שומרים על האיכות והבטיחות

מאת: אוהד עמידן*

כחברה המייצרת רכיבי פלסטיק בתחומים מצילי חיים, אנו חווים על בשרנו יום יום את הצורך לעמוד בתקני האיכות והבטיחות המחמירים ביותר, ללא פשרות ועם אפס תקלות.

אז איך זה קורה בפועל?

האיכות והבטיחות מתחילה קודם כל בבחירת חומר הגלם. כל מוצר חייב לעמוד בסטנדרטים הרלוונטיים לגבי תת התחום (גרייד) שאליו הוא משתייך, למשל, בתחום המוצרים הרפואיים, יש לוודא שהחומר אינו פולט רעלים מסוימים, עמיד בפני חומרים הבאים עמו במגע, אינו מהווה סכנה במהלך השימוש, מיוצר בסביבת עבודה נקייה ומודרנית המאובזרת בהתאם לצרכי המוצר הספציפי וכו’, וזאת תוך עמידה בסטנדרטים מוגדרים ונוקשים ביותר.

 

רכיבים מצילי חיים. היי-אימפקט.
רכיבים מצילי חיים. היי-אימפקט.

 

שלב נוסף מתייחס למידת האיכות והבטיחות של המכונות עצמן המעבדות את חומרי הגלם – מהם תהליכי הבקרה על פעילות המכונה, איכות התבניות ואופן הטיפול בהן, היכולת לשחזר את תנאי העבודה ואיכות העבודה של המכונה  לאורך זמן, היכולת לשמר עבודה תקינה ברצף של 24 שעות, תנאי העבודה של העובדים המפעילים את המכונות, אופי סביבת העבודה ואבזורה במכשור הנדרש, איכות מעבדות הבדיקה על סמך פרמטרים של תאורה, אבטחת איכות, תנאים סניטריים וכו. השלב האחרון מתייחס לתהליך האריזה, אשר חייב להתבצע תוך שמירה קפדנית על סדר וניקיון, שימוש בפתקיות לזיהוי המוצר ומועד ייצורו, וכמובן הקפדה על שילוח המוצר ללקוח בבטחה ותוך עמידה בלוחות זמנים.

בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בתפיסת הלקוחות את תחום האיכות והבטיחות. עד לפני מספר שנים הלקוח התעניין בעיקר באיכותו של המוצר הסופי, ואילו כיום הוא אינו מסתפק בכך ודורש להיות מעורב בתהליך הייצור על כל שלביו, כולל תצפית ומעקב ישיר אחר פלטפורמת הייצור. היום הלקוח רוצה “לראות בעיניים” דרך שליחת מומחי איכות ובטיחות מטעמו  המגיעים לצורך עריכת מבדקים באתר הייצור עצמו. למשל, לקוחות השולחים אלינו לחברה מומחים מטעמם,  לצורך מעקב תקופתי אחר תהליכי הייצור – האם הכלים מכוילים? באילו מכשירי מדידה נעשה שימוש? מהי רמת תחזוקת הציוד והמכונות? אך הם לא מסתפקים בכך, אלא יורדים לרזולוציה ספציפית של – מהם תהליכי ייבוש חומרי הגלם בתנורים? באיזה טמפרטורה? מי הם העובדים המעורבים בתהליך ומה הכשרתם? וכו’. הדבר בולט במיוחד בתחום תעשיית הרכב, המהווה נתח מרכזי מתחומי עיסוקנו בחברה. חברות הרכב ה”יקיות” (ולא רק החברות הגרמניות…) מבצעות מבדקים קפדניים ופדנטיים, כיאה לתחום העוסק בבטיחות ובחיי אדם, ובו כל תקלה ולו הקטנה ביותר עלולה להוביל לאסון של ממש. הקפדה זו באה לידי ביטוי לא רק במבדקים אמפיריים על הנעשה בתקרת הייצור, אלא לא פחות מכך בהקפדה על רישום מדויק של נהלי העבודה, ובמקביל, בדיקה מדוקדקת כיצד נהלים אלו מיושמים הלכה למעשה בתהליך הייצור. מה שנקרא “עבודה על פי הספר…”.

ועד עכשיו עוד לא נגענו במשתנה המרכזי המשפיע על מידת האיכות והבטיחות – העובדים. כל ציוד ניתן להחלפה ולשדרוג, לעומת ההון האנושי שהוא הנכס היקר ביותר לכל חברה. הדבר מתבטא בתכונות כמו אכפתיות, מעורבות והגדלת ראש, תשומת לב לפרטים הקטנים, מחויבות לאיכות ולשרות, וכמובן ניסיון ומקצועיות. המשפט הידוע של שארל דה גול “בתי הקברות מלאים באנשים שאין להם תחליף” אינו בהכרח נכון במקרה הזה. לעובד אכפתי, מעורב, מסור ומקצועי לא תמיד נמצא תחליף. אחד המדדים החשובים בהצלחתה של חברה הוא היעדר תחלופת עובדים, המהווה מרכיב מכריע ביכולתה של החברה לייצר באופן איכותי.

*אוהד עמידן הוא מייסד ומנהל הייצור של חברת ‘היי אימפקט’, המתמחה בייצור רכיבי פלסטיק בטכנולוגיית הזרקה למגוון ענפים וחברות מובילות מתחומי המזון, הרפואה, תעשיית הרכב ומוצרים טכניים.

 לאתר היי-אימפקט

 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר