לקראת פסח: הצעות לתכנון מוקדם וייעול הליך השיפוץ

עובדה ידועה היא שחג הפסח, המבשר את ראשית האביב, הוא סמל להתחדשות וניקיון בעיקר בכל הנוגע לסביבת המגורים ולבית. עם השנים, הנושא הלך והתחזק משום שהמשק הישראלי התאים את עצמו לרעיון וכל כולו מוכוון להציע את מיטב החידושים והמבצעים במועד המסוים הזה, מה שהשפיע על הציבור הפרטי להמתין עם תכניותיו עד לימים שלפני חג האביב. מעין סיפור הביצה והתרנגולת, אם תרצו.

תהליך העיצוב וההתחדשות נחלק לשניים: הראשון- פריטי עיצוב ניידים שניתן להוציא ולהחזיר אל תוך החלל, להזיז ולשנות ולהתלבט עד אין סוף, ככל שטעמנו משתנה וכך גם מצב הרוח. השני- שינויים מבניים, עיצוביים ופרקטיים כאחד, אשר מצריכים התחייבות וחשיבה לטווח הרחוק. פעמים רבות אנשים אינם מודעים למשמעות של מהלך מסוים, להשלכותיו הכלכליות בהמשך ולנזק המצטבר היכול להיגרם כתוצאה מתכנון לקוי או חוסר תכנון מלכתחילה. דוגמה לזה בנושא המפתחים בבית- דלות וחלונות- אשר אינו נלקח בחשבון או שהחשיבה מסתכמת בבחירת הדלת עצה מהבחינה העיצובית, ולא בהתאמתה לחלל ולשינוי בקונסטרוקציה. אז הנה מספר הקודות למחשבה, בטרם ניגשים למלאכת השיפוץ: 

 * חשוב להתחיל את תהליך בחירת סוגי המפתחים עוד בשלב התכנון, ביחד עם האדריכל/ית. פעמים רבות הדיון ה”רציני” על סוגי המפתחים בבית מגיע לאחר שלב בניית השלד, ואז מגלים שדברים רבים בלתי נתינים ליישום וחבל. 

* למיקום המפתחים (דלתות וחלונות)  בכל חלל נתון בבית כמו גם מיקום המפתחים בקומות השונות יש השפעה מכרעת על תנועת האוויר שתהיה (או לא תהיה…) בתוך הבית ומתוך כך לטמפרטורה ותחושת האוורור הכללית בבית. המגמה המתעצמת של מה שנהוג לקרוא  “הבניה הירוקה” יצרה שיח חדש וערני בכל הנוגע לשימוש ביתרונות הבית ותכנון אדריכלי מוקדם כדי ליצור מיזוג טבעי וחסכוני של הבית, בעונות השנה השונות. מיקום נכון של הפתחים, כמו גם גודלם היחסי אחד מול השני יכול להוות הבדל מכריע במיקרו אקלים הקיים בבית. כדאי ורצוי לדרוש מאדריכל/ית התייחסות לכך בשלב המוקדם, שכן זהו הבסיס לתכנון ההמשך אף של המערכת החשמלית ותפקודה. קימות כיום בשוק תכנות רבות המדמות את מצב האור והאוויר בבית על סמך גודל המפתחים ומיקומם.

*במידה ומשתמשים בתריסי גלילה, רצוי להכניס נתון זה לתכניות הביצוע, כשמסילות התריס נמצאות בתוך הקיר. פתח האור המתקבל גדול יותר (המסילה עצמה, במידה ואינה שקועה תופסת חלק מפתח האור) וגם נחסך מראה המסילות שאינו תורם לקו הנקי של אדריכלות הבית:

מסילת תריס חבויה
מסילת תריס חבויה
מסילת תריס חיצונית
מסילת תריס חיצונית

 

    

* חלונות לחללים קטנים: בחדרי רחצה ושירותים ממקמים בד”כ פתחי אור קטנים יחסית. התאמת מערכת חלונות המיועדת למפתחים קטנים דוגמת AW-35, תורמת למראה פרופורציונאלי לגודל החלל ושוב, מגדילה את פתח האור המתקבל בגלל רוחב הפרופילים הקטן יחסית:  

AW-35, חלון המותאם במיוחד לחללים קטנים. מאפשר פתח אור גדול יותר:

 
* קיימות היום בשוק אפשרויות רבות לזיגוג החלונות. לבחירה בסוג הזיגוג תהיה השפעה על יכולת בידוד הבית מפני שינויי חום/קור (בידוד תרמי) ומפני רעשים (בידוד אקוסטי). שלושת סוגי הזיגוג הנפוצים הינם: זכוכית מונוליתית, בידודית ורבודה.

  • זיגוג מונוליטי: צורת הזיגוג הוותיקה בה משתמשים בזכוכית אחת. ככל שהזכוכית תהיה עבה יותר, השפעתה על בידוד תרמי ואקוסטי תהיה רבה יותר, אם כי מוגבלת מבחינת שליטה. יתרון – מחיר נוח.
  • זיגוג “טריפל”: בשיטה זו משתמשים בשתי זכוכיות (בעובי משתנה) כשביניהן ישנה  שכבת “פילם (סוג של ניילון מיוחד)”. שיטה זאת מעולה לצורך בידוד אקוסטי (מצויין למגורים בסביבה אורבאנית רועשת). לדוגמא: קיבוץ חצור נמצא בסמיכות לשדה תעופה רועש. בפרויקט הרחבה שיזם הקיבוץ הייתה דרישה להפחתת רעש של  32 DB (דציבלים). חלון AW-60  של חברת אלובין נבחר להיות מורכב בפרויקט חצור לאחר שעבר בהצלחה מבחן הפחתת רעש  ברמה של 34DB.
  •  זיגוג “בידודית”: מורכבת משני סוגי זכוכיות, כשביניהם שכבת אויר מבודדת.  שיטה זאת מצוינת לבידוד תרמי ויכולה, במקרים מסוימים ( תלוי בעובי הזכוכית וגודל הפתח) להוריד עלויות חימום / קירור ב – 20%. כל מערכות אלובין  בנויות להכיל את כל סוגי הזיגוג.   

 החשוב מכל: למדו את הנושא והיו אתם אלה שמעלים את הדרישות לאדריכל. כל פרט חשוב. חלון כמו גרם מדרגות, כמו שצבע לקירות ורעפים לגג. תכננו מראש תוך יצירת היכרות עם תהליכי השיפוץ השונים וחסכו לעצמכם, זמן כסף וארגיה יקרה. חג שמח!

רמי ארנולד, אלובין.

 

                                                                                                                

 

                                                                                                        

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר