מוזיקה קלאסית

המנצח כמנהל מוזיקלי
מאת: רועי אזולאי

תפקיד המנצח טומן בחובו אתגרים ומשימות רבות, שלאו דווקא קשורים בקשר ישיר להכשרתו כמנצח, כלומר כאחראי על ניהול חזרות והכנת התזמורת או המקהלה לקראת הקונצרטים.

בעבר, כמו גם בימים אלו, נדרש לרוב המנצח ליטול על עצמו גם את תפקיד המנהל המוזיקלי, המעסיק אותו שעות רבות אם לא ימים, חודשים ואף שנים. עבודה זו דורשת הכשרה מסוג אחר, אשר אינה ניתנת במוסדות האקדמאיים למוסיקה ודורשת בנוסף גם אופי מסוים וכישורים ספציפיים, אשר אינם נחלתו הטבעית של כל מנצח, מוכשר ככל שיהיה.

ניהול מוזיקלי דורש התעסקות בשלל נושאים מוזיקליים וחוץ-מוזיקליים, אשר בישירות או בעקיפין, עתידים להשפיע על תוצאת הקונצרט או הפרויקט הספציפי עליו עובד המנצח. נושאים אלו כוללים לרוב את התערבותו של המנצח בבניית הרפרטואר המתאים לקונצרט, בבחירת הסולנים המתאימים לאותו רפרטואר ספציפי, בבחירת התזמורת או המקהלה, בבחירת העיבודים והמעבדים במידת הצורך ועוד. בפאן החוץ-מוסיקאלי, על המנצח להמצא בקשר קבוע עם כל הגורמים הקשורים לארגון הפרויקט. צורך זה נובע מכך שאנשי מקצוע מתחומים שונים המעורבים בהפקת הפרויקט (אנשי הפקה, אנשי סאונד, צלמים, כותבי תכניות ועוד) לרוב אינם מעורים ברזי המקצוע והחלטה שגויה מצדם יכולה להוביל לפגיעה בתוצאה הסופית, עליה בסופו של דבר נותן את הדין לטוב ולרע, המנצח עצמו.

לא פעם, חייב המנהל המוזיקלי להתנהל גם מול האנשים מעליו, לרוב מנכ"לים או ספונסרים של אותו פרויקט. ברוב המקרים ירצו אותם ספונסרים או מנהלים להטביע את חותמם ומשנתם  על המוצר עליו הם אחראיים וישנן תמיד בקשות מיוחדות אשר יכולות להתנגש עם החלטותיו המקצועיות של המנהל המוזיקלי. לפיכך, חייב הנושא בתפקיד לדעת להתנהל מול אותם גורמים בכירים, לבוא לקראתם ולכבד את בקשותיהם עד כמה שניתן. במידת הצורך, הוא גם יתבקש להעיר את תשומת ליבם לעובדה שהחלטה מסוימת שלהם, הנובעת ממניעים שאינם מוסיקאליים, עלולה להוביל לפגיעה באיכותו של הקונצרט.

דוגמאות לכך אפשר למצוא עוד מתקופות קודמות בתור הזהב של המוזיקה הקלאסית, אז המנצח היה צריך להתערב בתחומים אשר אינם קשורים לניצוח. המלחין וולפגנג אמדאוס מוצארט למשל והקולגות שלו, נאלצו להתנהל מול האצילים אשר הזמינו את יצירותיו, לנהל משא ומתן, לקבץ את הנגנים ולהיענות לבקשותיהם השונות של פטרוניו. דוגמא נוספת היא זו של המלחין והמנצח גוסטב מהאלר, אשר התעסק רוב ימיו בניהול מוזיקלי והיה מעורב עד הפרט האחרון בכל החלטה, מוזיקלית או לא, במסגרת בתי האופרה, התזמורות והסיורים אותן ניהל. המנצח הרברט פון קאראיין, התעסק בכל פרט הקשור לתזמורת הפילהרמונית של ברלין ואף התעקש לביים את סרטי הווידיאו שתיעדו את הקונצרטים שלה.

כיום בשל הצורך העז בניהול מוזיקלי ברמה הגבוהה ביותר ובשל חוסר התאמה של מנצחים רבים לתפקיד זה, נוטלים על עצמם מלחינים, מבצעים ואנשי מוזיקה רבים את תפקיד המנהל המוזיקלי וחלקם אף זוכים להצלחה מסחררת בתחום. יחד עם זאת, ברוב המקרים יהיה זה המנצח אשר יהיה חייב לקחת על עצמו את התפקיד, מתוקף היותו האחראי ונותן הדין על התוצאה הסופית כאמור.

חזרה לחדשות ועדכונים