תערוכת ‘כיפת ברזל ודמע’ – אמנות בצל מלחמה

במהלך חודש אוגוסט יציג ברוך אלרון את יצירתו ‘אמן בכל עת’ בתערוכת ‘כיפת ברזל ודמע’ הפתוחה לקהל הרחב, בחלונות המוזיאליים  בקניון עפר, רמת אביב.

ביום רביעי ה-20 לאוגוסט בשעה 19:30 יתקיים במקום אירוע מיוחד ומפגש אמנים.

התערוכה “כיפת ברזל ודמע”, ביוזמתם של דורון פולק ואיילת אמוראי-בירן, היא תערוכה  קבוצתית של למעלה מ-50  אמנים, פסלים וציירים. הרעיון העומד מאחורי התערוכה, כניגוד לדבריו של ציצ’רו, המדינאי והפילוסוף הרומי – המוזות של אמני ישראל לא שותקות גם כאשר רועמים התותחים.

יצירתו של ברוך אלרון “אמן בכל עת” שתוצג בתערוכה, צוירה במהלך מלחמת המפרץ כדיוקן עצמי, הוצגה ברחבי העולם וזכתה לביקורות נלהבות.

ציור של ברוך אלרון
ציור של ברוך אלרון

ברוך אלרון יליד בוקרשט עלה לארץ בשנת 1963. ברוך צייר כל ימי חייו, עד פטירתו  בטרם עת בשנת 2006.  ציוריו של אלרון משקפים שפה מגוונת וייחודית בהשפעת “הריאליזם הפנטסטי”.  אלרון יצר שילוב יוצא דופן של דימויים פיגורטיביים מציאותיים יחד עם מרכיבים סוריאליסטיים. מרכיבים אלו מוצגים בשלל קונפליקטים ופרדוקסים שהניעו אותו אל מחוזות הדמיון, תוך שימוש באמצעים סימבוליים ומטפוריים המדגישים את נושא היצירה.

יכולתו הווירטואוזית של אלרון באה לידי ביטוי ביצירת סצנות מהותיות עכשוויות, הנוגעות לרוח הימים האלה, בעודו מתמקד בתכנים הלקוחים מהטבע ומהסביבה הקרובה, לרבות המוזיקה והנוף, הזמן המסמן את אותותיו על בן האנוש, וכן תכנים מהמקרא והסיפורים הבולטים בו, מזווית הראייה של האדם העכשווי. התבוננות בציוריו של ברוך אלרון היא סוג של הרפתקה. אלרון צייר בסגנון הריאליזם הפנטסטי, אף כי לרוב שויך לתנועה הסוריאליסטית. הסמליות העשירה ביצירתו לצד הדיוק הריאליסטי בוראים עולם חדש, פנטסטי, המעלה שאלות רבות על עצם קיומנו. במקביל יצר אלרון בשפתו הייחודית ציורי נוף ארץ ישראלים בהם המתבונן חש, תרתי משמע, את האוויר והאור המיוחדים והאהובים של ארצנו.

ברוך אלרון זכה להכרה בחייו במולדתו רומניה, ברחבי אירופה, בארצות הברית, באפריקה ובישראל. מאז שעלה לארץ בגיל 30, לפני כחמישים שנה, ועד מותו לפני שמונה שנים, לא הפסיק לצייר ולהציג, לצד עבודה כגרפיקאי מבוקש. עבודותיו של אלרון, מעוררות עניין רב כעת לאחר מותו. תמונותיו הוצגו במוזיאונים בבוסטון, ניו יורק, טורונטו, סולינגן, קובלנץ והרצליה. אלמנתו לידיה אלרון, המטפלת בעיזבונו, מבקשת להעניק לקהל חובבי האמנות בישראל הזדמנות נוספת להיכרות עם יצירתו.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר