חושב על סטארט אפ? איך תהפוך חלום למציאות/ מאיר שטרית


בישראל קמים מדי שנה כ-5,000 סטארט-אפים חדשים. בכל אירופה, לשם השוואה, קמות מדי שנה 600 עד 700 חברות הזנק בלבד; מחקר חדש מינואר 2015 של חברת המחקר
IVC וחברת ReversExit, חושף את שעורי ההצלחה של סטארטאפים בישראל ומגלה תמונה מדאיגה: מתוך כ- 5,400 חברות הפעילות כיום, רק 139 חברות הוגדרו כ”מצליחות” לפי מדדי המחקר, ובסך הכול מדובר ב-2.5% בלבד. חמור מכך, 46% מכל החברות נסגרו ואינן פעילות עוד.

אז מהם השלבים שצריך לעבור בדרך כדי שהחלום יהפוך למוצר ולהצליח לממש את הסטארט אפ שכה חלמנו עליו:

  • סקר שוק קצר הכולל בדיקה התחלתית באינטרנט, כדי לבדוק אם כבר קיים מוצר כזה או דומה והאם הוא מוגן בפטנט. אתם לא רוצים להשקיע המון זמן וכסף ופתאום לגלות שהמוצר כבר קיים והכל ירד לטמיון, ואף גרוע מכך, אתם עלולים להיתבע על הפרת זכויות יוצרים. הסקר גם צריך לבדוק ולבחון את גודל השוק למוצר.

  • פגישת הערכה ראשונית כדי לבחון האם ניתן בכלל לממש את הרעיון. השאלה המרכזית אינה האם הרעיון טוב או גרוע, אלא עד כמה הרעיון ישים ברמה התכנונית והיכולת למימוש, מה העלות ביחס לתועלת ועד כמה המוצר מתיישב עם צרכי השוק. ישנם רעיונות שניתן לדעת כבר בהערכה הראשונית שאין טעם להמשיך ולעבוד עליהם, אך ישנן הרבה רעיונות שממבט ראשון נראים חסרי סיכוי, אך במבט מעמיק יותר מתחילים להבין את הפוטנציאל. שם המשחק הוא עקביות, התמדה ואמונה במוצר.

  • קביעת קונספט כללי וקביעת האסטרטגיה. בשלב זה, יוצרים מספר אופציות למימוש הרעיון. האופציות יהיו שונות זו מזו בעיצוב, בממשק, בחומרי הגלם. השלב הזה חשוב ביותר מעצם היותו המשלב בין חזון למצפן, כדי שהחלום לא יהפוך לאסון…

  • תכנון תכנית עסקית. חייבת להיות תכנית עסקית מקצועית ומפורטת ככל שניתן. התכנית הינה תנאי הכרחי לגיוס משקיע. חשוב לדעת כי תכנית עסקית של כל סטארט אפ שונה ומותאמת למודל העסקי ואסטרטגיה.  התכנית מציגה את תיאור הרעיון, מצב השוק וכדומה. התכנית חייבת להיות מלווה במצג מפורט של נתונים כספיים ואחרים על גבי תרשימים וגרפים. כדאי להראות את התוכנית ליועץ מקצועי ולקבל הערות בונות על התוכנית לפני שניגשים לגייס הון.
  • בניית אב טיפוס – יצירת אב טיפוס הופכת את המוצר למוחשי ומאפשרת לערוך עליו בדיקות מקיפות של פונקציונליות, ארגונומיה, התממשקות עם מוצרים אחרים וכו’. כמו כן, נבדקים הפרמטרים השונים הנדרשים לפי התקנים בהם על המוצר לעמוד (רפואי, תעופתי, צבאי וכו’ ). כבר בשלב הזה חייבים להראות ולהבליט חדשנות המהווה אבן דרך להשגת המימון, בוודאי כשמדובר בגיוס הון פרטי.
  • גיוס הון. שלב קריטי ביותר שהרי בלעדיו אי אפשר. מצד אחד הליך “פשוט”, אך מן הצד השני התוצאה לעיתים קשה מאד להשגה. חשוב להגיע מוכנים ומשוכנעים במיזם באופן כל כך חזק שיהיה אפשר לשכנע את מי שצריך על מנת לגייס את ההון הדרוש. צריך לקחת בחשבון שהמימוש יהיה בשלבים.   גיוס משקיעים יכול לבוא  מהון פרטי או מהמדען הראשי או אפילו מחממה טכנולוגית.  הערה חשובה: המדען הראשי יכול להסתפק בחומרים הכתובים ובלבד שיהיו מפורטים ומשכנעים והוא אינו זקוק לאב טיפוס. האחרים כן.
  • תכנון. שלב מקצועי לחלוטין המתבצע על ידי אנשי המקצוע. ככל שהוא יהיה מדויק ומקצועי הוא יקל על השלב הבא של יצירת המוצר עצמו.
  • יצירת כמות ראשונה. כאן חשוב מאד לשתף אנשי מקצוע האמורים לקבל את הכמות הראשונה ולהמשיך במרוץ. דגש מיוחד יש לתת לאנשי השיווק שהרי הם מופקדים בסופו של דבר על המכירות.
  • יצור סדרתי. בשלב הזה לא נחים על זרי הדפנה. חשוב כל הזמן ובכל תחנה לבדוק היכן וכיצד ניתן להוזיל עלויות ולשפר את המוצר, שהרי מול המתחרים למחיר הסופי משקל מכריע.
  • שיווק, שיווק, שיווק – זהו השלב החשוב ביותר בכל התהליך. רוב חברות הסטארט-אפ עוברות את שלב הפיתוח ובחירת הטכנולוגיה וחלקן גם את שלב פיתוח המוצר, אך רובן נכשלות בשלב ההגעה לשוק, ואינן נחלצות ממה שמכונה ‘עמק המוות’ – שריפת מזומנים ללא יכולת לפגוש את הצרכנים והלקוחות, תוך מעבר משלב הפיתוח לשלב העסקי ויצירת תזרים מזומנים חיובי. במרבית המקרים, המעורבות והשקעת המשאבים בשלב העסקי והשיווקי של הסטארט אפ, הם אשר יכריעו את הצלחתו של המוצר או את נפילתו.
  • Exit הצלחת, יופי!  גידול במכירות ורווחיות גבוהה ככל שניתן זהו היעד ה”סופי” . מאידך, אם החברה מצליחה, יגיע השלב של הצעת רכש כדאית ואולי בסוף יתגשם החלום של כל היוצאים למרוץ המרתון הגדול של הדובדבן שבקצפת –  ה Exit

*מאיר שטרית הוא בעליה של חברת היי טק הנדסה, תכנון ופיתוח, המתמחה ביישום ובפיתוח סטארטפיסטים  ומלווה אותם בכל שלבי פיתוח המוצר, החל מתכנון ופיתוח אב הטיפוס ועד לשלב הייצור הסופי, כולל ייעוץ לגבי השלכותיו וסיכוייו של המוצר  החדש  ברמה  ההנדסית והשיווקית. החברה מתמחה בכל ענפי התכנון ההנדסי:

תכנון מכאני של מכונות ומכלולים וחלקים בעיבוד שבבי, תכנון הנדסי של מוצרי פלסטיקה, זיווד אלקטרוני ומכאני, מערכות הידראוליות ופניאומטיות, מערכות אלקטרו-אופטיות, Reverse Engineering, תכנון הנדסי למתקני עזר לצורך שיפור וייעול קווי ייצור והעברה משלב הפיתוח לשלב הייצור.

לאתר החברה

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר