אופנה בקולנוע

מעצב האופנה שחי בסרט
צילומים מתוך הסרט “סוכריות”: דב שטויר
צילומים מתוך הסרט “ביקור התזמורת”: מאיר רג’ואן


“כשאני ניגש לקרוא תסריט, נקודת המוצא שלי היא שאני לא מעצב תלבושות לסרט, אלא לבוש לסרט וההבדל הוא רב. אני מעדיף להלביש את הדמויות מאשר לעצב להם תלבושת וכך אני בעצם “תופר” את הדמות למסך ומקפיד שהיא לא תיראה כאחת שהצטלמה לסצינה, אלא כאחת שחיה בתוך הבגד”, כך מספר דורון אשכנזי על עיסוקו כמעצב תלבושות בהפקות קולנוע, אותן הוא עושה לצד עיסוקו המרכזי כמעצב אופנת בגדי גברים מצליח.

בין הסרטים בהם שימש אשכנזי כמלביש, ניתן לציין את בסמה מוצ’ו, שנת אפס, התחלפות, הגננת, סוכריות-איתו היה מועמד השנה לפרס אופיר וביקור התזמורת, עליו זכה בפרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר לשנת 2007. השחקנים שהוא הלביש כוללים גם הם כמה מן השמות הגדולים ביותר בעולם הקולנוע הישראלי: קרן מור, מנשה נוי, מוני מושונוב, ,איל שכטר, רונית אלקבץ, דב נבון, עזרא כפרי, מכרם חורי, ששון גבאי, סאלח בכרי, שמוליק וילוז’ני, שרה אדלר, חליפא נטור, יחזקאל לזרוב ועוד.

“העניין שלי כמעצב תלבושות לסרט הוא לתת כלי נוסף לבמאי או שפה נוספת, שתשלים את הצילום, הארט והמשחק – כדי לבנות את הדמות, לתת לה אופי ועומק, לחזק אותה או לטשטש אותה במידת הצורך. התלבושות נותנות מימד נוסף לדמות ומעניקות פרשנות נוספת של מעצב התלבושות לדמות, שמעמיקה אותה ונותנת לה נוכחות רבה יותר”.

בגלל היותו של אשכנזי כאמור מעצב אופנת בגדי גברים, הזווית ממנה הוא ניגש לעיצוב תלבושות לסרטים שונה ומעניקה ערך מוסף לעבודה, המתבטא ביכולת ליצור עניין בבגד עצמו וליצור ממנו התפעלות, בדיוק כפי שאנו מתפעלים ממשחקו של השחקן.

“ההסתכלות שלי בוחנת את הויזואליה מבחינת צבע, טקסטורה קומפוזיציה וכו’ וכיצד אלמנטים אלו יוצרים יחידה אחת הומוגנית, הפועלת בתאום מלא ומעבירה את המסר של יוצר הסרט לצופה” מוסיף אשכנזי. “המטרה שלי היא בפרוש לתת לבמאי אופציות שהוא לא חשב עליהן”.


תחילת תהליך העבודה על סרט כרוך בהרבה דימיון וחשיבה מוקדמת לפי אשכנזי: “כשאני קורא תסריט או נפגש עם הסיפור לראשונה מפי הבמאי, הצורך הראשוני שלי הוא לזהות את הסביבה שהדמויות פועלות בה: איך נראים הבתים שלהם, עם איזה דמויות אחרות הן מתרועעות והאווירה הכללית, כרקע לאפיון הדמות בצורה המדויקת ביותר”. הסיבה לכך היא ליצור הרמוניה מלאה בין הפעולות והמוטיבציה של הדמויות לבין הבגדים שהן לובשות.

“כשעבדתי עם הבמאי של הסרט המצליח “ביקור התזמורת“, ערן קולירין, ניתנה לי ההזדמנות להמציא מחדש וליצור את הדימוי. בסרט הזה עבדנו הרבה על הצבע שיאפיין את התזמורת וניסינו כמה צבעים שונים עד שהגענו לתכלת הסופי. זו היתה החלטה קריטית של הסרט, שעליה קיבלתי מחמאות אפילו ב”ורייטי”. ההשפעה של המדבר, התאורה הטבעית והתכלת העז הזה, הביאה את הקונטרסט וחיזקה את תחושת ההזיה של הסיפור. המדים עצמם עוצבו בהשראת המדים של שוטרי טאבה, כשההבדלים ניכרים בין השוטרים שהם בעצם מוסיקאים במדים ולא מייחסים אליהם חשיבות רבה,לבין ששון גבאי המפקד, שהחליפה שלו נגזרה במיוחד -עם צווארון הדוק ורכיסת כפתורים מוקפדת יותר (אלמנטים שהוסיפו לשתיקות הרועמות-עדינות של הדמות שלו). גם בסרט הבא של קולירין הייתי מעורב, והפעם הקשבתי לחוויות שלו מהמלונות בהם הסתובב כשיצא עם “ביקור התזמורת” לפסטיבלים, וזה בנה את הוויזואליה של הסרט “התחלפות”.

“המשחק שלי עם אופנה והשילוב בין התהליכים היומיומיים שלי, בהם אני מלביש אנשים, דמויות או מוסיקאים על במה למשל” מסכם אשכנזי, “משרתים אותי גם כשאני בא לעצב תלבושות לסרט וזה אחד התענוגות הגדולים שלי במקצוע”.

חזרה לחדשות ועדכונים

אשמח שיצרו איתי קשר