שיק זול, רק היום! / כתבת נעה ארבר

שיק כפרי מתוך קמפיין הרזורט של Gucci לקיץ 2019, צילום יח’צ.

לא, זו לא שאגת הבאסטיונר, “שף הבוריקה” בסידרת הריאליטי MKR, זו קריאה נואשת שמתייחסת למפל ולנפולת השיקים הזולים שמציפים את עולם האופנה ומנטרלים את ה”שיק” ממהותו המזוככת. שיקים  שמתכחשים להגדרה המקורית והפכו את השיק, בעל כורחו, למצרך משומש, הזול ביותר בשוק האופנה. אפשר לדון בנושא, להתווכח ולהתמקח וגם להמציא את השיק הבא. אכן שיק היא מילה נפוצה בלקסיקון האופנה שכל זב חוטם מגלגל אותה, לטעמו, על לשונו. בדומה לטרנדים המובילים והייחודיים שהאמנו בהם אך בדיעבד הפכו להמוניים, כך גם השיק איבד מזהותו וטיבו האותנטיים. השיק, בגירסותיו הרבות, כבר איננו בהכרח מאפיין שלמות, אלא משגר פרשנות חסרת אמינות ומבלבלת שאינה מבהירה מה הוא שיק אמיתי, מה הוא מבטיח והאם הוא מקיים את הבטחותיו. ובכן, שכחו מה למדתם על כבודו של השיק האותנטי, זה שמעיד על נראות אלגנטית ומיומנת, על אנינות ואיכות. מה שנחשב כשיק פריזאי, PARISIEN CHIC, עבר גלגולים סערות ומהפכות אופנה והפך לעוד אחד מהמונחים המצויים בלקסיקון האופנה. רשימה ארוכה של  שיקים נסחרים, שמתעלקים על כל תופעה שהתרחשה, מתרחשת ותתרחש בעולם האופנה, אך למרבה האכזבה אינה בהכרח עונה על נתוניו הראשוניים של התואר המעטר אותם.

אין אבסורד גדול יותר מאשר להציב את ה”שיק הפריזאי” בשורה אחת עם שיקים חתרניים ואפלים, כיצד אפשר לשייך את השיק עם “פורנו שיק” או “הומלס שיק”- סגנון שמאופיין בחיבורים בין פריטי לבוש שאינם שייכים אלו אל אלו, ובמיוחד כאשר הם מרופטים ומלוכלכים. כיצד ניתן לבטא בנשימה אחת את השיק עם ההגדרה המבחילה “שיק נאצי” – מראה מיליטנטי שאול מסגנון הדגלים, המדים והסמלים הנאציים? גם ל”טרוריסט שיק”- שמיוחס לסגנון לבושם של בעלי דעות פוליטיות וחברתיות, מחתרתיות ורדיקליות לא מתאים להסתופף תחת אותה כיפה. באותה קטגוריה, זרה לכל מה שנחשב לאלגנטי ומהודר, מצוי גם “שיק צבאי”- הסוגד לגווני מדים, להדפס הסוואה ולנעלי לוחמים. ישנם גם שיקים נסבלים יותר למרות שגם הם פוגמים בשיק הפריזאי המקורי כמו  “לוליטה שיק”- סגנון ילדותי, מתקתק ולא עכשווי, שנולד על גדות ההיסטוריה של התקופה הויקטוריינית.  גם בשיק זה אין ולו שמץ ממטבעות הסטייל האנין שמכתיב השיק הפריזאי. לשיקים נוספים, למרות אופיים המקוטב שאינו מזוהה עם הסטנדרטים של השיק האולטימטיבי, ישנה זכות קיום בגלל מורשתם השורדת או הנחשקת. “בוהו שיק”, לדוגמה, המתקשר עם אופנה בוהמיינית, הינו סוג של התרפקות על סטייל לקטני שאפיין את ההיפים בשנות ה-70 של המאה שעברה, חזות שנוצרת ממשלבים הרמוניים וגם דיסהרמוניים של פריטי לבוש בעלי אופי שונה. ואכן הבוהו שיק הוא אחד הסגנונות השורדים והנחשקים גם היום, סגנון שחדר גם לאופנה העילית שמתפייסת עם חיבורים שנחשבו לאנטי קוטור, כמו עליונית יוקרתית מהודרת עם מכנסי גינס מרופטים, או מערכת של מכנסי ג’ינס וחולצת טי עם תווית מותגית. אכן סגנון  שמשקף את רוח האנטי  ואת המרדנות ששרתה על האופנה באותן השנים. אווירה שהתירה ועודדה נשים להתנהל כראות עינייהן, להיות וגם לא להיות נשיות ופמניסטיות בו זמנית.

סגנונו של ה”שאבי שיק” SHABBY CHIC, אחד המעניינים מכל השיקים, שאול מתחום אדריכלות – פנים וריהוטים, שיק שייחודו מתיר ומאפשר לסגנן ולשלב בין מודרני לעתיק וגם להקנות לאלמנטים חדשים חזות עתיקה. כך גם השאבי שיק באופנה מתיר את הכבלים ומתיר לשלב בין פריטי קוטור לפריטי אופנת וינטאז’, בין מראה עילי מהודר לבין  פרוע ומרופט – ניגודים שמשתלבים בהרמוניה חדשה שיש עליה הסכמה. ראוי להזכיר גם את ה”קז’ואל שיק”, ה”אקו שיק”- שיק אקולוגי, ה”שיק הגותי” האפל והקודר, ו”שיק אורבני”- שמציב סגנון עירוני אישי, קולי וחופשי.

מהרשימה הארוכה, שלא כולה מוזכרת, חובה להזכיר את ה”שיק איסלמי” שפולש היום לאופנה העילית. לא מדובר במעצבים ממוצא ערבי שיוצרים פריטי קוטור בסגנון אירופאי, אלא מדובר בסגנון הלבוש המסורתי , הדתי והעדתי, בכיסויי הראש והגוף למיניהם, בחיג’אב, אבאיה ובורקה שהתקבלו בסובלנות מופגנת באוספי האופנה העילית. זה אולי המקום להזכיר את ההתיחסות המינורית ל”שיק חסידי”, זו שהייתה לז’אן פול גוטייה באוסף החסידי שעיצב לחורף 1993, או האוסף באותה ההשראה שעיצב טום בראון, לחורף  הנוכחי.

שיק פה ושיק שם, שיק בכל מקום, אז איך יתכן שלא פגשנו ברשימה השיקים המנופחת את המונח “ג’ונגל שיק”? אפילו מוזיאון המטרופוליטן התייחס לתופעה הנצחית והמנצחת בתערוכה WILD: FASHION UNTAMED, שהוצגה בשנת 2004. שהציבה חיות פרא טורפות כמוטיב שולט בסגנונות האופנה. חלפו מאז כ- 15 שנים והתופעה לא שכחה, החיות לא אולפו וגם עולם האופנה לא. האמנם יש ולו שמץ של שיק בתופעה העיקשת ששורדת בכל תחומי האמנות מימי בראשית ולאורכה של ההיסטוריה? והרי בציורי קיר בתרבות העתיקה מלמדים שכבר במאה ה-13 לפני הספירה לבשה המלכה נפריטיטי, שמלת מקסי, חשופת כתף אחת, מודפסת במוטיב מנומר, תמונה שמזכירה דגמים שמסתובבים כיום חופשי ברחובות, והייתה גם אלת הנחשים וסמלי נחשים על כל צעד ושעל בכל התרבויות ובכל הזמנים.

האסתטיקות השונות שבמארג השיקים האקלקטי מדחיקות את השיק האמיתי אך חושפות את כוחה של האופנה, את הדרך בה נרקמים הטרנדים והאופן בו קורמים השיקים חזות מנצחת. יש להניח שהשיק הקסום והקוסם, כמו גם כל קופת השיקים האחרים השורצת על גבו, בין שהם ידידותיים ובין שהם דחויים, מקדמים את קיומה היצירתי והמסחרי של האופנה, גם כאשר הקלפים נטרפים והזרמים באופנה פורצים למחוזות בלתי הגיוניים.

מאיה נגרי – שיק הטורפים  

צילום: תום מהרשק

ג’ונגל של חיות פרא, נחשים ונמרים, אמנם בודדים, העסיקו את מאיה נגרי כאשר עיצבה את קולקציית החורף, נושא כל כך שולט ומשתלט שמעורר תהיות הכיצד? ואכן די מפליא שנגרי, שאינה מוכרת בנהייתה אחר טרנדים נדושים, תלתה את מבטחה בנושא כל כך נפוץ. אך היא לא לבד, אין כמעט מעצב או בית אופנה שמחסיר את חיות הג’ונגל ממטבחו. האמנם במטען הרעיונות שהיא הוגה, מדי עונה, חששה להחסיר את המונח “שיק ג’ונגלרי”? ואכן, אין להתעלם מהעובדה שמזה שנים ארוכות, יש לג’ונגל ולחיות הפרא השפעה מכרעת על אוספי המעצבים, מורשת שעוברת מדור לדור ותחילתה באדם וחווה שניצבו מול הנחש בגן עדן. אירוע מכונן בתרבות המערבית שהכתיב את גורל האנושות העוסקת, מאז ועד היום, במותר ובאסור, בהסתה ובפיתוי, בחטא ועונשו. הנחש, חיה אניגמטית מאיימת ומפחידה, סמל מקוטב לרוע אך גם לרפואה, שהטביע חותם ויראלי על תרבויות, אמנויות ודתות, השתלט על עולם האופנה. אתגרים פיזיים ואינטלקטואליים הם דרך חיים לנגרי. כבר בתחילת דרכה, כסטודנטית צעירה שזה עתה סיימה את לימודיה ב’שנקר’, גילתה נגרי אמיצות ותעוזה בתמיכתן השיקה את מותגה האישי. היא פנתה לנישה שאינה בהכרח סוגדת לטרנדים. זהו ייחודה של נגרי מזה כ-15 שנים. סגנון עיצוביה העקבי וכתב ידה המקורי נטוע גם באוסף שעיצבה לחורף. אוסף מגוון ושקול, שכאמור, שרד את מגפת הג’ונגל, ולו בגלל אופיים המאופק והנסבל של הדגמים שעיצבה. להדפסי חברבורות – המנומרים והנפוצים העניקה נגרי מניפת צבעים נעימה ואסתטית שאינה מזכירה את ההדפסים האגרסיביים המצויים בטבע. גם להדפס הנחשים העדיפה גוונים רכים ובמיוחד רגועים ולא מאיימים שנבחרו לדגמי הבגדים, אך לא לאוסף האביזרים, ובמיוחד למגפיים המזדקפים כנחש וחוצים את מפלס הברך.

באוסף שעיצבה לחורף מפגינה נגרי יכולת להכיל באותו האוסף מגוון שונה של שיקים, “שיק פריזאי” ו”קז’ואל שיק” ולצדם “בוהו שיק”, ולהחליק בשוויון דעת בין עיצוב מחויט לנשי, בין עיצוב מינימליסטי נקי ואלגנטי לעיצוב רומנטי, בין גזרות מפוסלות לגזרות רכות ומורכבות, מצטלבות ומתפתלות על צללית הגוף. סגנונות עיצוב, כביכול סותרים, שמשלימים זה את זה ומתגבשים לקולקציה שמדברת באותה שפת עיצוב ברורה ומובנת. נגרי בחרה לקולקציה מניפת צבעים חורפית, צבעים בסיסיים ולצידם גוונים חמים, צבעי שלכת נעימים ומעניינים בזהות חדשה שרק נוגעת בצבעים המוגדרים, וזה מה שנכון ויפה בבחירות של נגרי. בנוסף להדפסי הנחשים בלטו באוסף, בדים במרקמים שעירים דמויי פרווה, בדי משי עדינים ומרחפים, אריגים משובצים והדפסים שמזכירים קולאז’ של צורות גאומטריות צבעוניות. מיוחדת בקולקציה קבוצת בגדי עור מעניינים, מעוצבים ותפורים בקפדנות מרבית.

   

אתגרים, אישיים  יצירתיים ויצריים מנחים את התנהלותה של נגרי. חזותה המרשימה, התמירה והמוקפדת, לבושה בדגמים תוצרת ביתה, מעידה על אופיה הטוטלי והנחוש, על שיקול דעת מובנה באישיותה ועל כתב ידה הבטוח. ניכר שנגרי שבוייה לתנאים של אנינות ולסטנדרטים יצירתיים גבוהים שמנחים את הפקות האופנה ואת העיצוב האלגנטי והאיכותי.

את אוסף החורף בחרה נגרי להציג בין המוצגים ואוספי הפוחלצים של מוזיאון הטבע החדש ברמת אביב, חוויה שהעצימה את תוכנו של האוסף ואת יעודו לנשים אנינות טעם שמחפשות עיצוב איכותי, סמכותי נינוח ומחמיא.

 

סאקס – להתאהב כל יום מחדש

צילום: שי יחזקאלי

גילוי נאות, לצערי לא הייתי נוכחת בהצגת הקולקציה של סאקס לחורף. מאחר ואינני נוהגת לכתוב על תצוגות שאינני רואה, החלטתי לערוך סיור בוטיקים. פיתו אותי במיוחד הדברים שאמרו המעצבות רונית חלפון ובתה בר, ושבתה אותי ההשתפכות המילולית שלהן על אהבה טוטלית. רציתי להבין את משמעות ההגדרה “להתאהב כל יום מחדש” את האהבה שכבשה אותן והובילה להפקה הפיוטית של האוסף הרומנטי. יצאתי לדרך על מנת להצליב ולאמת את דבריהן עם מקורות ההשראה, לחשוף ולגלות את סוד אהבתן ואת הדרך שהובילה אותן לגיבוש נושא הקולקציה. לדבריהן הן מוצפות באהבה ופתוחות, כפי שהן מודות, ל”פרשיות” אהבה נוספות, אהבה לאנשים יקרים להן, לאהבה לחברה, לסביבה העוטפת, לאווירת הבית המחממת ובמיוחד לעבודת היצירה הממלאת ומלהיטה את ליבן. כן, ומעל הכל, כפי שהן מציינות, האהבה העצמית שהיא כה חשובה ונובעת מהסיפוק שבעשייה ומהתוצאה החזותית. כדי לממש את האהבה העצמית, על פי האג’נדה שלהן הן ממליצות לנשים להתבונן מדי יום במראה, לבחון כיצד הן לבושות, נרגשות ומתאהבות בעצמן.

  

אין ספק האג’נדה מפתה לבדוק את החזון ואת מימושו. לבדוק את הדגמים, והרעיונות, את האופן בו הם מוצגים והדרך המדריכה כיצד להסתגנן באמצעותם. כל דגם בפני עצמו וגם כיצד כל פריט משתלב עם דגמי האוסף האחרים. הייתה לי הזדמנות טובה לבחון את הדגמים מקרוב ואת תוכם כברם, למשש את איכויות הבדים ולאמת את העשייה המוקפדת. התאהבתי. אינני נוהגת לבחון אוספי אופנה במונחים של אהבה, מאחר והאהבה שלי איננה רלוונטית לארון הבגדים של אחרים. כמדווחת אני מנטרלת את אהבותיי האישיות ובוחרת לספר על אופיים של האוספים והעיצובים, על הסגנון והסטייל, האיכות והמקוריות שלהם. החשיפה לאוסף של סאקס שאבה אותי לחוויה אסתטית מעוררת השראה, לעיצוב מוקפד, לתכנים חדשניים ולאלגנטיות האחרת שמאפיינת את השיק הבוהמי של סאקס.

  

יתכן שלאחר מותו של ג’יבנשי, איקון הקוטור הצרפתי, במרץ 2018, או מדויק יותר לאחר שתלה את המספריים ופרש בשנת  1995 החלה גסיסתם של השיק הצרפתי והאלגנטיות הפריזאית. כך, ולמעשה כבר שנים קודם לכן, נפרצו המסלולים לאלגנטיות אחרת ולהגדרות שיק נוספות. סגנונות מקוטבים, כאלה שיש בהם היגיון ורבים נטולי היגיון בעליל. ואכן הרבה חן ואלגנטיות מצויים בדגמים הידידותיים של סאקס, שכל כך קל להתאהב בהם כל יום מחדש. אז  כל מי שהיא פתוחה לאהבות החדשות תמצא בסאקס אוסף מגוון של דגמים מעוצבים באווירה קלאסית, בקווי עיצוב נקיים ונינוחים מבדים אריגים ועורות משובחים. בנוסף לאלו מצטיינת באוסף, בדומה לאוספים קודמים, רוח השיק הבוהמייני – “בוהו שיק”, אווירה רומנטית שמאפיינת את עיצוביהן של רונית ובר, טעמים מאפיינים שנגזרים מהשילובים הקוטביים שהסגנון הבוהמייני מתיר, בדומה לטעם הקולינריSALTED CARAMEL, כפי שהן מגדירות, שמשלב מרכיבים מנוגדים שהתמזגותם מפתחת טעמים עדינים ומעניינים.

  

נאמנות היא מילת מפתח באופיו ובסגנונו הוירטואוזי של SACK’S, נאמנות שמצויה בקפדנות ובשמירת זהותו ותכניו היצירתיים. נאמנות לעשייה מושקעת, איכויות ובמלאכות יד מוקפדות. סאקס הוא מותג שמקפיד לשמור על זהותו היצירתית ועל שפת העיצוב המוכרת, שפה שמתפתחת ומשתכללת על ידי פריצה למחוזות עיצוב חדשים והעצמת נוכחותם החזותית של הדגמים.  התנהלותה של סאקס מאפשרת למותג להתפרש לנישות עיצוב חדשות ולהציג פריטי לבוש לעונות ויעדים שונים. פריטי לבוש קלילים לעונת המעבר לצד פריטים מעוצבים ברוח הקז’ואל שיק, דגמים ברוח הסטייל הבוהמי בהשראת אווירת החופש וסגנון לבושם של ההיפים בשנות ה-70. ומנגד בגדי ערב אלגנטיים מעוצבים בגזרות מפתות מבדי יוקרה מעוטרים בשפע של אלמנטים דקורטיביים. בנוסף ומנגד פריטי לבוש בסגנון קלאסי מחוייט ונורמטיבי, שמתמזג עם חולצות משי מעוטרות בהדפסים וחולצות רומנטיות משופעות בעיטורי תחרה, מקבצות, תלתלי בדים, תיפורים וקיפלונים.

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר