חזון הפרחים היבשים

מאת: נעה ארבר

במבוך המיילים הזורמים במרשתת, בין צילומי נופים נדירים ותופעות טבע מופלאות, בין תכתובות פוליטיות וחברתיות, צצו להן תמונות קסומות ומרעננות, פרי דמיונה המופלא של אלזבייאטה וודאלה (ELZBIETA WODALA), אמנית פולניה שחיה בורוצלב.

נשים בפרחים מאת אלזבייאטה וודאלה
נשים בפרחים מאת אלזבייאטה וודאלה

עבודותיה של וודאלה משתלבות באופן מופלא עם מגמות האופנה ואפילו עולות עליהן בייחודן ובפוטנציאל הטמון בכישוריה של האמנית. בעונה בה מגמת הפרחים גוברת על מגמות אופנה אחרות, מכסים מרבדי פרחים דמיוניים כל פיסת בד מצויה, פריטי לבוש ואביזרים. בניגוד לפריחות הדמיוניות משוטטות להן ברשת פריחות אמיתיות, יצירות מופת פיוטיות שוודאלה יצרה בעבודת  קולאז’ מופלאה שכל מרכיביה צמחייה ופרחים טבעיים.

My Pictures_001
נוף בפרחים יבשים מאת אלזבייאטה וודאלה

שזירת פרחים יבשים הינה עיסוק פופולארי שנעשית בשיטות שונות של ייבוש פרחים וצבירתם לאלמנטים אמנותיים ודקורטיביים. התהליך מתחיל באיסוף צמחיה וייבושה על ידי כבישה בין דפי ספרים או משקולות, ייבוש באוויר, במיקרוגל או באפייה איטית ולאחר מכן שזירתם ליצירות אמנות מרתקות. וודאלה, אספנית פרחים אובססיבית, עוסקת בייבוש פרחים על ידי כבישתם בין דפי ספרים ישנים וכבדים מהם היא יוצרת תמונות מרהיבות שלעתים קשה לזהות בהן את החומרים המרכיבים.

My Pictures_2
פורטרט מאת אלזבייאטה וודאלה

“נחשפתי לאמנות הפרחים המיובשים באחד מערבי התרבות בורוצלב שם פגשתי את צ’סלאב רודזייביץ’, אדם נדיר, אמן, סופר ומשורר בורצלב שהמציא בשנת 1976 את אמנות העלים. הוא חשף בפני את אמנות הקולאז’ בצמחיה מיובשת, וגם הנחה ולימד אותי כיצד ליצור שפת עיצוב משלי. נכבשתי ומאז לא חדלתי לאסוף פרחים ולהפוך אותם ליצירות אמנות”.

שנים ארוכות מלקטת וודאלה פרחים וצמחים, אוספים נדירים של עלים ושלדי עלים במרקמי מלמלות עדינות, עלי כותרת ועלי גביע, זרעים, גרגרים ואבקנים, ענפים, זרדים וזלזלים מתפתלים. מטענים אותם היא מוצאת בכל אתר אפשרי, בגינות ובשדות בר, בפארקים ויערות. לאחר שנים של התמכרות לתשוקת האספנות המוזרה, ולאחר שליקטה ואספה כמויות גדולות של צמחים ופרחים, כלאה אותם וודאלה בין  דפי ספרים עתיקים. לאחר ששה חודשים ולאחר שהדפים ספגו את תמצית חייהם שחררה אותם מכלאם והפיחה בהם חיים חדשים.

flowers
חסידה ציפור ודמויות מתוך עולמה הפרחוני של אלזבייאטה וודאלה

במהלך תשע שנים, בהן אספה וייבשה פרחים, היא לא הפנימה שהתשוקה הבלתי נשלטת לאספנות הזו תהיה גם עיסוקה, מלאכה מרתקת אך סיזיפית המכונה בפיה FLOROTYPES. קשה לתאר במילים את היכולות והכישורים של וודאלה, את הרגישות לחומר ולצבע, את חוש ההומור המלווה את מלאכתה, הסבלנות וההתמצאות באנטומיה של הדמויות אותן היא מעצבת ובדינמיקה של תנועותיהן. “עיסוק שכובש את ישותי ומעניק לי תחושות של אופטימיות ושלווה יצירתית. נתונים שמאפשרים לה לחבר ולהדביק, בסבלנות ודייקנות מרובה, עלה לפרח ולגבעול וליצור קומפוזיציות מופלאות, מארגים אקולוגיים שמעניקים חיים חדשים ונצחיים לצמחים המיובשים. במהלך השנים בהן היא שבוייה בעולם הדמויות והדימויים המופלאים הגתה ועיצבה וודאלה 250 משזרים מרהיבים. תמונות אמנותיות נאיביות שביניהן נופים אבסטרקטיים, פורטרטים, בלרינות, מלאכים דמיוניים וציפורי גן עדן אקזוטיות שרק הטבע יכול ליצור כמותן, נשים בשמלות אלגנטיות ושמלות קוטור שדומות להן לא ניתן לראות אפילו על מסלולי השטיח האדום.

בנוסף, וודאלה מעטרת ספרי שירה של משוררים פולנים, הציגה את עבודותיה ב-50 תערוכות אישיות, בשתי תערוכות משותפות, באוניברסיטה למדעי הטבע בוורצלב ובפגישות בהן היא גם מרצה, מדריכה ומגלה את שיטות העבודה שלה. אילו הייתה מחליטה לפנות לתחום עצוב שונה, אין ספק שוודאלה הייתה מצליחה בכל תחום שתבחר, החל בעיצוב אופנה, תלבושות לתאטרון, עיצוב גנים ועוד, ועוד ועוד….

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר