מסעות במקום-שירת האדריכל
כיצד מצליחה נפש האמן לבוא לידי ביטוי בשירה כמו גם באדריכלות? האם תהליכי היצירה זהים בכל מדיום או משתנים בהתאם? שאלות מרתקות אלו מקבלות מענה ביצירתו המולטי-דיספלינרית של המשורר והאדריכל אורי הלוי
דווקא היום, כאשר שוק האדריכלים נמצא בקיבעון ובהצפה של אדריכלים שאך יצאו משערי ביה”ס בו זמנית, מצליח אורי הלוי, יחד עם שותפתו דורית אורבך, לדחוף קדימה את משרד האדריכלות של השניים “אורבך הלוי” ולשלב בין עיסוקו כאדריכל לבין כתיבת שירה.
לפני כשבוע, פתחו הלוי ואורבך תערוכה מיוחדת לרגל 10 שנות עשייה בגלריה זהזהזה בנמל תל אביב.
קטלוג התערוכה וספר השירה המלווה אותה, מהווים עדות לשאר הרוח המצוי ביצירה באשר היא, בין אם במילה הכתובה ובין אם במבני תעשייה מעוצבים. במסגרת עבודתם של השניים כאדריכלים, הם מקפידים לשלב בין פרקטיקה לעיצוב, בין פרמטרים נוקשים של יעילות לבין רגישות, מה שתורם להיבחרותם, פעם אחר פעם, לעיצוב פרויקטים לוגיסטיים גדולים לחברות כמו בואינג, צים, UPS, מנטה ועוד.
כאמור, בנוסף לכך, עוסק הלוי גם בכתיבה ואף זכה בשל כך לפני כחודש בפרס עידוד למשורר צעיר על ספרו הנקרא “מסעות במקום”.
הנה דוגמא לשירה פרי עטו של הלוי:
גבול האהבה
מִצִּדּוֹ הָאֶחָד אוֹר וּבַשֵּׁנִי אֶרֶץ לֵילִית.
מִגְדְּלֵי הַשְּׁמִירָה בְּנוּיִים מֵאֲוִיר.
צְלָלִית אִשָּׁה מִסְתַּמֶּנֶת בְּעֹמֶק הַלַּיְלָה,
זוֹהֶרֶת בְּנֹגַהּ כּוֹכָב.
חֶלְקִיקֵי מוּסִיקָה וְאַלְכּוֹהוֹל מִסְתַּחְרְרִים עַל קַו הַגְּבוּל וְהוּא
מִתְפַּתֵּל וְנִמְתַּח לְאֹרֶךְ הַלַּיְלָה.
בַּבֹּקֶר מִתְגַּלּוֹת שְׂרִיטוֹת עֲדִינוֹת עַל הַגָּדֵר:
מִישֶׁהִי בִּקְּשָׁה לְהִסְתַּנֵּן, מִישֶׁהוּ נִסָּה לִבְרֹחַ.
לַמְרוֹת הַהֶסְכֵּמִים.