השותפים שלא יכלו להתעלם מנוכחותם המשפיעה של בתי אופנה מובילים, הזמינו את גוצ’י, בלנסייגה, ולנטינו, חוסיין שלאייאן, אזדין אלאייה, נינה ריצ’י, ראף סימון , ג’יאמבטיסטה ואלי ואת מעצב הכובעים הנודע סטפן ג’ונס שהסכימו לתנאי השוק, כמה מפתיע, לעצב אוספים ייחודיים ובלעדיים שדומים, אבל שונים מהדגמים המוצגים באוספים המשווקים לחנויות אחרות. כך נוהגים גם מעצבי העדיים והאביזרים הייחודיים שמספקים לדובר מרקט דגמים שונים מאלו שמוצגים באוספיהם. בולטת בייחודה, הפינה המעוצבת של מולי גודארד, בוגרת האקדמיה היוקרתית “סנטרל סנט מרטינס” בלונדון, שעיצוביה הרומנטיים הנחשקים מצויים במלתחות של שחקניות וסלבריטאיות וגם זכתה במספר פרסים כמעצבת מצטיינת. ציידי הכישרונות של דובר מרקט שזיהו את כישוריה של גודארד, הכלילו אותה ברשימה הנחשבת של מעצבים המציגים בחנות.

 

שמלת כלה מבד גלמי בעיצוב ELENA DAWSON

קל להבין ולאמץ את מדיניותם הפורה של קוואקובו ויופה ואת חזונם וכמיהתם להקים גלריה שמאחדת קצוות ואנשים וגם מעצבים שחושבים מחוץ לקופסה, שמאמינים, כמותם, שניתן לשנות את העולם, אפילו בקטנה, באמצעות גלריית מעצבים מזמינה המשווקת בעקביות את התפישה האתגרית חווייתית של המוסד שהקימו.

 

צילומים: יחסי ציבור,  DSML P.R.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר