יעוץ שיווקי

כי כל סיום הוא גם התחלה: טיפים לתכנית עסקית לקראת השנה הבאה
יש משהו מרגיע בידיעה שהסתיו הגיע, החום הלוהט מאחורינו ונדמה השנה שזו הפעם הראשונה שמרגישים בארץ ממש סתיו ליותר מיום אחד. עם זאת, אין לנו מושג איזה חורף או איזו בצורת תביא עמה השנה הבאה. בפתחו של הרבעון האחרון של השנה, אורלי אייזיק כבר מתחילה לעזור לכם לתכנן את התוכנית העסקית שלכם ל-2014

מאת: אורלי אייזיק, ייעוץ – שיווק – אסטרטגיה
דימוי באדיבות:  plantoo47

אנו כעת בסיומה של תקופת חגים מאסיבית ובפתחה של הכניסה לרבעון אחרון של פעילות לשנת 2013. רבעון זה מאפשר “לתת גז” ולסיים את השנה בגדול ו/או להיערך כהלכה לתחילתה של שנת עסקים חדשה.

רק לפני כמה ימים חגגנו את החג האחרון בשרשרת החגים שהצטרפו לחופש הגדול – שמחת תורה ואני מוצאת את החג הזה מעניין במיוחד, משום שהוא מציין את סיום קריאת התורה והתחלתה מחדש במחזור שנתי.

לכאורה, מה כבר יכול להיות חדש? התורה כתובה, הפירושים ידועים, הקריאה חוזרת ובכל זאת, מדי שנה מוצאים בה משמעויות חדשות ומקשרים את הכתוב לאירועים עכשוויים, כך שהיא נדמית רלוונטית מתמיד.

בתרבויות שונות, כולל זו שלנו, נהוג לבצע הקפות מעגליות כסמל לשלמות, אחדות או שיתוף פעולה למען מטרה משותפת. גם בעסקים יש לנו את ה”טקסים” המחזוריים שלנו.

למשל, לקראת סיום כל שנה, נערכים לבנייה או לחיזוק של התשתיות הארגוניות והניהוליות, כמו גם לתכנון אסטרטגיה שנתית, ממנה תיגזר בהמשך תוכנית פעולה חודשית (ולעתים אף שבועית ויומית).

לעתים נדמה כי המשמעת יכולה להתרופף וניתן לשכפל תכניות משנים קודמות, אך מניסיוני רב השנים בעולם העסקים רושם זה הוא מוטעה ואפילו מסוכן. הרי מאז התכנון השנתי הקודם השתנו כה רבים ממרכיבי השוק, שרצוי לפתוח דף חדש ונקי ולהתחיל מההתחלה. מחזוריות החיים בטבע ידועה לכולנו, אך עם זאת, לרוב אין ביכולתנו לנבא לאילו גבהים ננסוק או להפך ומתי בדיוק יקרה כל שלב. כמו כן, אין שנה אחת דומה לאחרת וכידוע, השינוי הוא הדבר היחיד הקבוע.

חשוב להתכונן לקשת תרחישים רחבה ומגוונת, כאשר הדבר הקל ביותר לאיתור הם שינויים חיצוניים – שינויים בשוק, במפת התחרות, בטרנדים, בתמחור ובהעדפות צרכניות. לעתים קורות מהפכות, אך לרוב מדובר בתהליכים איטיים, המחייבים זיהוי ומעקב צמוד.

שינויים לא פחות חשובים הם השינויים הארגוניים פנימיים: האם הצוותים עדיין מסונכרנים והאם הם פועלים בגיבוש למען מטרה ברורה ובדרך אחידה או שהם “על אוטומט”? חשוב לברר עד כמה הם מחויבים, עובדים מהנשמה ומעודדים להצטיינות ולחשיבה ועשייה בלתי שגרתית.

בכתיבת תכנית שיווק שנתית חדשה, לוקחים בחשבון את המשתנים הידועים באותה נקודה בזמן. חשוב לשים לב עד כמה התכנית שלנו לוקחת בחשבון גם תרחישים בהסתברויות שונות וגורמים מפתיעים בכל אחד מהמרכיבים, כך שבמהלך השנה נוכל לעבוד לפי התכנית ואף לעדכן אותה במידת הצורך בהתאם למציאות המשתנה.

נסו לא לדלג על מיצוב המוצר או השירות, כלומר אפיינו בשורה אחת ברורה את ליבת העיסוק שלכם. לאחר מכן התמקדו בייחודיותו מול הקיים בשוק ובכלל. גם קהלי היעד הם סעיף דינמי וניתן לחלקם לקהל עיקרי ומשני ולהתעכב על מאפייני כל קבוצה.

ואם נחזור לרגע לטבע – יש משהו מרגיע בידיעה שהסתיו הגיע, החום הלוהט מאחורינו ונדמה השנה שזו הפעם הראשונה שמרגישים בארץ ממש סתיו ליותר מיום אחד. עם זאת, אין לנו מושג איזה חורף או איזו בצורת תביא עמה השנה הבאה. לכן תהליך החשיבה אותו נעשה כעת יהווה חלק משמעותי מהתמודדותנו עם האתגרים המשתנים.

אחרי החגים כבר כאן – ועכשיו, לעבודה ולמלאכה!

לפרטים נוספים לחצו כאן>>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר