שורשים עסקיים

שורשים עסקיים
מאת: אורלי אייזיק, ייעוץ, אסטרטגיה ושיווק

                                                                                                 ג                                                 Plant_growing_through_hole_in_cement

חג ט”ו בשבט היוצא, יום המשפחה הקרב ועבודת השורשים של בני שלומד בחטיבת הביניים, הבליטו עבורי את נושא השורשים וההשתייכות – במיקרו ובמקרו. כנראה שבמשרד החינוך חושבים עדיין שכל המשפחות דומות במהותן, שאם לא כן, כיצד ניתן להסביר את העובדה שבשנת 2014 נדרש כל ילד ישראלי לתאר את חתונת הוריו, כאילו ברור שאין חלופות מודרניות לקשר הורי. נראה שמערכת החינוך טרם הפנימה את העובדה שלא כל משפחה היום מונה אמא, אבא, ילד, ילדה וכלב או חתול.

כשם שקמו משפחות וקבוצות השתייכות שונות, כך נוצרו מבנים ארגוניים מסוגים שונים, יוזמות בנושאים חדשים ושותפויות עסקיות בהסדרים יצירתיים. נראה שההווה מאפשר, שלא לומר מאלץ אותנו, להעלות את רף היצירתיות שלנו באופן קבוע וליצור קונספטים שלא היינו מעלים בדעתנו אפילו לפני דור.

מה שחשוב לעסק, חדש כוותיק, לבדוק היטב כיצד הוא עונה על השאלות המהותיות הבאות (הסדר אינו מקרי):

–   נשמת העסק – עד כמה היזם מחובר בכל ליבו לרעיון/מוצר/שירות? עד כמה זו שאיפתו ורצונו שלו או שהוא מעוניין לענות על ציפיות אחרים? עד כמה אופי העסק תואם את אופיו, את קצבו, ולא פחות חשוב – את משאביו.

–   סוג השתיל – איך יראה העסק לאחר שיצמח כמתוכנן? ישנן מטרות שונות לשתילים שונים. חלקן נועדו לנוי וירחיבו את לב המתבונן וחלקן יישאו פרי ויאכילו פיות רבים. 

–   מיפוי הקרקע – עד כמה מרחב התחרות יאפשר לעסק צמיחה? האם הקרקע תתגלה כמזינה ויציבה? האם כדאי להצטופף בין שתילים אחרים או אולי עדיף להתמקם במרחב מרוחק ומרווח יותר?

–    עומק שורשיו – עד כמה הנחות העבודה שלו מעוגנות בקרקע. עד כמה איסוף הנתונים, עיבודם וניתוחם אכן מייצרים עבורו את המסקנות המתבקשות.

–    ליבת הנוף – האם ישאף לגובה, לרוחב או גם וגם? האם ייראה כמו כולם, כמו עוד שתילים מסוגו? או יהווה עובדה חדשה לגמרי בנוף?

–    הפירות הייחודיים – האם הערך המוסף שלו יהיה העלים, הפרחים או דווקא הגזע?

–    תנאים סביבתיים – עד כמה מיומנויותיו וכישוריו כשתיל מספיקים על מנת לצמוח במגרש הגדולים? האם הוא מצטייד בדשן המתאים להזנתו ולסיוע צמיחתו?

אין ספק שכל שתיל, עץ, עסק חדש ועסק וותיק מתלבט וחייב לעסוק בשאלות הללו בעת הקמתו, במהלך צמיחתו, ובעת שינוי תנאי האקלים. בחינה תקופתית של עקרונות אלו תחשל אותנו בפני תקופות משבר ואתגרים ותסייע לנו להוציא את היופי הטמון בנו לאור.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר