איך תיערך נכון יותר לסוף שנת המס

מאת: רו”ח אייל גיל*

קצב החיים המהיר והמולת העשייה היום יומית מונעים מרבים מאתנו להקדיש את הזמן הנחוץ לתכנון וניהול. דווקא בימים אלו להתנהלות עסקית ופיננסית נכונה יש חשיבות רבה

חוקי המס, המשתנים כל הזמן, משפיעים על כל פעילות עסקית שנעשה. למעשה מי שמנהל עסק, לא צריך להיות מומחה גדול במסים, אבל חייב להבין, לפחות את העקרונות, בדיני עבודה, במס הכנסה, במע”מ ובביטוח לאומי. ההתארגנות לתום השנה וההיערכות לשנת 2015 אינה קשורה רק בשיקולי מס ובהכנת הדוחות הכספיים, אלא ניתן לנצל הערכות זו גם להפקת תועלת במישור העסקי הטהור. מי שעושה “חשבון נפש עסקי” מעת לעת, יכול, מעבר לחיסכון במס, להביא לפריצת דרך עסקית ולהפוך את העסק שלו למקום טוב יותר. בהקשר זה, ברצוני לשתף אתכם בכמה תובנות עסקיות:

  • אין עסק קטן – כל עסק הוא “עולם ומלואו”, וכל בעל עסק צריך לתכנן את המס כאילו היה חברה גדולה.
  • תכנון מס נכון חוסך המון – לפעמים הרבה יותר קל לחסוך שקל אחד במס, מאשר “לייצר” או להרוויח את אותו שקל. באמצעות תכנון מס, המצריך חשיבה ותכנון בלבד, ניתן לפעמים להרוויח בקלות רבה יותר מאשר להרוויח על ידי ייצור תפוקות הכרוכות בהקצאת עלויות, משאבים וכוח אדם. כך למשל, בשינוי מבנה המתאים לך (לדוגמא מעבר מיחיד לחברה), בהפקדה לאפיקים פנסיונים, או בהכרה בהוצאות עסקיות מסויימות
  • השיקול העסקי גובר על שיקול המסלא כדאי לעשות פעולות שאינן נכונות עבורנו מבחינה עסקית רק כדי להרוויח כמה שקלים של מס. למשל, אם שוקלים לפעול כחברה או כיחיד כדאי לבחון את השיקוליים העסקיים, התדמיתיים, והמשפטיים ורק לאחר מכן לבחון את החיסכון במס. או למשל, לא מומלץ “לייצר” הוצאות ללא צורך, רק כדי לחסוך כמה שקלים במס, אלא רק אם ההוצאות אכן הכרחיות ונחוצוות לעסק.
  • תכנון מס לשנת 2014 – בחינת חבות המס לשנת 2014 ועדכון מקדמות מס הכנסה (וביטוח לאומי) על מנת שלא נצטרך לשלם מס גבוה בדיעבד. מומלץ לכלול בתכנון המס את השלבים הבאים:
  • לעבור על כל ההוצאות, לוודא שלמות ורציפות שלהן (כלומר, לראות שלא פיספסנו כלום) וכמובן לבחון אלו הוצאות עסקיות נוספות ניתן להכיר.
  • לוודא שאין לך “בומבה” לשלם – לבחון את חבות המס האמיתית הצפויה לשנת 2014 ולעדכן את מקדמות מס ההכנסה והביטוח הלאומי בהתאם, על מנת שלא תצטרך לשלם מס גבוה בדיעבד.
  • בחינת הוראות ניהול ספרים המתאימות לעסק שלך – צריך לשים לב אם מעבר להוראות ניהול הספרים הכלליות, הכוללות הפקת חשבוניות מס והנפקת קבלות, ישנן דרישות נוספות כמו למשל ניהול ספר הזמנות. אני מציע לבדוק עם רואה החשבון שלך אילו ספרים עליך לנהל ולהתיישר בהתאם. חשוב לציין שאי עמידה בהוראות ניהול ספרים עלולה להוביל לפסילתן ולעיתים גם לנקיטת סנקציות מטעם רשויות המס.

 

  • קביעת יעדים – זה בדיוק הזמן לעצור הכל, לקחת הפסקה של שעתיים-שלוש, ולחשוב לאן רוצים להגיע. במילים אחרות, כדאי להתחיל דווקא מהסוף, ולהגיד לעצמנו מה אנחנו רוצים שיקרה בשנה הקרובה, ואז לקבוע תוכנית פרטנית ולקבוע איך אנו עושים זאת בפועל… אגב, אני אישית מעדיף לקבוע יעדים איכותיים ולאו דווקא כמותיים. למשל ברמה השיווקית, אנו לא אומרים שאנו רוצים עוד X לקוחות בשנת 2015, אלא עושים פעולות מסוימות כמו פעולות לשיפור השירות, הדרכות וחניכת עובדים (בנושאים מקצועיים ובנושאי שירות), ובקיצור חושבים כיצד לספק ערך מוסף, ודווקא כך, בין היתר, אנו מצליחים להגדיל את מעגל לקוחותינו.
  • בחינת מערך העובדים – ובכן, העובדים הם המשאב הכי חשוב בעסק. סוף השנה הוא הזדמנות מצוינת לבחון את מערך העובדים, את מבנה כוח האדם בארגון שלכם, את עלויות העובדים וחלוקת התפקידים. זה הזמן לגבש אסטרטגיית תגמול ושכר בארגון, טובות הנאה לעובדים, הדרכות, ימי עיון ועוד. הייתי אומר שדיני עבודה הם “רף תחתון” ביחסי עבודה בין מעסיק לעובדיו, וכדאי למעסיק להשקיע מחשבה על מנת לבנות יחסים ארוכי טווח, לייצר סביבת עבודה נעימה, ליצור אופק ואפשרויות קידום, לעורר עניין, להעניק תנאים הוגנים ובכלל לנסות ליצור מקום שיותר כיף לעבוד בו.
  • הפקדות לאפיקים פנסיוניים – הפקדות אלו, מעבר למרכיב החיסכון ולפעמים גם למרכיב הביטוחי, מקנות לנו חיסכון משמעותי במס, ולכן כדאי לוודא שכל ההפקדות בוצעו ובתקרות המירביות.

 

כשבאים אורחים לביקור, כולנו מנצלים את האירוע כדי לעשות קצת סדר בבית, וכך ניתן לנצל את סוף שנת המס לבדק בית ולרענון.

 

*רוח’ אייל גיל (MBA – התמחות במיסים), הוא שותף מנהל בגיל הלוי גולד רואי חשבון ויועצים.

 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר