מאמר החודש – מלכת האמבטיה / זהר בן לביא

עיצוב הפנים של חדרי הרחצה התקדם מאוד בשנים האחרונות ומספק לנו שפע של פתרונות שימושיים ודקורטיביים, החל משימוש בפסיפסים וקרמיקות, דרך ברזים ייחודיים ומעוצבים ועד לכיורים אקסקלוסיביים. עיצוב חדרי הרחצה כרוך בקבלת הרבה החלטות – היכן נמקם את חדר הרחצה? איך בוחרים את הכיור והברזים? מה ההבדל בין סוגי האסלות? מה הכי חשוב שיהיה במקלחת? איך שולטים בזרימת המים? מהי התאורה המומלצת ומה אסור לפספס בתהליך. עיצוב חדר הרחצה המושלם מתחיל כאן

שירותי האורחים

שירותים אלו ממוקמים לרוב בסמיכות לחלל הציבורי והם מכילים אסלה וכיור לנטילת ידיים. אילו לרוב השירותים השמישים ביותר כי עיקר החיים בבית מתרכזים לרוב באזור המטבח והסלון, ולכן נוחות השימוש בהם חשובה.

  • תכנון טוב דואג להצניע את הכניסה לשירותים אלו מהחלל הציבורי עצמו.
  • בשירותים אלו חשוב לשמור על רוחב מינימאלי של מטר בכדי שיהיה אפשר למקם כיור לנטילת ידיים מבלי שהדבר יפריע לתנועה אל ומהאסלה. ניתן לחילופין לייצר תא ברוחב של 90 ס”מ או אפילו 80 ס”מ ולמקם את כיור נטילת הידיים בתוך נישה כך שלא יפלוש לתחום התנועה בין הדלת לאסלה.
  • האורך מינימאלי המומלץ לתא שירותים הוא 160 ס”מ אך רצוי יותר, בכדי לייצר גישה נחה לאסלה.


3 

חדר הרחצה של יחידת ההורים

מהווה חלק מיחידת ההורים והכניסה אליו בהתאם מתוך החדר. חדר זה מכיל לרוב אסלה, כיור רחצה, מקלחת ויחידת אחסון.

  • מומלץ לא למקם את הדלת לחדר זה אל מול המיטה אלא לצידה, מסיבות של אסתטיקה, היגיינה, אור ורעש.
  • רצוי שחדר זה יקבל אפשרות לאוורור טבעי בכדי להימנע מכליאת הלחות בחדר העלולה ליצור עובש על דפנות החלל. לפיכך, כדאי למקם חדר זה על קיר חיצוני.
  • כמובן שאור טבעי תמיד טוב לנשמה, ואם נאפשר לו להיכנס לחדר הרחצה, הדבר ישפר את תחושת הטבעיות של החלל. במידה ולא ניתן למקם את חדר הרחצה על קיר חיצוני, בכדי שנוכל לקבל אוויר ואור טבעי, יש לפתוח את חלל חדר הרחצה אל חדר השינה ולאפשר לאור המגיע אל חדר השינה לחדור גם לחלל הרחצה. כאשר חדר הרחצה של ההורים פתוח ברמה כזו או אחרת אל חלל חדר השינה, נוצרת גם תחושת חלל גדולה יותר. החלל יכול להיות פתוח ויזואלית ע”י שימוש בדפנות זכוכית או לחילופין פתוח לחלוטין למעט המקלחת הדורשת סגירה ע”י מקלחון בזמן הרחצה, ואזור האסלה הדורש סגירה (גם אפשרי ע”י זכוכית) למניעת התפשטות ריחות.
  • חשוב לקשר עיצובית את תפיסת העיצוב של חדר הרחצה אל עיצוב כל יחידת ההורים.
  • את המקלחת רצוי להרחיק מהכניסה מאחר והיא מפריעה לפרטיות המתקלח ומייצרת רעש העלול להפריע לאדם הישן.
  • בסמיכות לכניסה לחדר הרחצה ממקמים לרוב את הכיור והמראה, מאחר והפעילות בהם שקטה יחסית ומדובר לרוב באלמנט דקורטיבי מושקע. מעבר לכך, המראה מעל הכיור מייצרת אשליית גודל ומעניקה למבט הראשוני לחלל תחושת מרחב.

1

חדר הרחצה הכללי 

משרת לרוב את חדרי הילדים, ממוקם במרכז אזור המגורים הפרטי ומכיל אמבטיה או מקלחת, כיור רחצה, אסלה ויחידת אחסון. לעיתים משלבים בו גם מכונות כביסה ומייבש לטיפול בכביסה המיוצרת ברובה בחדר זה.

הכיורבבחירת כיור לחדר הרחצה יש לשקול מספר דברים – אסתטיקה והשתלבות עם התחושה והסגנון של עיצוב החלל, פרקטיות בתחזוקה ובבלאי אחר, כמו כן מידות הכיור משפיעות על המקום שיישאר לשימוש במשטח עליו הוא מונח או גם במרחב האחסון בארון בו הכיור שקוע (במידה ומדובר בכיור שקוע). גובה שפת הכיור המומלץ מהרצפה נע בין 85 ס”מ (מתאים לחדרי רחצה לילדים) ועד 90 ס”מ. ברזי הכיור מגיעים בשתי וריאציות מוכרות – ברזי פרח, שבסיסם מחובר למשטח אופקי, היכול להיות הכיור עצמו או לחילופין המשטח עליו מונח הכיור, וברזי קיר, המתוחכמים יותר מברזי פרח ובעלי מנגנון הכולל  אינטרפוץ 3 דרך הטמון בקיר.

האסלה

האסלה הנפוצה ביותר היא אסלה תלויה עם מיכל הדחה סמוי.

  • אסלות אילו נוחות לתחזוקה וניקוי משום שתלויות מעל הרצפה, והן יפות לעין משום שלא רואים את “קופסת” מיכל ההדחה.
  • בבחירת אסלה כדאי לשים לב ששטיפת אגן האסלה היא היקפית ככל שניתן, כלומר שהמים האמורים לשטוף את אגנית האסלה ישטפו כל חלק פנימי שלה.
  • ישנן אסלות המגיעות עם מושב ומכסה אסלה הידראוליים הנסגרים באופן איטי ומונעים את רעש המכה של המושב בשולי האסלה עם סגירתו ואת עמידות האסלה לאורך שנים.
  • בחירת מכלי ההדחה מכתיבים גם את מבחר הלחצנים שנוכל לבחור למיכל הרלוונטי. ישנם מכלי הדחה גבוהים (הדורשים עיבוי קיר בגובה של 120 ס”מ מרצפה) וישנם מכלים נמוכים יותר להם נדרש עיבוי עד לגובה של כ-80 ס”מ בלבד. מכלי הדחה נמוכים מתאימים במידה ורוצים למקם את האסלה מתחת לחלון או לחילופין כאשר רוצים שגובה העיבוי יגיע לגובה משטח הכיור.

המקלחת

המקלחת היא מקום קשה לתחזוקה שלמעשה מכיל את כמויות המים הגדולות ביותר לשימוש בבית, ולכן:

  • רצוי לייצר כמה שפחות אלמנטים שיאלצו אותנו להתמודד עם הצורך לנקות אותם.
  • התקנת פילטרים על קווי הזנת המים לבית משפרת את איכות המים משמעותית (למרות שאינה פותרת כליל את בעיית האבנית)
  • המידות המומלצות למקלחת הן מינימום של 90X90 ס”מ למקלחת יחיד, אך לרוב המקלחת גדולה יותר ואמורה לאפשר להתקלח בנוחות. מידות למקלחת הורים מפנקת מתחילות ב-90X120 ס”מ.
  • ישנם שני סוגי בסיסים נפוצים שעליהם עומד המתקלח. הנפוץ יותר הוא ריצוף בסיס המקלחת באריחים המובילים את המים לנקודת ניקוז במרכז או בצד בסיס המקלחת. אופציה נפוצה שניה היא אגנית מלאה היצוקה כתבנית אחת.
  • כשבוחרים באריחים ליצירת בסיס המקלחת, ניתן להמשיך את הריצוף של חדר הרחצה עצמו ולייצר המשכיות טבעית של הריצוף את תוך אזור הרחצה, המספקת תחושה של חלל רחב.
  • ריצוף באריחים מאפשר למתכנן לתכנן את המקלחת באיזה גודל וצורה שהוא רוצה מאחר וניתן לחתוך את האריחים בכמה וכמה צורות בכדי לאפשר את השיפועים הנדרשים.
  • בשנים האחרונות משתלבות תעלות ניקוז כ”נקודה” אליה מנקזים את המים. מדובר בפס ארוך יחסית או בשיפוע אחד או שניים המקטינים את הצורך בחיתוך אריחים משולשים ובהתאם מייצרים אסתטיקה גאומטרית ונקיה יותר הנמצאת בשליטה, ומאפשרת שימוש במגוון רחב של אריחים המתאימים למטרה.
  • השימוש באגניות מוכנות מראש נוח מאד מבחינת תחזוקה. מדובר באגנית נמוכה המנקזת את המים, לנקודה הממורכזת לרוב באופן ברור ומוגדר, ללא צורך בחיתוך אריחים. כאן אין אינסטלטור העלול למקם את הניקוז באופן לא סימטרי. מצד שני, אגניות הן מוגדרות במידותיהן ויש לבחור את גודל המקלחת לפי גודל האגנית המתאימה לחלל ולצרכים שלכם.
  • הביקוש לספסלי ישיבה במקלחות גדל יחד עם גודל המקלחת ועם הרצון לראות את חדר הרחצה כמיני ספא מפנק. דיירים שחוו ספסל בנוי במקלחת לא יוותרו על התענוג במקלחת הבאה שיתכננו. ספסל בנוי מרוצף לרוב באריחי המקלחת. מעבר לכך שהוא מאפשר להתקלח בישיבה, הוא מאפשר לגלח את הרגליים בצורה נוחה ומשמש כמדף לא פורמאלי לאביזרי רחצה. לאלו המעוניינים בספסל אך גודל המקלחון לא מאפשר זאת, ניתן להשתמש בספסל נייד העשוי עץ. ישנם גם ספסלים הניתנים לקיפול אל אחד מקירות המקלחת.

2

שליטה במים.

  • במקלחות, מומלץ להשתמש במזלף ידני ובראש גשם. מזלף ידני מאפשר שליטה טובה בהתזת המים על הגוף, בזמן שראש גשם נותן את מכת המים מלמעלה בזמן שהגוף מסתובב. לרוב נשים משתמשות במזלף אותו הן מחזיקות ביד וגברים משתמשים בראש גשם בכדי להתקלח.
  • ראשי גשם מגיעים באופן מסורתי עם מוט הרחקה מהקיר ובתקופה האחרונה רואים שימוש רב בראשי גשם צמודי תקרה המגיעים בגדלים שונים ובצורות שונות.
  • עוד מערך של יציאות מים כולל פנלי ג’טים או ג’טים המותקנים בתוך קירות המקלחת או האמבטיה. פנל ג’טים מאפשר להתיז על הגוף מספר גבהים וכיווני מים. אלו מערכות יקרות יחסית הדורשות לחץ מים גבוה של 4 אטמוספירות ויותר, אך מאפשרות פינוק וחווית רחצה שונה.
  • מהו אינטרפוץ? האינטרפוץ הוא רכיב פנימי בתוך הקיר המחלק את המים החמים והקרים למספר יציאות. אינטרפוץ 3 דרך הוא רכיב המקבל כניסה של מים קרים, כניסה של מים חמים ויציאה של מים בטמפרטורה ובכמות שבחרנו. באינטרפוץ 4 דרך ישנן שתי יציאות מים, כאשר יש לבחור באחת מהן (ע”י כפתור הבורר שני מצבים) ובכל אחת מהן יש לנו שליטה על הטמפרטורה ועוצמת המים.

עיצוב חדר הרחצה

קיים פער גדול בין מה שמראים לנו במגזיני העיצוב ובתמונות השיווק של חברות המוכרות אריחים לחדר הרחצה, לבין מה שקיים במציאות. ראשית, חדר הרחצה שלנו לרוב קטן יותר מהחללים הרחבים בהם הם בוחרים להציג את המוצרים ושנית, בדרך כלל הוא גם מבורדק יותר, לפיכך:

  • קיימת נטייה לעצב את חדרי הרחצה באופן דרמטי, כך שהעיצוב החזק יוכל להתמודד עם ההפרעות הוויזואליות של חיי היום יום האמיתיים ועדיין להראות נוכחות.
  • בעבר היו משלבים פסי דקור בכדי להכניס עניין לחדרי רחצה בנאליים. בימינו, העיצוב בא לידי ביטוי בכיסוי של דקורציות על גבי קירות שלמים, כדי לייצר דרמה או אמירה עיצובית מורגשת.
  • כדי לתכנן חדר רחצה היודע להתמודד היטב עם לחות, מומלץ לחפות את קירות החדר עד לתקרה. החיפוי מספק מעטה הגנה לקירות מרטיבות, ובנוסף מייצר אשליה אופטית של חלל גדול יותר.

תאורה וחשמל

  • המראה מעל הכיור משמשת לרוב גם לאיפור, ולכן על התאורה להיות חזקה ומפוזרת.
  • תאורת “ספוטים” הכוללת לרוב אלומות מרוכזות המכוונות מלמעלה לפנים, עלולות ליצור החשכות מתחת לעיניים ולהוסיף עוד 5 שנים לגילנו.. לפיכך רצוי להשתמש בתאורה שהאור בה מפוזר יותר ופחות ממוקד.
  • מומלץ לייצר תאורה חלשה ונעימה יותר בקרבת אזור הרחצה בחדר הרחצה, עם הדלקה נפרדת בכדי לאפשר חווית רחצה אינטימית ומרגיעה.
  • בכל חדר רחצה מומלץ לשים שקע חשמל מוגן מים לשימוש למייבש שיער, מכונת גילוח ועוד שלל שימושים אחרים. מיקום השקע יכול להיות גלוי או לחילופין בתוך ארון, כל עוד הוא נגיש בקלות.
  • חימום החדר נעשה באופן מסורתי ע”י תנור ספירלות או מפזר חום. כיום ישנן שיטות לפיזור החום ע”י לוחות זכוכית המקרינות חום באופן בטיחותי ומאפשרות גם תליית מגבות עליהן. אמנם ישנם הפרשי מחיר גבוהים בין האופציות אך ההבדל הוויזואלי דרמטי.

*זוהר בן לביא הוא האדריכל הראשי במשרד BLV, מהמשרדים המובילים בארץ בתחום האדריכלות ועיצוב פנים לדירות, בתים פרטיים ובתי יוקרה, במקביל לניסיון רב בעיצוב חנויות, משרדים ופרויקטים מסחריים.

 

צילום: עמית גרון

אתר החברה 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר