בידור עם ערך

‘מילקי ומילקיטו’ יוצרים אג’נדה אומנותית וחינוכית, המועברת בצורה נעימה של כיף והומור, דרך תקשורת חיובית, בונה ומחזקת מול הילדים, מתוך מקום של כבוד, אמונה ביכולותיהם והסתכלות בגובה העיניים.

אג’נדה אומנותית וחינוכית
אג’נדה אומנותית וחינוכית

 

מופעי הילדים הנוצצים והפסטיגלים הבומבסטיים גורמים לרובנו לשמוח שנגמרו החגים. מה לילדנו התמימים ולמיניות המוחצנת הזאת, לרעש מחריש האוזניים הזה של מוזיקת הטראנס והרקדניות המתערטלות, ולאפקטים והפירוטכניקה המוגזמים שאינם משאירים שום מקום לדמיון. איפה בדרך איבדנו את התמימות? האם יוצרי המופעים האלה ניחנו באינטליגנציה מאוד נמוכה, או שגרוע מכך, זה מה שהם חושבים על ילדנו?

שרון ומקה קטן הם בני זוג, יוצרים ושחקנים, הכותבים ומופיעים לילדים והוריהם. דמויותיהם המרכזיות הן מילקי ומילקיטו – זוג אחים החווים יחדיו את העולם דרך שלל פעילויות, הנאות ומשחקים משותפים. מילקי היא האחות הבוגרת והאחראית, המכוונת ומנחה את מילקיטו בדרך של הומור וכיף. מילקיטו הוא האח הילדותי והלא אחראי, שאוהב להשתטות ונכנס תמיד לצרות. הדינמיקה בין השניים מייצרת הרפתקאות דרכן הם לומדים להקשיב ולתקשר.

התכנים האומנותיים נוצרים מתוך האינטראקציות עם הילדים ומתוך חיבור בלתי אמצעי לעולמם הפנימי. המסרים החינוכיים מועברים בצורה מעודנת ונעימה, בשילוב כיף והומור, תוך חשיבה עד לפרטים הקטנים. היצירות מאופיינות ברמת תקשורת גבוהה עם הילדים, מתוך מקום של כבוד רב לילד, ללא קטלוג ומתוך שיקוף רגשותיו והסתכלות בגובה העיניים. “אצלנו הילדים אף פעם לא טועים”, אומר מקה קטן. “אנחנו נותנים לילד מקום על מה שהוא מתקשר, לא מנמיכים את הילד אף פעם ולא מפחיתים מערכו”.

התקשורת החיובית, הבונה והמחזקת מול הילדים, בשילוב השליטה המלאה בסיטואציה על הבמה, מביאים את הילדים למצב תודעתי של התרוממות רוח. התקשורת המעולה כבני זוג המופיעים יחד, מאפשרת יכולת אלתור והבנה הדדית ברמות הגבוהות ביותר ובניואנסים הדקים ביותר, גם ללא מילים.. “כשפתאום מגיעים לסיטואציה שבה חייבים לאלתר, בשבילנו זה ממש משחק ילדים”, אומרת שרון קטן. “התקשורת ביננו כבעל ואישה כל כך חלקה וטובה שלא צריך אפילו לדבר – אני רק מסתכלת עליו וקולטת בשנייה הכול. נפגשו לפני 18 שנה כשמקה היה עולה חדש מארגנטינה ואני למדתי חינוך בסמינר הקיבוצים ועבדתי כמפעילת ילדים בימי הולדת. מקה פגש אותי באחת ההפעלות והוא אוהב לספר שמיד התאהב בי בגלל הגישה שלי לילדים. בשנה האחרונה ללימודים התחלנו להכיר ומיד אמרתי לו שאני לא רוצה משהו רציני, ופתאום תוך חודש הצעתי לו נשואים… הכרתי את המשפחה החמה והתוססת שלו מארגנטינה ואמרתי לעצמי ‘זה יהיה בעלי’. נסענו לטיול לפני החתונה, היינו מאוד הרפתקנים וכל הזמן טיילנו. חזרנו מיוון והתחתנו תשעה חודשים מאז שהכרנו. כל הזמן טיילנו עד שפגשנו את משה ופניק, במאי ומורה, והתחלנו ללמוד משחק ולקדם יחד את האומנות שלנו. התחלנו לגדול ולהתפתח מבחינה אומנותית, ובמקביל הבאנו ארבעה ילדים, ויצרנו שתי קלטות, שתי הצגות, ספר ילדים ועשרות מחזות כתובים, והדברים התגלגלו במקביל. בגיל 28 במהלך שיעור משחק הרגשתי שמשהו כואב והבדיקות גילו שחליתי בסרטן השד. מקה היה איתי בכל מהלך המחלה וזה מאוד חיזק את הקשר ביננו, הוא לא נבהל מכלום וכל כך הרגיע וחיזק אותי. היה אפילו קטע שהקאתי עליו במהלך הטיפולים והוא המשיך לצחוק. עברנו הרבה דברים מוזרים ביחד וזה חישל אותנו, מה זה לידה של ארבעה ילדים לעומת להקיא על מישהו? אנחנו משתדלים לגדל את הילדים בצורה טבעית, בלי טלוויזיה, בלי תרופות, אבל בדרך האמצע בלי פנאטיות. את התפיסה הזאת אנחנו מביאים גם בהופעות – לא לקטלג ילדים, להביא מסרים חינוכיים אבל בצורה מעודנת, נעימה ולא פנאטית”.

הזוג כתב, הפיק והופיע עד היום בשני מופעים מקוריים הרצים ברחבי הארץ, שתי קלטות ילדים (‘מילקי ומילקיטו באי המפלצות’ ו’מילקי ומילקיטו נוסעים לשמשהו’, שהגיע למהדורת זהב), וכתיבת 180 מחזות מקוריים על פי דמויותיהן של מילקי ומילקיטו. פעילותם כוללת תכנים מגוונים, איכותיים ומקוריים המרתקים את הילדים ומתחדשים כל הזמן. התכנים נוטים למינימליזם אומנותי, דרך ויתור על אמצעי תפאורה ופירוטכניקה מוגזמים, וכך מעודדים את הילדים להפעיל את דמיונם ולתת ביטוי לעולמם הפנימי. “התכנים שלנו אף פעם לא מאכילים את הילד בכפית”, מסכם מקה. “קשה לי לראות את ההצגות והמופעים של היום המציפים את הילדים באינסוף גירויים, בלי לתת לילד אפשרות לצאת מהקצב המהיר והרעש מחריש האוזניים, כדי לעצור שנייה ולהתחבר לפיסת מציאות פשוטה ואותנטית, ובעיקר מעוררת דמיון ומחשבה. החזון שלנו הוא ליצור חברה בה יהיו ילדים מאושרים ובריאים בעלי יכולות, ושאיפה זו היא שמנחה אותנו בגיבוש התכנים והאג’נדה האומנותית שלנו”.

 לאתר של מילקי ומילקיטו

 

 

 

 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר