מגזין האינטרנט the squeeze

פול קלה ב”טייט מודרן” בלונדון

דימוי באדיבות: oddsock

העבודות העוצמתיות והמורכבות של פול קלה משמשות כנושא לתערוכה חדשה במוזיאון הלונדוני הנודע לאמנות מודרנית “טייט מודרן”. זוהי התערוכה הגדולה הראשונה מזה עשור של פול קלה בבריטניה. התערוכה קוראת תיגר על תפיסתו של קלה כמתבודד וחולמני וחושפת את כושר ההמצאה והמרץ שבהם יצר את עבודותיו והציג אותן לציבור.

התערוכה מציגה יחד 130 ציורי צבע, אקוורלים ורישומים מאוספים שונים מרחבי העולם ומקיפה למעלה מ-3 עשורים בקריירה של קלה, מתחילת הדרך במינכן ב-1910, דרך השנים בהן לימד בביה”ס “באוהאוס” בשנות ה-20 ועד לעבודותיו האחרונות בעיר ברן לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה.

קלה נולד בשוויץ ב-1879. הוא החל את דרכו המקצועית דווקא כמוזיקאי, כמו הוריו אך במהרה מצא את עצמו בלימודי ציור במינכן. בהמשך דרכו הצטרף אל קבוצת הפרש הכחול אותה הנהיג קנדינסקי וכללה אמני אוונגרד נוספים.

התערוכה מתחילה בפריצת הדרך השלו במהלך מלחמת העולם הראשונה, אש פיתח לראשונה את סגנון תלאי-האבסטרקט הייחודי לו. החידושים הטכניים הרבים שבאו לאחר מכן מוצגים גם הם בתערוכה, כולל השימוש הייחודי שלו בצבעי שמן. לב התערוכה נע סביב העשור בו קלה לימד ועבד בבאוהאוס. ציורי השמן שלו מאותה תקופה זיכו אותו בתהילת עולם לקראת סוף שנות ה-20. בשנות ה-30 הביאו עימם שינויים רדיקליים, כשקלה פוטר ממשרת ההוראה שלו ע”י השלטון הנאצי ומצא מקלט בשוויץ עם משפחתו. למרות הגלות הכפויה, מצבו הכלכלי ובריאותו המדרדרת, הוא הפך הוסיף להצליח בעבודתו. בתערוכה מוצגות עבודות מתערוכתו האחרונה, שנערכה לפני מותו ב-1940.

למרות שקלה ראה בעבודתו תהליך יצירתי-ספונטאני ואף תיאר את עבודת הציור כ”לקיחת קו לטיול”, הוא עבד במלוא המרץ. הוא מספר את עבודותיו לפי שיטת קטלוג אישית וכתב מאמרים על תיאורית הצבע. באמצעות הצגתן של העבודות יחד, כפי שקלה עצמו עשה, התערוכה הנוכחית מציגה הזדמנות יוצאת דופן לבחון אותן באור חדש ובהתאם לכוונתו המקורית של האמן.

לכתבה המלאה במגזין האינטרנט the squeeze לחצו כאן>>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר