סלבדור דאלי במרכז פומפידו
מרכז פומפידו בפריז מעלה כעת תערוכת מחווה לאמן סלבדור דאלי, אחד המאסטרים הבלתי מעורערים בכל הנוגע לתאטרליות ותאוות בצע (הכינוי שלו היה: “Avida Dollars”) לצד דעותיו הפוליטיות המושחזות שזכו לא פעם ללעג. התערוכה החדשה לא מתחמקת מהאימפקט העצום של עבודותיו, בהן גם שזורה אישיותו העליזה, הגרוטסקית והגדולה מהחיים.
מעל 200 עבודות (ציורים, פסלים, רישומים ועוד) מוצגות בתערוכה באופן כרונולוגי ובאזורים המחולקים לפי תמות שונות:
– אזור הדן בדיאלוג בין מבטו של האמן ואופן החשיבה שלו לבין המתבוננים בעבודותיו.
– אזור הדן בחלוציות של האמן בתחום המיצג, אשר יצר עבודות זמניות ומניפולציות של המדיה, כמי שהחשיב אמנות כאמצעי תקשורת גלובלי.
– אזור הדן בהטלת הספק בפיגורה (פרסונה) של האמן, כפי שזו מתבטאת במסורת האמנותית.
דאלי מעולם לא הפסיק לנסות להוביל את הקהל בין שתי ישויות שונות, כשהוא נע בין הקטן לגדול ויוצר קיטוב בין צמצום להרחבה. הוא עצמו נע בין דקדקנות פלמית (בסגנון וורמיר) לבין המסורת הראוותנית של אמנות הברוק, בה השתמש בתיאטרון המוזיאלי שיצר ב-Figueras. התנודות הללו נבעו מחקירה כללית של זהות מצד דאלי. אחיו המת, שנקרא אף הוא סלבדור, הבלבול בין חלומות למציאות ואנדרוגניות, הם אלמנטים הנוכחים כולם בעולמו המשוכפל. מצב ביניים זה מצביע גם על רגע מסוים בהיסטוריה האנושית ועל הדור שבין שתי מלחמות העולם, אשר חי בתקופה בה עלו מפלגו טוטליטריות רבות לשלטון באירופה, נוצרו קונפליקטים אידאולוגיים רבים, גלי הגירות וסצנות אמנות שהיו שלובות זו בזו (הכוונה היא לאלו של פריז, ברצלונה, ניו יורק).
בין כמה מיצירות המופת שמוצגות כעת בפריז נמצאים גם כמה מהאיקונים המוכרים ביותר של דאלי: The Persistence of Memory (Melting watches), 1931, Le Grand Masturbateur, 1929, Le Spectre du Sex appeal, 1934 ו-L’Énigme sans fin, 1938.
התערוכה גם מציעה הזדמנות לגלות יותר מ-100 עבודות נייר, אובייקטים, עבודות פרפוסמנס שנועדו לבמה ולמסך, סרטים, צילומים וקטעים מתוכניות טלוויזיה המשקפים את הפעילות האינטנסיבית של האמן שהפך במרוצת השנים ל”שואומן” אמתי.
הרטרוספקטיבה ממפה את כל גוף העבודה של דאלי ומאירה באור חדש את אישיותו באמצעות מגוון ראוי לציון של עבודותיו החשובות ביותר, הודות לשיתוף הפעולה הצמוד עם מוזיאון Nacional Reina Sofia במדריד, שיעלה בעצמו את התערוכה ב-23 באפריל 2013 (עד ה-2 בספטמבר). גם fundacio Dali, Figueras ומוזיאון סלבדור דאלי בפלורידה שיתפו פעולה עם מרכז פומפידו בהקמת התערוכה, המציגה לראווה גם מבחר עצום של עבודות פרפורמנס שנוצרו אל מול קהל או מצלמה והפכו אותו לפורץ דרך בתחום.
לכתבה המלאה באתר Thesqueeze לחצו כאן >>
_________________________________________________________________________________________________
על אתר thesqueeze: בעוד ישנם לא מעט מגזיני לייפסטייל מקוונים, לא רבים מתוכם מציעים עדכונים בלתי פוסקים וחדשות אחרונות בכל מה שמשיק לתחום רחב זה. מגזין האינטרנט thesqueeze מסקר את החדשות האחרונות על כל מה שקורה בתחום הלייפסטייל, בידור, אמנות וטיולים. מה שמבדיל את המגזין ממתחריו הוא שעורכיו כותבים אך ורק על מה שהם אוהבים ויחד עם זאת, גם מקפידים לסקר באופן הוגן ומאוזן את התחומים האמורים ולשמור על מערכת עצמאית לחלוטין. הקהל אליו מכוון האתר הוא גלובאלי והשקפתו של צוות הכותבים אינה מוטית מראש כנגד מדינה כלשהי, מין, גזע או דת.
Thesqueeze.com מוגש בחינם לקוראים וההכנסות ממנו מגיעות אך ורק ממפרסמים ובשום אופן לא ממכירת המוצרים המסוקרים בו, כך שהקוראים יכולים להיות בטוחים שכל כתבה, ראיון או סיקור אוהד, אינו תלוי בדבר. צוות הכותבים של האתר מורכב מאנשים משכילים, בעלי הבנה רחבה של העולם, חלקם גם בעלי בלוגים וטורים משלהם, המחפשים להשאר מעודכנים כל העת במגמות האחרונות בתחומי הלייפסטייל השונים.