גיליון 44 אפריל 2012


במיוחד לחג:

צלחת הפסח עוברת שדרוג!

צלחת פסח חדשה בעיצובו של אמן היודאיקה העכשווית, יוסי מתתיהו, מציגה עיצוב מרענן לצלחת המסורתית. הפסוק “למען תזכור את יום צאתך ממצרים כל ימי חייך”  ומושג הזיכרון, זוכה בעיצוב של מתתיהו למשמעות מודרנית המקשרת בין עבר להווה באופן מפתיע.

חגים וטקסים מסורתיים מקשרים בין העבר והווה שלנו, הם מנציחים רגעים ויוצרים בנו זיכרונות.

בעידן המודרני, המושג “זיכרון” מתייחס בעיקר לפונקציה הטכנולוגית הקשורה לעולם המחשבים ומשמעותה אכסון מידע ונתונים.

צלחת הפסח של מתתיהו ממשיכה את חזון המעצב לקשר בין העיצוב מודרני-מינימליסטי והמסורת היהודית: זו היא צלחת פסח מתקפלת המתכתבת עם משמעויותיו השונות של המושג זיכרון ומורכבת מצלוחיות קטנות אשר מעוצבות בהשראת הקומפקט-דיסקים.

גם החומרים מהם מורכבת הצלחת שוזרים יחדיו עבר והווה- הקופסא אליה מתקפלות הצלוחיות עשויה כסף ונוצרה בתהליכים מסורתיים של ניסור והלחמות, לעומת זאת הצלוחיות עצמן עשויות אלומיניום, חומר עבודה  ומתכת מודרנית.

הבחירה של מתתיהו לעצב את הצלחת בצורה מאורכת, שוברת ומאתגרת את המוסכמה של צלחת הפסח העגולה, אך שמות המאכלים החרוטים על הצלוחיות בכתב רש”י מחברים את הקורא הישר אל המקורות והמסורת היהודית.

מחיר צלחת הפסח של יוסי מתתיהו הוא  כ-4,900$ והיא נרכשה עד כה ע”י מוזיאון Skirball  בלוס אנג’לס, על ידי המוזיאון האיטלקי בירושלים ועל ידי אספנים איטלקיים.

 

יוסי מתתיהו הוא אמן יודאיקה ירושלמי, בוגר האקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל. שעבודותיו הוצגו בתערוכות במוזיאונים בניהם מוזיאון ישראל י-ם, מוזיאון ר”ג לאמנות ישראל, בית התפוצות, מוזיאון ליהדות איטליה ועוד.

השנה נבחר מדליה אותה עיצב מתתיהו לשמש כעיטור הנשיא, אות כבוד ממלכתי שיעניק השנה נשיא המדינה, מר שמעון פרס, לשישה אזרחים אשר תרמו תרומה יוצאת דופן לחברה הישראלית.

 

ביצירותיו מציג מתתיהו גישה חדשנית כלפי עולם המסורת ועיצוביו מתאפיינים בקווים מינימליסטים ונקיים. בעיני מתתיהו העולם המסורת היהודית אינו שייך לעבר, זה הוא עולם חי ונושם ובעל חשיבות מכרעת על חיינו בעולם המודרני.

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר