זוכת פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס – נעה ידלין על ספרה ‘בעלת הבית’
צילום באדיבות: דניאל צ’צ’יק ואלדד רפאלי

áÕäèê

בטקס פרס ספיר המרגש והמותח של מפעל הפיס הוכרזה ביום ד’ ה-5/2/14 הזוכה – נעה ידלין, על ספרה ‘בעלת הבית’ הפרס היוקרתי לספרות על ספרה. מנימוקי השופטים: נעה ידלין יצרה רומן שנון ומהנה ששולח את חיציו לנקודות חולשה רבות בחיים המודרניים בכלל ובחיים בישראל בפרט. כמעט אין תחום שלא נבחן במראה הסאטירית הביקורתית של ידלין: כשליו של הניו אייג’, זיופו וחולשותיו של השמאל הישראלי האשכנזי השבע, העיסוק בתדמית במקום במהות ובמקומם של יועצי תקשורת, תכניות ריאליטי והמדיה לסוגיה.  תחום נוסף ומרכזי שנבחן במראה הסאטירית הוא הלשון. באמצעות אסא, בנה של אלישבע שמפיו מסופר הסיפור, יכול הקורא להבחין בביטויים מליציים המשובצים בשפתו לעומת העליבות, הבנליות, השטחיות והזיוף של השפה העברית העכשווית שבה מדברים רוב גיבורי הרומן.

לצד הזוכה היו השנה מועמדים ב”רשימה קצרה”; יהודית קציר – ‘צילה’, ישי שריד – ‘גן נעמי’, דרור משעני – ‘אפשרות של אלימות’ ואורה אחימאיר – ‘כלה’.

34_l

במהלך הערב הוענק פרס לסופרת מירב נקר סדי זוכת פרס הביכורים על ספרה “אוקסנה”  בהוצאת אחוזת הבית. שיא חדש נרשם השנה כאשר הוגשו כ- 39 הגשות לפרס הביכורים של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס. כמדי שנה הוגשו עשרות ספרים וסופרים מועמדות לפרס מתוכם נבחרו 12 סופרים לרשימה הארוכה וחמישה לרשימה הקצרה.  

השנה הושק פסלון חדש לזוכי פרס ספיר, מעצב הפרס – אלון רזגור לקח השראה מערימת הספרים האישית שלו הנמצאת בביתו. פסל ערמת הספרים שרזגור מדבר עליה, היא ערמה שנמצאת בכל בית בישראל. גם בבתים אחרים נמצא תמיד פסל של ערמת ספרים: פסל צנוע של מספר ספרים בודדים או פסל מכובד המורכב מהרבה מאוד ספרים. כל אחד מהמועמדים ב”רשימה הקצרה” והזוכה בקטגורית ספר ביכורים, זוכים בפרס כספי בסך 40,000 אלף ₪ .

123

לזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס מוענק פרס כספי בסך 150 אלף ש”ח. כמו כן, מפעל הפיס יתרגם את הספר הזוכה לערבית וזאת בנוסף לתרגום לשפה זרה עפ”י בחירתו של הסופר הזוכה. את הערב הנחה ליאור אשכנזי. בתכנית האמנותית לקחו חלק קרולינה, ישראל ברייט, איילה אינגדשט, מוני מושונוב, ליליאן ברטו ודרור קרן במערכון “אוי אליאס אליאס”, הלקוח מהמופע לזכרו של המחזאי חנוך לוין.

יו”ר מפעל הפיס, אלוף במי”ל עוזי דיין מסר כי הוא “מברך את כל משתתפי פרס ספיר לספרות של  מפעל הפיס ובראשם את הזוכה נעה ידלין. הספרות היא סוכנת ההפצה מס’ 1 של התרבות. הפצת 500 עותקים של כ”א מספרי החמישייה הראשונה, המפגשים של הסופרים עם הקהלים המגוונים של החברה ותרגום הספר הזוכה לערבית ושפה נוספת, עושים את פרס ספיר של מפעל הפיס לאחד מיהלומי הכתר של קידום הספרות הישראלית – היא זוכה ואנחנו מתברכים”.

דולין מלניק, מנהלת אגף תרבות הוסיף כי “פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס הפך עם השנים לפרס המשמעותי בישראל הן מבחינת הפרס הכספי והן מבחינת חשיפת הסופרים המתמודדים בפני הקהל הרחב.”

בין השופטים בוועדת השיפוט השנה נמנים קובי מידן, חגית הלפרין, מאור זגורי, שירי לב ארי, מאיה בז’רנו, מימי חסקין. הוועדה מתנהלת בראשותה של פרופ’ גבריאלה שלו, לשעבר שגרירת ישראל באו”ם וכיום נשיאת המועצה האקדמית העליונה ודיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו.

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס נוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, השנה זו  הפעם השלושה- עשר בה מתקיים הפרס.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר